جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۰۷:۳۹
کد مطلب: 10999
۲
۱

والدين مسئوليت خودرا به گردن مشاوران نيندازند

والدين مسئوليت خودرا به گردن مشاوران نيندازند
با اين که مشاوره تحصيلي سال هاست، در ميان مردم رواج دارد اما مشاوره ازدواج، خانواده، شغلي و تربيتي هنوز به عقيده برخي افراد يک راهکار جانبي است که در نبود آن هم مسائل حل مي شود. در واقع اشکال اساسي به طرز تفکر بسياري از ما برمي گردد که ياد نگرفته ايم براي حل مشکلات خود از ديگران کمک بگيريم و تا زماني که چالش ها و مسائل زندگي بغرنج نشده و يا به بحران تبديل نشده است، در برابر مراجعه به افراد متخصص مقاومت مي کنيم.

تصور کنيد والديني که متوجه تغييرات جدي در شخصيت پسر نوجوان خود شده اند مي دانند که در اين سن، نوجوان به دنبال کسب هويت است اما مولفه هاي اين دوران و دليل گوشه گيري، انزوا، ساعت ها پاي رايانه نشستن و حبس شدن وي در اتاق را نمي دانند. اگر فکر رفتن به مشاوره به ذهن آن ها برسد، بايد صفت پيشرو و آگاه به آن ها داد؛ زيرا بيشتر والدين در مواجهه با ناکامي خود در برقراري ارتباط با فرزند نوجوانشان، رفع آن را مشمول زمان مي دانند و مي گويند «خودش خوب مي شود».

در صورتي که به گفته کارشناسان تربيتي والدين بايد از مراحل رشد فرزندان، ويژگي ها و خصوصيات هر مرحله اطلاعات کافي داشته باشند و راه هاي برقراري ارتباط با فرزند خود را در مراحل رشد و تکامل تغيير دهند و بدانند که ارتباط با فرزندان يک مسير دوطرفه است و تنها با تلاش دوطرف امکان برقراري گفت وگوي سالم و سازنده امکان پذير است.


هزينه و فايده
خوب است بدانيد يکي از قوانين نانوشته جهان اين است که براي به دست آوردن هر چيز، بايد هزينه کرد و مقدار اين هزينه متناسب با ارزش آن چيزي است که مي خواهيم به دست آوريم.

دکتر علي پژوهنده روان شناس و مشاور با بيان اين مطلب به خراسان مي گويد: به قول حکيم فردوسي: هزينه چنان کن که بايدت کرد/ نشايد گشاد و نشايد فشرد. رعايت تناسب در همه امور زندگي امري ضروري است. هر آن چه داريم مانند زمان، پول و انرژي ارزش هزينه کردن دارد زيرا براي رسيدن به آرامش يعني زماني که نيازهاي اساسي ما در بهترين شرايط تامين شود، بايد از آن عناصر هزينه کرد. اين امر در مورد فرزندان هم صادق است و هر قدر بتوانيم زمان و انرژي بيشتري صرف فرزندانمان کنيم، در آينده شاهد نتيجه بهتري خواهيم بود.

وي درباره آن چه مي توانيم تحت عنوان مشاوره براي نوجوان انجام دهيم، توضيح مي دهد: ابتدا بهتر است والدين را با ويژگي هاي رواني دوره نوجواني آشنا کنيم. بسياري از والدين درباره تغييرات نوجوان در دوره بلوغ و ويژگي هاي رواني آن از قبيل لجبازي، پرخاشگري، هيجان خواهي، آشفتگي و... اطلاع دارند اما از شاخص اصلي دوران نوجواني که بنا به گفته برخي نظريه پردازان «هويت يابي» است، غفلت کرده اند.
تلاش نوجوان براي هويت يابي معمولا با رفتارهايي بروز پيدا مي کند که مخالفت يا اعتراض والدين را به دنبال دارد. والدين نمي دانند که اگر وي به بهانه هاي مختلف با والدين وارد بحث مي شود، در عقيده نادرستش پافشاري مي کند، به تازگي به اخبار تلويزيون علاقه مند شده، به ورزش هاي رزمي رو آورده است، بيشتر وقتش را با همسالانش سپري مي کند، همزمان در يک يا چند رشته ورزشي يا هنري کار مي کند و يا گاهي گوشه گير، غمگين و انزواطلب مي شود، در واقع تلاش مي کند جنبه هاي مبهم ذهن خود را کشف کند.والدين با آگاهي نسبت به حساسيت اين دوران مي توانند در کسب هويت نوجوان به وي کمک کنند و مانع از بروز بحران هويت يا آشفتگي نقش در وي شوند.


تغيير دوطرفه است
وي مراجعه به مشاور را يکي از راهکارهاي حل مشکل برقراري ارتباط با نوجوان مي داند و مي گويد: بسياري از اوقات والدين که از دست نوجوانشان به تنگ آمده اند، نزد مشاور مي آيند تا مشکلشان حل شود. درخواست واقعي آن ها از مشاور اين است که فرزندشان را تغيير دهد بدون اين که لازم باشد در رفتار خود تغييري بدهند. پدري را تصور کنيد که نزد مشاور مي رود تا مشکل تمايل افراطي فرزند نوجوانش را به انجام بازي هاي رايانه اي حل کند.

وي مي خواهد ببيند آيا مشاور مي تواند کاري کند که رفتار پسرش تغيير کند يا خير و در واقع خود را بخشي از مشکل يا راه حل نمي شمارد. طرز برخورد وي با مشکل پسرش مانند واکنش نسبت به وسيله اي است که خراب شده است و بايد آن را به تعميرکار مربوطه سپرد تا درست شود. بيشتر والدين در مقابل اين پرسش که آيا حاضريد براي فرزندتان هزينه کنيد پاسخ مثبت مي دهند اما اگر از والدي بخواهيم به جاي صرف هزينه مالي، چند ساعت از کار روزانه خود را کم کند يا تغييري در برنامه هاي روزانه خود بدهد تا ساعات بيشتري در کنار خانواده خود باشد، با اما و اگر پاسخ مي دهد و يا آن را ناممکن مي داند. به علاوه نمي تواند دريابد که چرا مشاور نمي تواند به تنهايي اين مشکل را حل کند. والدين تنها زماني حاضر مي شوند نزد مشاور بيايند که احساس کنند مي توانند با انداختن مسئوليت به گردن مشاور خود را از پرداخت هزينه هاي بيشتر که همانا زمان، پول و انرژي است، معاف کنند!

دکتر پژوهنده با طرح اين پرسش که به راستي چرا پرداخت هزينه اين قدر براي عده اي از مردم دشوار است، تصريح مي کند: واقعيت اين است که اين افراد تعريف درستي از اقتصاد ندارند. آن ها نمي دانند که مال و دارايي به معناي واقعي کلمه چيزي است که سبب آرامش انسان مي شود. افرادي که بيشتر کارکردن و بيرون از خانه ماندن را براي کسب درآمد اقتصاد مي دانند و وقت گذراندن با خانواده به ويژه فرزندان را اتلاف وقت تلقي مي کنند، تعريف درستي از اقتصاد ندارند؛ حتي اگر از منظر آن ها بنگريم، در آينده چندين برابر درآمد مازاد خود را صرف جبران آسيب هاي وارده به خانواده خواهند کرد.
 
 
متاسفانه والدين امروزي حاضرند هزينه مالي زيادي براي فرزند خود بکنند اما حاضر نيستند کمي از خواسته هاي خود کوتاه بيايند تا به وي نزديک تر شوند. پدري که همه گونه وسايل رفاهي براي پسرش فراهم آورده است اما از همبازي شدن با وي با تصور اين که حريم بين شان شکسته مي شود، اجتناب مي کند، در واقع خودش برقراري ارتباط با وي را غيرممکن کرده است و از نزديک شدن به دنياي پسرش پرهيز مي کند!

مادري که يک رفتار نادرست دخترش را مايه سرزنش و تحقير او به شيوه هاي گوناگون قرار مي دهد و تمام رفتارهاي مثبت وي را ناديده مي گيرد، نمي داند که چگونه با ضربه زدن به عزت نفس وي، او را آماده انجام اشتباه هاي بزرگ تر مي کند. بنابراين توصيه ما به والدين اين است که به تغيير رفتارهاي خود بينديشند و به انجام کارهايي که پل ارتباطي بين آن ها و فرزند نوجوان است، مبادرت ورزند. والدين بايد به ياد داشته باشند که گاهي بچه ها معلم ما مي شوند و ما را به شيوه جديدي تربيت مي کنند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مهدیس
Iran, Islamic Republic of
سلام من امسال میخوام برم کلاس نهم باید معدلم چند باشه؟؟؟و به داروسازی علاقه زیادی دارم ...و معدل هم 19شد آیا میتونم برم داروسازی ...اگه میشه یکم در مورد رشته داروسازی صحبت کنید ممنون
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...