جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۰۶:۵۷
کد مطلب: 10881
۰
۱

اظهارات 4 مسئول درباره پيامد هاي تعطيلي 5 شنبه مدارس در سال تحصيلي جديد

از اجراي طرح تعطيلي روز پنج شنبه دبستان هاحدود يک سال مي گذرد. اين طرح ابتدا در تعدادي از مدارس به صورت داوطلبانه اجرا شد و از ابتداي مهر ۹۰ نيز اجراي آن براي مدارس ابتدايي اجباري و براي مدارس راهنمايي و دبيرستان اختياري شد. بنا به گفته وزير آموزش و پرورش در حال حاضر تمامي مدارس ابتدايي و ۸۰ درصد مدارس راهنمايي و دبيرستان در روز پنج شنبه تعطيل است و تمامي مدارس اعم از دبستان، راهنمايي و دبيرستان براي سال تحصيلي آينده تعطيل مي شود. نکته قابل تاملي که در اين زمينه وجود دارد اين است که نگاه به تعطيلي مدارس در روز پنجشنبه در طول اين يک سال به تدريج تغيير کرد و در حال حاضر بسياري از خانواده ها، اولياي مدارس و حتي برخي کارشناسان آموزشي اين تعطيلي را فرصتي براي تحکيم خانواده، مطالعات آزاد دانش آموز و معلم، دور هم جمع شدن اعضاي خانواده ها، کاهش بار ترافيک و هزينه هاي مدارس و... مي دانند. البته ناگفته پيداست هنوز در اجراي اين طرح انتقاداتي وجود دارد که از جمله آن مي توان به اجرا نشدن اين طرح در بسياري از مدارس ابتدايي غيرانتفاعي و همچنين نامتناسب بودن حجم کتاب هاي درسي و برنامه هاي آموزشي با ساعت حضور در مدرسه اشاره کرد. ابراهيم سحرخيز معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش دراين باره به خراسان گفت: تعطيلي مدارس ابتدايي مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش است و همه مدارس بايد از آن تبعيت کنند.وي با اشاره به اين که مدارس دولتي و غيرانتفاعي در مقطع ابتدايي در حال حاضر مشمول تعطيلي روز پنج شنبه هستند گفت: آموزش و پرورش بر مبناي استدلال ها و بررسي ها به تعطيلي روز پنجشنبه رسيده است که بنابراين تمامي مدارس بايد از آن تبعيت کنند.وي در پاسخ به اين که چرا برخي از مدارس غيرانتفاعي از اين طرح تبعيت نمي کنند گفت: اين مدارس بايد ازاين مصوبه تبعيت کنند و اگر اين مسئله را رعايت نکرده اند تخلف از مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش است چرا که در مقطع ابتدايي تعطيلي روز پنجشنبه اجباري است. سحرخيز همچنين درباره وضعيت تعطيلي مدارس راهنمايي و دبيرستان در سال تحصيلي آينده اظهار داشت: تدوين و تنظيم ساعت هاي درسي دانش آموزان با توجه به سند درس ملي به گونه اي است که معلمان و مديران مدارس اختيار تعطيلي روز پنجشنبه را داشته باشند.اگرچه براساس اظهارات معاون وزير، تعطيلي پنجشنبه مدارس راهنمايي و دبيرستان ها در سال تحصيلي جديد به نوعي اختياري است اما دوروز قبل حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش در گفت وگو با فارس از تعطيلي مدارس در تمام مقاطع تحصيلي در روزهاي پنجشنبه براي سال تحصيلي جديد خبر داده بود.


تعطيلي پنجشنبه مدارس انس و الفت ميان اعضاي خانواده را افزايش مي دهد
حسين هژبري معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش ايجاد جاذبه و افزايش انگيزه، تحکيم و تقويت بنيان خانواده، افزايش زمان مطالعات درسي و غيردرسي دانش آموزان را ۳ نکته مثبت و قابل تأمل در زمينه تعطيلي روز پنجشنبه ذکر کرد و به خراسان گفت: فرآيند بررسي تعطيلي روز پنجشنبه مدارس پس از بررسي هاي کارشناسي و مجموع نظرات درشوراي عالي آموزش و پرورش به تصويب رسيد و اين نشان مي دهد که اين نظرات در مجموع به مفيد و مثبت بودن اين طرح رسيده اند اما سه نکته قابل تأمل در اين زمينه وجود دارد که اهميت اين طرح را بيش از پيش مي کند. وي افزود: مدارس و نظام آموزشي در مجموع از جاذبه هايي که بايد داشته باشد برخوردار نيست زياد بودن ساعت و روزهاي آموزشي دانش آموزان را خسته مي کند و کشش و انگيزه و آمادگي آن ها را کاهش مي دهد، اما تعطيلي دانش آموزان در روز پنجشنبه براي آن ها جاذبه و انگيزه ايجاد مي کند چرا که بچه ها دلتنگ مدرسه و ديدار دوستان خود مي شوند و روز شنبه با علاقه و انگيزه بيشتري در مدرسه حضور مي يابند، بنابراين کم کردن دافعه و افزايش جاذبه و انگيزه از نکات مثبت اين طرح تلقي مي شود. هژبري با اشاره به اين که روز پنجشنبه روز خانواده نام گذاري شده است تصريح کرد: در مسائل تربيت کودکان و نوجوانان خانواده اصلي ترين و اساسي ترين نقش را دارد و در اين هيچ شکي نيست و در جامعه اسلامي اصل و اساس تربيت به خانواده واگذار شده است؛ بنابراين خانواده تاثيرگذارترين نقش را در تربيت اعضاي خانواده به عهده دارد و تعطيلي روز پنجشنبه بي گمان به انس و الفت بيشتر در ميان خانواده ها منجر مي شود و به همين علت اين روز، روز خانواده ناميده شده است. وي اظهار داشت: در روز پنجشنبه خانواده ها فرصت دارند به وظايف تربيتي و پرورشي که در قبال فرزندان خود دارند بپردازند و نسبت به گذشته يک روز به زمان حضور فرزندان در کانون خانواده و هم نشيني و همدلي افزوده مي شود که کمک شاياني به تحکيم خانواده مي  کند. معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش همچنين تصريح کرد: يکي ديگر از نکات قابل تأمل در زمينه تعطيلي روز پنجشنبه افزوده شدن به زمان مطالعات درسي و غيردرسي دانش آموزان و معلمان است، چرا که در حال حاضر حجم زياد درس ها و امتحانات دانش آموزان به آن ها اين فرصت را نمي دهد که در روز جمعه به استراحت و تفريح بپردازند و معمولا در گذشته روز جمعه روز انجام تکاليف درسي و آماده شدن براي امتحانات بوده است، اما در حال حاضر افزودن روز پنجشنبه به تعطيلات باعث شده تا مديريت بهتري در اين باره انجام شود و دانش آموزان يک روز را به تفريح و استراحت اختصاص دهند. وي افزود: همه کارشناسان و روان شناسان معتقدند که دوران کودکي و نوجواني بهترين ايام عمر افراد است که نبايد صرفا در فشار و استرس بگذرد؛ بنابراين افزوده شدن يک روز به تعطيلي آخر هفته باعث مي شود فشار و استرس هاي ناشي از انجام تکاليف کاهش يابد. وي در پاسخ به اين که آيا به نظر شما نتايج تعطيلي روز پنجشنبه طي يک سال گذشته مثبت بوده است گفت: پاسخ به اين سوال بايد پس از پژوهش و مطالعات انجام شود و در حال حاضر نمي توان پاسخ داد. اما بر اساس شواهد و قراين، بسياري از خانواده ها به ويژه زنان خانه دار و معلمان از اين طرح رضايت دارند و زنان شاغل به دليل دغدغه نگهداري و مراقبت از فرزندان در تعطيلي روز پنجشنبه از اين طرح راضي نيستند اما بايد منتظر نتايج بررسي اين طرح در آموزش و پرورش بمانيم.


اجراي طرح تعطيلي پنجشنبه ها نيازمند بسترسازي
هژبري همچنين با اشاره به اين که اجراي اين طرح نيازمند بسترسازي و ملزوماتي است گفت: در حال حاضر ملزومات اجراي اين طرح از جمله تعديل حجم کتاب هاي درسي متناسب با ساعت و روزهاي آموزشي در دستور کار قرار دارد و بر همين اساس در حال حاضر کتاب هاي درسي دوم ابتدايي و ششم ابتدايي نيز تغيير کرده است و از حجم کتاب هاي سنگين کاسته مي شود. علاوه بر اين در روش تدريس معلمان نيز بايد بازنگري شود و معلمان نيز بايد به جاي کتاب محوري و تدريس لغت به لغت کتاب هاي درسي به يادگيري مفاهيم و مطالب درسي توسط دانش آموزان توجه کنند تا فشار و استرس از روي دانش آموزان برداشته و زمان آموزشي نيز مديريت شود.


مخالفان تعطيلي پنجشنبه مدارس از آثار تربيتي آن غافلند
عضو کميسيون آموزش نيز در اين زمينه به خراسان گفت: تعطيلي روز پنجشنبه علاوه بر آثار تربيتي و کاهش آسيب هاي تربيتي به صرفه جويي در هزينه هاي آموزش و پرورش و کاهش ترافيک منجر مي شود. دکتر دهقان افزود: به نظر من مخالفان طرح تعطيلي پنجشنبه از آثار تربيتي و اجتماعي آن براي دانش آموزان و خانواده ها غافل هستند.وي افزود: تعطيلي پنجشنبه مدارس به نزديک شدن فرزندان به خانواده ها و تحکيم و تقويت خانواده ها منجر شده است و فرصت مناسبي را براي خانواده ها به منظور دور هم بودن، شب نشيني و صله رحم بدون دغدغه از ماندن تکاليف فرزندانشان فراهم کرده است. وي افزود: همچنين فرصتي را به وجود آورده است که خانواده نقش تربيتي خود را براي فرزندان اجرايي کند چرا که نمي توان از آموزش و پرورش انتظار داشت جاي خانواده را براي دانش آموزان پر کند و اگر مشکلي در تربيت آن ها به وجود آمد نوک پيکان را به سوي آموزش و پرورش گرفت. عضو کميسيون آموزش و تحقيقات گفت: روز پنجشنبه و جمعه فرصت مناسبي است که کودکان با خانواده باشند و اين مسئله به ايجاد انس و الفت ميان آن ها منجر مي شود.وي افزود: علاوه بر آن فرصت مناسبي براي مطالعه آزاد، درسي و غيردرسي براي دانش آموزان و معلمان ايجاد مي شود و هر کس بنا به ميل و گرايش خود مي تواند از اين فرصت به خوبي بهره ببرد و بي گمان تأثير آن در بحث آموزش نيز قابل انکار نيست.بنا به گفته دهقان ترافيک و هزينه هاي سرسام آوري که آموزش و پرورش براي مصرف انرژي، وسايل گرمايشي و سرمايشي مي دهد کاهش مي يابد و در اعتبارات اين وزارت خانه صرفه جويي مي شود.


حجم کتاب هاي درسي متناسب با ساعات آموزشي تنظيم شود
وي افزود: اما يک شرط وجود دارد که آموزش و پرورش هنوز به آن نپرداخته است در صورتي که اين تعطيلي براي دانش آموزان مناسب است که کتاب هاي درسي متناسب با روز و ساعات آموزشي تنظيم شود چرا که در سال اول اجراي اين طرح به دليل بالا بودن حجم کتاب هاي درسي، فشار مضاعفي به معلمان و دانش آموزان وارد شد که ممکن است آثار نامناسبي در يادگيري داشته باشد. اما با وجود تغيير نگاه به تعطيلي روز پنجشنبه باز هم اين طرح مخالفان جدي دارد که اجراي اين طرح را به دليل محقق نشدن شرايط به نفع نظام آموزشي نمي دانند. دکتر اختياري عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در اين باره به خراسان گفت: اشکال ها و ايرادهاي ناشي از طرح تعطيلي روز پنجشنبه مدارس زياد است و متأسفانه به دليل محقق نشدن زيرساخت ها اين طرح آسيب هاي فراواني را در پي دارد. البته شايد در حال حاضر اين آسيب ها به چشم نيايد اما آثار آن در دراز مدت دامن آموزش و پرورش را خواهد گرفت. وي افزود: يکي از مهم ترين اشکال هاي آن شکاف آموزشي و تبعيض آموزشي ميان مدارس دولتي و غير دولتي است؛ چرا که در سال تحصيلي جاري بسياري از مدارس غيرانتفاعي و غيردولتي در روز پنجشنبه تعطيل نبوده است و در اين مدارس روز پنجشنبه به برگزاري کلاس هاي آموزشي و فوق برنامه اختصاص يافت که دانش آموزان مدارس دولتي از اين مهم بي بهره بودند.وي افزود: اگر قرار است طرحي اجرا شود بايد آن قدر نظارت باشد که همه از آن تبعيت کنند و متأسفانه اين مسئله اتفاق نيفتاد و در حالي که دانش آموزان مدارس غيرانتفاعي وقت خود را صرف آموزش و کلاس هاي تقويتي مي کردند دانش آموزان مدارس دولتي آن زمان را صرف استراحت و تفريح کردند که آثار نامطلوب آن در سال هاي آينده دامن گير آموزش و پرورش خواهد شد. شايان ذکر است بررسي تطبيقي نظام آموزشي کشورمان با نظام آموزشي چند کشور از جمله ژاپن نشان مي دهد که مدارس اين کشورها ۲ روز در هفته تعطيل هستند، اما در ديگر روزهاي هفته تا ساعت ۴ در مدرسه هستند و علاوه بر ساعت هاي آموزشي، زنگ استراحت، ناهار و انجام تکاليف را نيز دارند و تمام تکاليف درسي خود را در مدرسه انجام مي دهند. علاوه بر اين اجراي تعطيلي ۲ روز در هفته شامل تمامي مدارس آن هاست و رويه يکساني براي تمام مقاطع تحصيلي اعمال مي شود.     خراسان/شماره انتشار 18113
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
اینقدر از تعطیلی پنجشنبه ها ننویسید آموزش و پرورش کلا 6ماه از سال را به آموزش اختصاص داده مگر فقط معلمها خانواده دارند و نیاز به استراحت و در کنار فرزندانشان باشند و در طول روز 3 ساعت کار میکنند بچه های ما کارمندان دولت پدر و مادر و خانواده ندارند و روزهای پنجشنبه و تابستان نگرانیمان بیشتر است که چه کسی از فرزندمان مراقبت کند و همه روزه(از شنبه تا پنجشنبه) از ساعت 7صبح تا 3بعدازظهر در اداره می مانیم و مثل آموزش و پرورشی ها حقوق مفت هم نمیگیریم وقتی هم می خواهیم یک روز مرخصی خودمان را استفاده کنیم اجازه نمی دهند.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.