شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۲۰:۳۷
کد مطلب: 10719
۰
۱

از مربیان پیش‌دبستانی شرکتی تا عدم اجرای بازنشستگی پیش از موعد

در آستانه هفته معلم به سراغ برخی معلمان رفتیم تا از مشکلات آنها جویا شویم و بدانیم در مسیر آموزش علم و دانش به کودکان این مرز و بوم چه پستی و بلندی‌هایی را طی می‌کنند.

به گزارش فارس ، هر ساله با آغاز هفته معلم، سخن از معلم و تجلیل از او در محافل علمی و آموزشی رونق می‌گیرد؛ از جشن‌ها و همایش‌ها گرفته تا میزگرد‌های تخصصی و عمومی، و دانش‌آموزان و جویندگان دانش در صدد هستند که به نوعی از معلم خود سپاسگذاری کنند. در آستانه هفته معلم به سراغ برخی معلمان رفتیم تا از مشکلات آنها جویا شویم و بدانیم در مسیر آموزش علم و دانش به کودکان این مرز و بوم چه پستی و بلندی‌هایی را طی کرده‌اند و چه موانعی را احساس می‌کنند. *** مشکلات معلمان پیش‌دبستانی * بیمه نیروهای شرکتی نیمه وقت است خانم دشتی از مربی‌های پیش دبستانی می‌گوید: 12 سال است به صورت شرکتی در آموزش و پرورش کار می کنم؛ وزیر آموزش و پرورش چندین بار در رسانه ها اعلام کرد که نیروی شرکتی در آموزش و پرورش نخواهیم داشت اما اکنون ما نیروهای پیش دبستانی به صورت شرکتی در حال خدمت هستیم و این در حالیست که بیمه نیروهای شرکتی به صورت نیمه وقت بوده و از حقوق و مزایا بسیار اندکی بهره مند می‌شویم. وی بستن قرارداد 8 ماهه به همراه بیمه نیمه وقت را به عنوان مشکل اصلی خود عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: یک ماه دیگر قراردادم تمام می‌شود و باید چشم انتظار بمانم که آیا می‌توانم مجدد با اداره قرارداد ببندم و در حقیقت هر سال به عنوان نیروی بلاتکلیف هستم. *حقوق دریافتی‌ام 230 هزار تومان است یکی از مربی‌های پیش دبستانی منطقه 16 در خصوص میزان حقوق دریافتی‌اش اظهار می‌دارد: با بیش از 10 سال سابقه کار در آموزش و پرورش حقوق دریافتی امسال نسبت به سال گذشته 100 هزار تومان کاهش یافت و حقوق دریافتی بنده 230 هزار تومان به همراه بیمه نیمه وقت است. وی می‌افزاید: وقتی به مسئولان مربوطه می‌گوییم چرا نسبت به بستن قرارداد رسمی با ما اقدامی نمی‌کنید بدون توجه به سابقه کاری عنوان می کنند که شما شرط سنی لازم را ندارید و با 42 سال سن امکان رسمی کردن‌تان وجود ندارد. این مربی پیش دبستانی بیان می‌کند: نیروهای شرکتی شاغل در آموزش و پرورش سه ماهه تابستان که مدارس تعطیل است حقوقی دریافت نمی‌کنند، به همین دلیل از اکنون من و همکاران پیش دبستانی‌ام به فکر کار در سه ماهه تابستان هستیم. ***بازنشستگی پیش از موعد بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان موضوعی بود که در چند سال اخیر ذهن برخی فرهنگیان را درگیر کرده است؛ معلمانی با گذشت 20 یا 25 سال تدریس به دلیل برخی مشکلات جسمی و روحی به رغم تمام عشقی که به دانش‌آموزان دارند، دیگر توان تدریس را در خود نمی‌بینند و می‌توانند در طرح بازنشستگی پیش از موعد با خیالی آسوده به دوران بازنشستگی قدم گذارند. اما گفته می‌شود. امکان اجرای این طرح از سوی وزارت آموزش و پرورش به دلیل نبود بودجه وجود ندارد. البته برخی افراد همچون علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اردیبهشت سال 89 اعلام کرد «معلمان به عنوان سرمایه‌های نظام تعلیم و تربیت نباید زودتر از موعد مقرر، بازنشسته شوند». *عدم بازنشست کردن معلمان بازدهی دانش آموزان را کاهش می‌دهد یک معلم مقطع سوم ابتدایی با 20 سال سابقه در خصوص بازنشستگی پیش از موعد معلمان آموزش و پرورش می‌گوید: در حالی باید با 20 سال سابقه به تدریس خود در مقطع سوم ابتدایی ادامه دهم که از لحاظ خانوادگی شرایط مناسبی ندارم. وی ادامه می‌دهد: شغل معلمی به توان روحی و جسمی بالایی نیاز دارد لذا با توجه به تصمیم مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر عدم مجوز برای بازنشستگی معلمان با 20 سال سابقه، معلمانی که به دلایل مختلف توان ادامه تدریس را ندارند با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد. این معلم مقطع ابتدایی می‌افزاید: از نکات منفی که این تصمیم در نظام آموزشی می‌گذارد می توان به عدم وجود نیروهای فعال، جوان و تحصیل کرده در سیستم آموزشی اشاره کرد که خود معضلات متعددی را در پی خواهد داشت. وی تصریح می‌کند: به کارگیری معلمان با سابقه بالا و بازنشست نکردن آنها موجب می‌شود تا نداشتن توان جسمی لازم معلم برای اداره کلاس، بازدهی دانش‌آموزان را کاهش دهد. *لزوم بازنشستگی پیش از موعد برای نگهداری از فرزند معلول یکی دیگر از معلمان مقطع ابتدایی با 20 سال سابقه تدریس با بیان اینکه سرپرست خانواده بوده و تنها فرزندش دچار معلولیت ذهنی است، اظهار می‌دارد: با توجه به شرایط ویژه‌ای که بعد از فوت همسرم برایم ایجاد شده است، بازنشستگی پیش از موعد را به عنوان یک ضرورت برای خودم احساس می‌کنم. وی ادامه می‌دهد: 13 سال در مقطع اول دبستان تدریس می‌کردم؛ با توجه به اینکه تدریس در پایه اول نیازمند روحیه و توانی مضاعف است لذا بعد از فوت همسرم با درخواست تغییر پایه بنده موافقت شد و اکنون در مقطع سوم ابتدایی تدریس می‌کنم. ***مسکن فرهنگیان * خبری از مسکن فرهنگیان نیست یکی از معلمان با14 سال سابقه کار در آموزش و پرورش در خصوص مشکلات موجود معلمان و مدارس می‌گوید: چند سالی است برای مسکن فرهنگیان ثبت‌نام کردیم اما هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر در خانه اجاره‌ای زندگی می‌کنیم و هر بار اسباب‌کشی کردن دردسرهای خاص خودش را دارد. ***سرانه مدارس *سرانه مدارس پایین است یک معاون مدرسه با اشاره به پایین بودن سرانه مدارس تصریح بیان می‌کند: پرداخت قبض‌های آب، برق و گاز برای مدارس بسیار هزینه بر است. این معاون مدرسه ادامه می‌دهد: با توجه به هزینه‌های بالا، و پایین بودن سرانه‌ای که به مدارس تعلق می‌گیرد و نیاز مدارس به کمک های صورت گرفته از سوی اولیاء دانش آموزان؛ متأسفانه با اعلام رسمی عدم لزوم پرداخت هرگونه کمک به مدارس از سوی مسئولان آموزش و پرورش؛ مدارس از لحاظ مالی با مشکلات متعددی مواجه می شوند. ***عدم تطابق طرح ها با امکانات موجود مدارس * هوشمندسازی با امکانات فعلی مدارس تطابق ندارد یک معلم مقطع ابتدایی نیز ارائه طرح های گذرا بدون داشتن برنامه‌ای هدفمند را از مشکلات عرصه تعلیم و تربیت می‌داند. وی با اشاره به طرح هوشمندسازی مدارس بیان می‌کند: برای اجرای طرح‌هایی که ارائه می‌شود باید به معلمان آموزش کافی داده شود همچنین امکاناتی نیز در اختیار آنها قرار گیرد. این معلم می افزاید: وقتی می گویند کلاس‌ها تا سال آینده باید هوشمند شود آیا امکانات این هوشمند سازی را در اختیار مدارس گذاشتند؟ یا برای معلم آموزش ضمن خدمت قرار داده‌اند تا معلم بداند چگونه باید کلاس را به صورت هوشمند اداره کند؟ وی می‌گوید: به معلمان آموزش اساسی استفاده از رایانه داده نشده است حال چگونه معلمی که خود آموزش لازم را ندیده است بتواند به دانش‌آموزان آموزش دهد. *ارزشیابی توصیفی در کلاس های 35 نفره نتیجه مطلوبی نخواهد داشت این معلم مقطع ابتدایی در خصوص طرح ارزشیابی توصیفی نیز اطهار می‌دارد: اگر ارزشیابی را توصیفی می‌کنند آیا نباید تعداد دانش آموزان در کلاس درس کاهش یابد؟ لازمه ارزشیابی توصیفی سنجش دقیق عملکرد دانش‌آموز است تا معلم بتواند یادگیری دانش‌آموز را توصیف کند؛ آیا در یک کلاس با 35 دانش‌آموز مقطع اول دبستان این نوع آموزش به نحوه مطلوب انجام خواهد شد؟ وی در خصوص عدم توجه به ورزش دانش‌آموزی عنوان می‌کند: با توجه به اینکه ریشه ورزش دانش‌آموزی در مقطع ابتدایی است و مسئله ورزش در آموزش و پرورش از اهمیت خاصی برخوردار است این پرسش مطرح می شود که آیا به میزان این اهمیت، معلم ورزش در اختیار مدارس قرار می گیرد؟ به طور مثال مدرسه دخترم تا ماه گذشته مربی ورزش و امکانات ورزشی نداشت. به گزارش توانا، این گفت‌وگوها بخشی از گلایه‌ها و مشکلات معلمان بود که امیدواریم مسئولان آموزش و پرورش برای دغدغه فرهنگیان فکری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
ما مربیان پیش دبستانی خرم آباد فقط 125هزار تومان میگیریم به امید حل مشکل مربیان
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!