کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زنان بیشتر دچار عذاب وجدان می‌شوند

15 بهمن 1388 ساعت 18:28

از نظر محققان احساس عذاب وجدان در زنان بیش از حد نیست، بلکه در مردان کمتر از حد است. طبق نتایج یک تحقیق علمی، زنان بیشتر و سریع‌تر از مردان دچار عذاب وجدان می‌شوند. محققین دلیل آن را تفاوت در تربیت زن و مرد می‌دانند.


به نظر آنان احساس عذاب وجدان در زنان بیش از حد نیست، بلکه در مردان کمتر از حد است. طبق نتایج یک تحقیق علمی، احساس عذاب وجدان و شدت آن، ارتباطی تنگاتنگ با جنسیت و سن انسان دارد. زنان بیشتر و سریع‌تر از مردان دچار عذاب وجدان می‌شوند. محققین دلیل آن را تربیت متفاوت زن و مرد می‌دانند.
هنوز هم جامعه از زنان انتظار دارد که قدرت درک دیگران را داشته باشند، ولی توقع از مردان در این زمینه کمتر است. به همین دلیل مردان، به ویژه در سنین پایین، بسیار کمتر از زنان دچار عذاب وجدان می‌شوند. تازه در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی مردان در این مورد به زنان نزدیک می‌شوند.

توانایی درک دیگران
محققین در ارزیابی نتایج خود می‌گویند، احساس عذاب وجدان در زنان بیش از حد نیست، بلکه در مردان کمتر از حد است. مردان کمتر از زنان متوجه می‌شوند که باعث ناراحتی فردی شده‌اند یا برای او مزاحمت ایجاد کرده‌اند. این توانایی را مردان به مرور زمان در سنین بالاتر به دست می‌آورند، در صورتی که زنان از سنین کودکی طوری تربیت می‌شوند که قادر به مراقبت از دیگران باشند.

زنان در سنین متفاوت
در بین زنان نیز احساس عذاب وجدان اشکال متفاوتی در سنین گوناگون دارد. زنان جوان وقتی مسبب ناراحتی کسی می‌شوند، بیشتر با آن شخص احساس همدردی می‌کنند. ولی وقتی سن زنان بالاتر می‌رود، آنان کمتر احساس همدردی می‌کنند و بیشتر نگران خودشان هستند. آنان بیشتر به این فکر می‌کنند که ایجاد ناراحتی برای دیگران چه عواقبی برای خودشان می‌تواند داشته باشد و همچنین از اینکه عذاب وجدان دارند، ناراضی هستند. این تحقیق توسط محققین دانشگاهی در اسپانیا انجام گرفته و نتایج آن در نشریه انگلیسی‌زبان ژورنال اسپانیایی روانشناسی منتشر شده است. در این تحقیق ۳۶۰ زن و مرد از سنین گوناگون مورد آزمایش‌های روان‌شناختی قرار گرفته‌اند.


کد مطلب: 108

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/108/زنان-بیشتر-دچار-عذاب-وجدان-می-شوند

میگنا
  https://www.migna.ir