جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۵
کد مطلب: 11121
۱

ترس از تردد در تاریکی و زورگيري، معضل ديرينه دانشجويان خوابگاهي دانشگاه شريف!

ساعاتی با بچه‌های خوابگاه "شهید احمدی روشن"دانشگاه شريف
از در خوابگاه كه رفتيم داخل، وارد يكي از بلوك‌ها شديم. در يكي از اتاق‌ها را زديم، مهمان نمي‌خواهيد؟ دو سه دانشجو به سمت در اتاق برگشتند و با احساسی آمیخته از تعجب و هیجان به ما نگاه کردند. ديگر وقت معرفي خودمان و آشنا شدن با همديگر و شكسته شدن يخ همه بود . بله اينجا خوابگاه "شهيد احمدي روشن" دانشگاه شريف يا همان خوابگاه "زنجان" سابق است و دانشجويان اغلب كارشناسي ارشد شريف.

به گزارش ايسنا، به بهانه هفته خوابگاه‌ها به يكي از خوابگاه‌هاي دانشگاه شريف سري زديم، خوابگاه پسرانه "شهيد احمدي روشن" با ظرفيت 760 نفر يكي از 11 خوابگاه دانشگاه شريف است كه به گفته دانشجویان با بيش از 40 سال قدمت، در ضلع شرقي "ميدان تيموري"، دانشجويان كارشناسي ارشد دانشگاه را در خود جاي داده است. البته در اين ميان هستند دانشجويان مقاطع ديگري كه به دلايل گوناگون از جمله بودن در كنار دوست‌هاي قديمي در اين خوابگاه سكونت دارند.

خلاصه يخ بچه‌ها كه شكست نشستيم پاي صحبت‌هايشان. خاطرات و صحبت‌هاي شيريني كه گاها زيربناي تلخي داشت.

هميشه حرف دانشگاه شريف كه مي‌شود تصويري از دانشجوياني در ذهن مخاطب نقش مي‌بندد كه روز و شب در حال درس خواندن هستند و خواب و خوراك ندارند؛ هرچند اين تصور، متفاوت از چيزي است كه خود دانشجويان بيان مي‌كنند. آن‌ها معتقدند كه همه چيزشان در درس خواندن خلاصه نمي‌شود و چيزي كه از ديگران تمايزشان مي‌دهد، استعداد و هوش آن‌هاست. البته اين را نیز كتمان نمي‌كنند كه از آن دسته دانشجويان شب و روز درس‌خوان نيز در دانشگاه هستند اما درصد كمي را تشكيل مي‌دهند.



غذاي خوابگاهي، ارتقاي كيفيت يا سازش؟!


بارها پیش آمده با دانشجویان دانشگاه‌های مختلف که صحبت می‌کنیم از کیفیت غذای دانشگاه یا خوابگاه رضایت ندارند. دانشجویان خوابگاه شهید احمدی روشن را نیز باید به این جمع اضافه کرد. هنگامی که از آن ها درباره کیفیت غذای خوابگاه پرسیدیم پاسخ جالبی گرفتیم: "می‌توانید خودتان امتحان کنید اما پیشنهاد نمی‌دهیم".

نکته جالب‌تر اینجاست که بچه‌هایی که مدت زمان بیشتری در خوابگاه ساکن بوده‌اند، اعتقاد داشتند که نسبت به سال‌های قبل کیفیت غذا بهتر شده است! در بسیاری از دانشگاه‌ها همواره کیفیت غذا یکی از معضلات همیشگی بوده؛ موارد زیادی از اعتصاب را در دانشگاه های مختلف شاهد بوده ایم. حتی گاها کار به درگیری فیزیکی با آشپزها کشیده؛ اما باید دید که ایراد از آشپز است یا بودجه اختصاص یافته به تغذیه؟ حال این سوال پیش می آید که با توجه به اینکه تغذیه یکی از مهم ترین عوامل در سلامتی انسان است، آیا نیازمند رسیدگی بهتری نیست؟



ترس از تردد در ساعات تاریکی


یکی دیگر از مسائلی که خوابگاه نشینان اکثر خوابگاه های دانشگاه شریف با آن دست و پنجه نرم می کنند، ناامنی مناطق اطراف خوابگاه است. یکی از دانشجویان خوابگاه "شهید احمدی روشن" در حالی که از ترس از تردد در ساعات تاریکی در اطراف خوابگاه صحبت می‌کرد، گفت: معمولا بعد از ساعت 8 شب بچه‌ها تنهایی به خوابگاه نمی‌آیند و سعی می‌کنند منتظر یکی از دوستان خود شده و باهم به سمت خوابگاه حرکت کنند.

وی به ناامنی منطقه اطراف خوابگاه‌های زنجان و طرشت اشاره می‌کند و می‌گوید: بارها در اطراف خوابگاه از بچه‌ها زورگیری کرده‌اند. دو سه روز قبل نیز یکی از دوستان خودمان مورد زورگیری قرار گرفت.

این در حالی است که چندی پیش رئیس دانشگاه شریف منطقه را به دلیل نزدیکی به دهانه ورود و خروج شهر به صورت بنیادی ناامن خواند و گفت: دانشگاه شريف به دليل نزديكي به پايانه غرب از پيش از انقلاب تا حدودي ناامن بوده است. اما اين اتفاقات در همه جاي شهر تهران وجود دارد و مختص اطراف دانشگاه شريف نيست.

روستا آزاد همچنین از همکاری با پلیس امنیت شهر تهران و فرماندهی ناجا خبر داد و افزود: در راستاي تقويت امنيت عمومي و بر اساس جلساتي كه با پليس امنيت شهر تهران و فرماندهي ناجا داشته‌‌ايم، گشت‌هاي مرئي و نامرئي در اطراف دانشگاه حضور دارند. همچنين در ضلع شمال شرقي دانشگاه، كيوسك امنيتي گذاشته شده كه پايگاهي براي گشت‌هاي محسوس است و به واسطه اين اقدامات نا امني در سالهاي گذشته رو به كاهش بوده است.

اما به نظر می‌رسد با وجود همه این اقدامات همچنان نگرانی از بابت امنیت منطقه از سوی دانشجویان وجود دارد. بنابراین با توجه به اینکه دانشگاه صنعتی شریف یکی از بزرگترین قطب‌های علمی کشور به شمار می‌رود، باید تمهیدات بیشتری برای حل این معضل اندیشیده شود.



رضایت از امکانات فنی، فرهنگی و ورزشی


با توجه به اینکه اکثر ساکنان خوابگاه شهید احمدی روشن را دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تشکیل می‌دهند وجود امکانات فنی خوب از جمله اینترنت ضروری به نظر می رسد. در همین راستا دانشجویان این خوابگاه از وضعیت اینترنت و شبکه خوابگاه خود ابراز رضایت می‌کنند و معتقدند که امکانات فنی خوبی در نظر گرفته شده است.

همچنین به نظر می رسد که برای پر کردن اوقات فراغت دانشجویان امکانات خوبی در نظر گرفته شده که سالن ورزشی مجهز این خوابگاه یکی از این امکانات است که هر روز دانشجویان ساعتی از وقت خود را در آن به ورزش می پردازند.امکانات خوب ورزشی این خوابگاه موجب شده تا گاها از خوابگاه‌های دیگر که فاقد امکانات ورزشی مناسب هستند با دریافت نامه برای استفاده از این امکانات به این خوابگاه مراجعه کنند. بنابراین به گفته خود خوابگاه نشینان اوقات فراغت آنان با گشت و گذار در اینترنت، بازی های کامپیوتری تحت شبکه، ورزش و پیاده روی در فضای سبز زیبای خوابگاه سپری می شود و به نظر می رسد که مشکلی از بابت اوقات فراغت خود ندارند.
متاسفانه در حالی که همه روزه از مضرات استفاده از دخانیات برای سلامتی در همه جا صحبت می شود، اما به گفته كارشناسان استعمال دخانیات به ویژه قلیان و سیگار در بین دانشجویان به یک آسیب اجتماعی نگران کننده تبدیل شده است. از وضعیت استعمال دخانیات در داخل اتاق ها از دانشجویان خوابگاه جویا شدیم. یکی از آنان که سیگاری نیست و با سه دانشجوی دیگر که سیگار مصرف می کنند هم اتاق است، می گوید: وقتی داخل اتاق اکثریت سیگاری هستند باید به نظرشان احترام گذاشت و اجازه داد تفریح کنند!

به نظر می رسد که او با وجود اینکه بوی سیگار آزارش می دهد به واسطه اینکه اکثر دوستان او در داخل اتاق سیگاری هستند با موضوع کنار آمده است. اما شاید کنار آمدن با موضوع تنها گزینه ای است که دارد.

مدتی با بچه ها صحبت کردیم. از بعضی چیزها گله داشتند و بعضی رضایت. اما با وجود همه مشکلات و خوبی های خوابگاه این دانشجویان مثل بسیاری از مردم خودشان را خاص می بینند. کیفیت نا مطلوب غذا، ناامنی منطقه، وسایل قدیمی اتاق‌ها که خود دانشجویان از آن به عنوان آثار تاریخی یاد می کردند، دوری از خانواده و هزار و یک مشکل دیگر. اما هیچ کدام از این مشکلات باعث نمی شود درصدی از تعصب آنان نسبت به دانشگاه خود کم شود. آن ها معتقدند چیزی که در بین دانشجوهای شریف وجود دارد بیان کردنی نیست و باید اینجا حضور داشته باشی تا تفاوت ها را احساس کنی.

آنقدر بچه ها خونگرم و مهمان نواز بودند که گذر زمان را احساس نکردیم. دیگر باید زحمت را کم می کردیم. سپری کردن ساعاتی از غروب با دانشجویان خوابگاه "شهید احمدی روشن" با وجود همه خستگی طول روز بسیار لذت بخش بود و دانشجویان شریف را از زاویه دیگری به ما نشان داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی