پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۱۸:۲۳
کد مطلب: 10841
۰

آيين‌نامه ارزشيابي تحصيلي اول دبيرستاني‌ها تغيير كرد

  رييس مركز سنجش آموزش و پرورش از اعلام و ابلاغ شرايط جديد داوطلبان آزاد پايه پنجم براي امتحانات خردادماه خبر داد و گفت: آيين‌نامه ارزشيابي تحصيلي اول دبيرستاني‌ها نيز تغيير كرده است.

عبدالامير عرفي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره تغيير و اصلاح آيين‌نامه مربوط به امتحانات داوطلبان پايه آزاد پنجم گفت: بر اساس آخرين مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش، داوطلبان آزادي كه براي پايه پنجم ثبت‌نام كرده‌اند، بايد بدانند كه با توجه به تغيير ساختار نظام آموزشي، امتحانات پايه پنجم براي ارتقاي پايه نيست، بلكه براي ورود به پايه ششم ابتدايي است.

وي افزود: بر اين اساس، داوطلبان آزاد پايه پنجم در صورتي كه تمايل داشته باشند براي پايه ششم ثبت‌نام كنند، مي‌توانند در امتحانات پنجم شركت كرده و به پايه بالاتر ارتقاء يابند، چرا كه از سال تحصيلي جديد دوره ابتدايي از پنج به شش سال افزايش يافته است و امتحانات هماهنگ دانش‌آموزان ششم ابتدايي نيز خردادماه سال آينده به صورت سراسري برگزار مي‌شود، چرا كه دانش‌آموزان وارد مقطع جديد خواهند شد.

عرفي با بيان اينكه اصلاحيه اين آيين‌نامه به تمامي استان‌ها ابلاغ شده است، افزود: داوطلبان آزادي كه در امتحانات پايان پنجم شركت مي‌كنند بايد بدانند كه اين امتحان به منزله ارتقاي پايه است و امتحان آن به صورت منطقه‌اي و داخلي برگزار مي‌شود.

وي همچنين درباره اعلام اصلاحيه جديد ارزشيابي تحصيلي اول دبيرستاني‌ها نيز گفت: بر اساس مصوبه ديگري كه در شوراي عالي آموزش و پرورش تصويب شده است، فرصت دوباره‌اي به دانش‌آموزان پايه اول راهنمايي داده شده است كه مي‌توانند چنانچه در دروسي نمره‌ لازم را كسب نكردند به صورت مشروط در پايه بالاتر ثبت‌نام كرده و در همان پايه چنانچه نمره قبولي درس مربوطه را كسب كردند، آن نمره به عنوان نمره قبولي قطعي براي آن درس در نظر گرفته مي‌شود.

رييس مركز سنجش آموزش و پرورش هدف از اصلاحيه اين ارزشيابي تحصيلي را ايجاد فرصت مجدد براي دانش‌آموزاني عنوان كرد كه در يك يا چند درس نمره لازم را كسب نمي‌كنند.

عرفي در اين باره افزود: چنانچه اين دانش‌آموزان نتوانند عليرغم ثبت‌نام مشروط در پايه بالاتر نمره قبولي دروس افتاده را كسب كنند، براي سال تحصيلي آينده به مراكز آموزش از راه دور منتقل مي‌شوند و يا بايد در همان پايه اول راهنمايي مجدد ادامه تحصيل دهند.

وي همچنين در رابطه با حذف مردودي از پايه اول دبيرستان نيز يادآور شد: آيين‌نامه اين دوره نيز در شوراي عالي تغيير كرده است و بر اساس تغييرات جديد مردودي از پايه اول دبيرستان حذف شده و دانش‌آموزان مي‌توانند در پايه‌هاي بالاتر ادامه تحصيل دهند، اما تا پايان سه ساله متوسطه دوم بايد نمره قبولي را در درس موردنظر كسب كند.

عرفي در توضيح بيشتر گفت: به فرض اگر دانش‌آموزي در رشته رياضي نمره لازم را كسب نكرد، مي‌تواند به شرطي كه در بقيه درسها نمره قبولي را كسب كرده باشد، در رشته‌هاي باقي مانده به جز رشته رياضي، ادامه تحصيل دهد. البته اين دانش‌آموزان در پايان دوره سه ساله متوسطه مكلفند درس افتاده را با نمره قبولي بگذرانند.

وي هدف از تغيير آيين‌نامه‌هاي مربوطه را ايجاد فرصت مجدد براي دانش‌آموزاني عنوان كرد كه در يك يا چند درس موفق به اخذ نمره قبولي نمي‌شوند، لذا اين آيين‌نامه كمبودهايي كه در مسير آموزش وجود داشت را جبران مي‌كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "