جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۰۵:۰۷
کد مطلب: 11139
۶
۲۰

حذف مردودی "درس نخواندن" نیست/تکرار پایه حذف شد

حذف مردودی در پایه اول دبیرستان به این معنا نیست که دانش‌آموزان درس نخوانده به پایه بالاتر بروند بلکه قرار است اگر دانش‌آموزی در درسی نمره قبولی کسب نکرد، مجبور نباشد تمام دروس قبول شده را هم دوباره بگذراند.


به گزارش فارس، پس از انتشار اخباری مبنی بر حذف مردودی از پایه اول دبیرستان، برای برخی افراد نسبت به وضعیت آموزشی کشور این پرسش ایجاد شد که بر این اساس «اگر دانش‌آموزی درس هم نخواند، آیا مردود نخواهد شد؟»

شاید اگر به متن اخبار منتشر شده، توجه می‌شد، اکنون این پرسش‌ها برای مخاطبان ایجاد نمی‌شد اما این روزها شاهد گسترش اخبار ضد و نقیضی درباره بحث حذف مردودی در مدارس هستیم که اکثر آن نیز به دلیل نبود خوراک لازم خبری است، که موجب سردرگمی شده است.

* ماجرا چه بود؟

* عدالتی که ایجاد شد

اصل ماجرا از سال اول دبیرستان آغاز شد و  تفاوتی که این پایه، با دوم و سوم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی داشت.

ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در این خصوص چندی پیش به فارس گفت: در نظام فعلی یک دوره 4ساله متوسطه تعریف شده بود و 3 آیین‌نامه متفاوت برای پایه‌های مختلف وجود داشت؛ به‌عنوان مثال دوره پیش‌دانشگاهی، ترمی و 3سال اول، سالی-‌ واحدی بود.سحرخیز با بیان اینکه مگر می‌شود در یک مدرسه‌ یک بام و چند هوا باشد، اضافه کرد: در نخستین قدم، وضعیت دوره پیش‌دانشگاهی را اصلاح کردیم و به سالی- واحدی تغییر یافت.

وی به نکته بعدی اشاره کرد و افزود: در مرحله بعد متوجه شدیم که دوره سالی ـ واحدی که در سال دوم و سوم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی وجود دارد از یک قاعده تبعیت می‌کند ولی سال اول دبیرستان که به اسم سالی- واحدی نام گرفته است، در قبولی، مردودی، ارزشیابی و امتحانات مانند دوره راهنمایی است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با طرح این پرسش که «چرا باید درس دانش‌آموز در سال دوم و سوم دبیرستان، ارزش مستقل داشته باشد و در سال اول اینگونه نباشد؟»، گفت: در سال دوم دبیرستان، وقتی دانش‌آموز درسی را قبول شده است، برای او قبولی فرض شده و اگر درسی را نمره نیاورده باشد، تنها همان درس را در سال سوم می‌گذراند و نیازی نیست که تمام دروسی که در سال دوم قبول شده است را بگذراند و درنهایت تا زمانی که دانش‌آموز در تمام دروس نمره قبولی نگرفته باشد، نمی‌تواند دیپلم بگیرد، اما برای دانش‌آموزان سال اول دبیرستان این حق ثبت نشده بود.

وی ادامه داد: اگر مسئله بر سر دروس پیش‌نیاز بود چرا در سال‌های بعد بحث پیش‌نیاز رشته‌ها رعایت نشده است و اگر مطرح شود که موضوع انتخاب رشته است و اینکه دانش‌آموز در سال اول دبیرستان رشته‌اش را مشخص می‌کند، باز هم پاسخ این است که انتخاب رشته ضوابط و آیین‌نامه‌ای دارد.

سحرخیز افزود: به‌عنوان مثال کسی که بخواهد به رشته ریاضی برود، باید در درس‌هایی نمره بیاورد که در اصلاحیه جدید شورای‌عالی آموزش و پرورش این موضوع به قوت خود باقی است، اما آن چیزی که تغییر کرده، این است که اگر کسی نتواند در رشته ریاضی نمره بیاورد، او را مردود نمی‌کنیم بلکه به رشته دیگری می‌رود.

وی با بیان اینکه به ضوابط و شرایط انتخاب رشته دست نزدیم، اظهار کرد: شورای‌ عالی آموزش و پرورش این اصلاحیه را به اتفاق آرا تصویب کرد و به آموزش و پرورش نیز ابلاغ شد و از امسال هم اجرایی می‌شود؛ دانش‌آموزانی که اکنون در سال اول دبیرستان هستند مشمول این اصلاحیه خواهند شد.

* حذف مردودی یا ردّی؟  

* مردودی 200 هزار دانش‌آموز اول دبیرستانی در هرسال

بر اساس گفته‌های معاون وزیر آموزش و پرورش و مسئولان دیگر این وزارتخانه، قرار نیست که دانش‌آموزان درس نخوانده به پایه بالاتر بروند بلکه قرار است اگر دانش‌آموزی در درسی نمره آورد، به واسطه عدم قبولی در درس دیگر مجبور نباشد که یک پایه تحصیلی را با تمام درس‌ها دوباره با هم بگذراند.

زجری که یک دانش‌آموز به واسطه گذراندن تمام دروس، حتی درس‌هایی که نمره بالایی از آن گرفته است، به دلیل افتادن در یک یا دو درس، متحمل می‌شد، بسیار بالاست و آموزش و پرورش نیز در مصوبه خود، این موضوع را اصلاح کرده است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در همایش تجلیل از معلمان نمونه آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به این نکته که این وزارتخانه روند اشتباه پایه اول دبیرستان را در کشور اصلاح کرده است، گفت: «در کشوری مانند فرانسه اعلام می شود که باید دانش آموز به عنوان مثال 96 واحد را بگذراند تا دیپلم بگیرد؛ اگر این دانش آموز 92 واحد را طی کند به او دیپلم داده می شود اما نمی تواند به دانشگاه برود مگر آنکه 4 واحد دیگر را نیز بگذارند».

وی با بیان اینکه 200 هزار دانش آموز در پایه اول دبیرستان هر سال مردود می شدند، ادامه داد: «چه کسی می داند که چند هزار نفر از این تعداد دانش آموز به خاطر مردودی ترک تحصیل می کنند.»

در اصل اگر دانش‌آموزی در درسی نمره قبولی نگیرد، در آن درس مردود می‌شود اما قرار نیست یک پایه تحصیلی با تمام دروس را از ابتدا بخواند بلکه تنها همان دروس را امتحان خواهد داد.

پس شاید بهتر بود که به جای حذف مردودی از پایه اول دبیرستان، عنوان می‌شد که دیگر ردّی پایه و تکرار پایه نخواهیم داشت و دانش‌آموزان بر اساس آیین‌نامه و استانداردهای آموزشی باید درس بخوانند و امتحان بدهند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

امیر
Iran, Islamic Republic of
من امسال سوم هستم درس ریاضی رو افتادم اگه شهریور قبول نشم تکلیفم چیه
سارا
Iran, Islamic Republic of
دانش آموز پایه اول که بیشتر دروس نمره نیاورده برای ثبت نام در پایه دوم نیازی به پیشنیاز دروس دارد یا خیر
نسيم
Iran, Islamic Republic of
منم همين مشكلو دارم تكليف چيه؟؟؟؟
سارا
Iran, Islamic Republic of
برای پایه اول دروس پیش نیاز باید رعایت شود
Shamim
Iran, Islamic Republic of
اگه ٢يا ٣تا تكـ داشته باشيم ولى نمره ى زيست و شبمى بالا باشد براى انتخاب رشته تجربى داشته باشيم ميشه به رشته ى دلخواه رفت؟؟
کامران
Iran, Islamic Republic of
آیا اگر در ریای مردود شویم در شهریور قبول میشویم؟
Ahmad
Iran, Islamic Republic of
سلام من پیش دانشگاهی هستم و شهرویر ماه قبول نشدم و جدید شدم میتونم غیرانتفاعی غیر حضوری برم و فقط امتحان درسی رو که افتادم بدم؟؟؟؟
زهرا
Iran, Islamic Republic of
اگه پایه نهم مردودبشیم ودرامتحانات شهریورهم قبول نشیم تکلیفمون چیه؟؟
Iran, Islamic Republic of
دوباره پایه نهم را تکرار می کنید
مهدی
Iran, Islamic Republic of
اگه تو امتحان شهریور ودی ماه قبول نشم بازم مردود میشم نهم هستم .. توروخدا یکی بگه
ستاره
Iran, Islamic Republic of
سلام من اول دبیرستان رشته انسانی ام من ریاضی رو ۸.۷۵شدم حالا فردا شهریور باید امتحان بدم اگه قبول نشم چی میشه؟؟
اناهیتا
Iran, Islamic Republic of
من نهمم خرداد فقط ریاضیمو تجدید شدم معدلمم ۱۷ اگ شهریورم ریاضی قبول نشم چی میشه؟ بعد این تو انتخاب رشتم چقد تاثیر داره؟
سحر
Iran, Islamic Republic of
سلام من کلاس هشتم هستم فقط ریاضی نمره ۷ اورده ام و بخاطر نمره نوبت اولم تجدید شدم اولین بارم هست که تجدید میشم لطفا بهم بگین اگه شهریور باز تجدید بشم درس ریاضی رو باید هشتم رو دوباره بخونم خواهش میگنم جواب بدین ممنون
Iran, Islamic Republic of
خیر تو میتونی برای دو درس ک زیر 10بشی تک ماده کنی و پایه بالا تر بری
Iran, Islamic Republic of
من در کلاس نهمم ودر در س زبان افتادم فرم هدایت تحصیلی هم صادر شده مال منو شهریور میدن حالا اگه قبول بشم هنوز مهلت برای ثبت نام در دبیرستان رو دارم یانه خواهش میکنم جواب بدین موضوع ایندمه می خوام بدونم برای ثبت نام باید چیکاری کنم
Iran, Islamic Republic of
اسکال نداره غصه نخور من معدل ۱۹٫۷۵کلس هفتم خیلی خوشحالم
Iran, Islamic Republic of
خخخخ
ساجده
Iran, Islamic Republic of
سلام پایه هفتم هستم در دو درس افتادم ریاضی و عربی در درس ریاضی قبول شدم در درس عربی نمره قبولی کسب نکردم آیا در یک درس مردود میشم
amin sardar
Iran, Islamic Republic of
من هفتم مردود شدم دوباره خوندم دوباره مردود شدم دوباره هفتم خوتدم ترک تحصیل کردم رفتم سره کار وسط سال تحصیلی ادامه تحصیل دادم با پول قبولی هفتم گرفتم من پزشکی قبول میشم یا نه؟
محمد
Romania
من هفتم هستم و من ریاضی نوبت اول مشکل‌ داشتم و اگر در نوبت دوم در آن درس تجدید باشم مردود می شوم؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن