شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۷
کد مطلب: 10975
۰

پیشگیری از سرطان روده با تغییر در شیوه زندگی

سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در دنیا می باشدکه در صورت عدم تشخیص به موقع ، می‌تواند به مرگ افراد منجر شود. این بیماری در هر سنی بروز می‌کند، اما میزان بروز آن در سن بالای ۵۰ سال بیشتر است و زمانی‌که در مراحل اولیه تشخیص داده‌شود، درمان‌پذیر است.

مطالعات نشان داده اند با تغییر در شیوه زندگی می توان از یک چهارم موارد ابتلا به سرطان روده پیشگیری نمود. پژوهشگران دانمارکی در نتیجه تحقیقات خود متوجه شدند که توصیه‌های بهداشتی پیرامون رژیم غذایی،انجام فعالیت بدنی و عدم‌استعمال دخانیات و مشروبات الکلی و همچنین کاهش اندازه دور کمر،  می‌تواند باعث کاهش 23 درصدی احتمال ابتلای افراد به سرطان روده گردد.

در این مطالعه بیش از 55 هزار مرد و زن 50 تا 64 ساله که سابقه سرطان روده نداشتند ، به مدت 10 سال مورد بررسی قرار گرفتند. در طی این مدت افراد پرسشنامه‌های مربوط به شیوه زندگی را تکمیل نمودند. در پایان این دوره مشخص شد که 678 نفر از شرکت‌کنندگان، به سرطان روده مبتلا شده‌اند.


پس از بررسی چگونگی رعایت توصیه های مرتبط با شیوه زندگی توسط شرکت کنندگان در این تحقیق، پژوهشگران دریافتند، در صورتی که همه شرکت کنندگان‌ حتی از یک توصیه اضافی پیروی کنند احتمال خطر بروز سرطان روده در آنها به میزان 13% کاهش خواهد یافت و چنانچه از تمامی توصیه ها به‌طور دقیق پیروی نمایند احتمال خطر بروز سرطان روده در آنها به میزان 23% کاهش می یابد.

نکته عملی: این مطالعه به اهمیت شیوه زندگی و توصیه هایی که در زمینه کنترل سرطان روده بزرگ می شود، اشاره دارد. از آنجا که سرطان روده بزرگ یکی از ناگوارترین انواع سرطان هاست، با تغییراتی در شیوه زندگی می توان تاحد زیادی از بروز آن پیشگیری نمود. این تغییرات شامل: بهبود رژیم غذایی، انجام فعالیت بدنی و عدم‌ استعمال دخانیات و مشروبات الکلی و همچنین پیشگیری از چاقی شکمی است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.