پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۹
کد مطلب: 11216
۲

راهکارهايي براي کاهش اضطراب دانش آموزان درروزهاي امتحان

راهکارهايي براي کاهش اضطراب دانش آموزان درروزهاي امتحان
والدين به توانمندي دانش آموزان نگاه واقع بينانه داشته باشند
هر سال، خردادماه براي بسياري از خانواده ها، فصل درگير شدن با امتحانات است. دانش آموزان در اين ماه نتيجه يک سال تحصيلي خود را طي مدت کوتاهي مي بينند و حساسيت خانواده ها به تحصيلات فرزندان به اوج خود مي رسد. مطالعه کتاب هاي درسي، بررسي برگه هاي امتحاني و مرورکردن جزوه هاي درسي فقط بخشي از کارهايي است که دانش آموزان انجام مي دهند.
دانش آموزان بايد پاسخگوي توقعات خانواده، مربيان و معلمان باشند و آنها را راضي نگه دارند. البته استرس و اضطراب امتحانات را همه دانش آموزان تجربه مي کنند اما شکي نيست که استرس و اضطراب تاثير منفي بر عملکرد آنها حداقل در طول امتحانات دارد.در اين مطلب به راهکارهايي براي رفع اين اضطراب و استرس اشاره شده است که اميدواريم مفيد واقع شود.

اوج حساسيت والدين
واقعيت اين است که نتيجه پيگيري هاي والدين و عملکرد تحصيلي فرزندان در طول يک سال تحصيلي، در خردادماه آشکار مي شود. استرس و اضطراب امتحانات خردادماه که امتحانات پايان سال تحصيلي محسوب مي  شود، بيش از اين که دغدغه دانش آموزان باشد، دغدغه والدين است. زيرا والدين اهداف خاصي را در تحصيل و کسب نمره فرزندان دنبال مي کنند. بنابراين در فصل امتحانات براي گرفتن بهترين نتيجه حساسيت زيادي از خود نشان مي دهند، غافل از اين که کاهش حساسيت آنها نسبت به معدل و نمره تاثير مثبتي بر عملکرد فرزندان خواهد گذاشت.
اين مسئله به ميزان زيادي به کاهش استرس و اضطراب آنها برمي گردد. در واقع والدين براي رسيدن به هدف خود که عملکرد تحصيلي بهتر فرزند است، راه درستي را انتخاب نمي کنند.بهتر است والدين به جاي دلسوزي هاي بي جا، توقعات بيش از حد و افزايش فشار و استرس تلاش کنند نسبت به توانايي هاي فرزند خود نگاهي واقع بينانه داشته باشند و نکاتي را مدنظر قرار دهند.

کاهش استرس، امکان پذير است
امتحانات اول تا سوم ابتدايي آغاز شده است و از آن جا که امتحانات اين ۳ پايه به صورت شفاهي انجام مي شود، نگراني والدين کمتر است.اما امتحانات چهارم ابتدايي تا پيش دانشگاهي از امروز تا ۲۷ خرداد ادامه دارد. واقعيت اين است که سپري کردن ۲۷ روز امتحان براي بيشتر دانش آموزان بسيار سخت است و بيشتر آنها در ۱۰روز آخر امتحانات دچار خستگي مفرط مي شوند. با اين همه مي توان راهکارهايي را براي سپري کردن اين ايام و کاهش اضطراب و استرس دانش آموزان به والدين توصيه کرد.
حامد سيامکي خبوشان کارشناس ارشد روان شناسي عمومي و مشاور تحصيلي با بيان اين مقدمه به خراسان مي گويد: بهتر است براي جلوگيري از خستگي، فراموشي و فشار مضاعف به دانش آموز، برنامه ريزي صحيح و اصولي درسي انجام شود. براي اين کار بايد صفحات کتاب هاي درسي در روزهاي تعطيل تقسيم بندي شود و تقسيم بندي زماني متعادل و متناسب براي دورکردن و مطالعه انجام شود. مطالعه کتاب ها و جزوه ها بايد به نحوي انجام شود که پيش خواني، دقيق خواني و مرور را شامل شود و تهيه و حل نمونه سوالات امتحاني در ۲سال اخير و حتي نمونه سوالات امتحاني دبيران مربوطه در سال تحصيلي جاري هم به يادگيري بهتر نکات مهم کتاب هاي درسي کمک مي کند.

فقط ۱۰ساعت مطالعه
ميزان مطالعه دانش آموز نبايد از ۱۰ساعت در طول شبانه روز بيشتر شود؛ در غير اين صورت دانش آموز مجبور مي شود از زمان استراحت و خواب شبانه خود کم کند. والدين بايد در طول مدت امتحانات ساعات و لحظاتي را به استراحت و تفريح فرزند خود اختصاص دهند. اين امر باعث تشويق و تخليه هيجاني وي مي شود و به او کمک مي کند در طول ايام طولاني امتحانات کمتر دچار خستگي شود. در اين ايام بهتر است تنش و دغدغه در محيط منزل به حداقل برسد تا فرزندان بتوانند با آرامش به مطالعه دروس بپردازند. همچنين محدودکردن روابط خانوادگي و پرهيز از حضور در ميهماني هاي شبانه يا برگزاري ميهماني هاي طولاني مدت به دانش آموزان کمک مي کند ايام امتحانات را بهتر سپري کنند.

تدريس خصوصي ممنوع
گاهي والدين از دبيران به عنوان دبير رفع اشکال استفاده مي کنند که اين کار مفيد است به شرط اين که ضرورت داشته باشد و صرفا براي کسب بالاترين نمره يا اهداف نادرست ديگري نباشد. در اين ايام استفاده از دبير براي تدريس خصوصي هم توصيه نمي شود زيرا کارايي چنداني ندارد و آموزش تزريقي در فصل امتحانات نمي تواند نتيجه مثبتي در برداشته باشد. اين کار در نهايت ممکن است به کسب نمره غيرواقعي منجر شود و از نظر ما مشاوران تحصيلي مردود است.

تنظيم ساعت خواب
سيامکي خبوشان با اشاره به اين که گاهي دانش آموزان به هنگام امتحانات از ساعت خواب شبانه خود کم مي کنند، تاکيد مي کند: اين کاربر فرآيند يادگيري و به خاطرسپردن دروس تاثير منفي مي گذارد. والدين بايد در تنظيم ساعت خواب فرزندانشان حساسيت به خرج دهند. از سوي ديگر برخي والدين در طول فصل امتحانات سعي مي کنند ريتم مطالعه فرزند خود را تغيير دهند در صورتي که اين کار در اين ايام باعث مي شود فشار مضاعفي به دانش آموزان وارد شود.

مثلا اگر دانش آموزي فقط بايد با صداي بلند يا در حال راه رفتن درس بخواند، والدين اجازه دهند همين کار را بکند و تغيير اين الگوي نادرست را به زمان ديگري مثل پايان امتحانات يا ابتداي سال تحصيلي بعدي موکول کنند. همکاري والدين در طرح پرسش و پاسخ و رفع اشکال هم در موارد زيادي کمک کننده است. والدين سعي کنند برگه هاي امتحاني را با دانش آموز بررسي کنند. درباره مهم ترين نکات درسي با وي گفت وگو کنند و به شيوه مطالعه وي جهت دهند بدون اين که لحن سرزنش گونه، تحقيرآميز و يا تهديدکننده اي داشته باشند و در صورت کوتاهي دانش آموز، بايد و نبايد را کنار بگذارند.

حضور به موقع در جلسه امتحان هم يک اصل اساسي است دانش آموز بايد به موقع در جلسه حاضر شود زيرا زودتر يا ديرتر حاضر شدن در جلسه باعث افزايش استرس و اضطراب وي مي شود.


دقت به سوالات امتحاني
بهتر است دانش آموزان ۲ساعت قبل از شروع امتحان کتاب ها را کنار بگذارند و به محفوظاتي که دارند بسنده کنند. اگر امتحانشان صبح زود است، ۲ساعت زودتر بيدار شدن از خواب که قطعا در برنامه روزانه آنها نيست، به کاهش کيفيت حضور آنها در جلسه امتحان منجر مي شود. دانش آموزان بايد سعي کنند به تمام سوالات پاسخ دهند و سوالات را کامل بخوانند تا دقيقا بفهمند در سوال چه چيزي از آنها خواسته شده است.

در بسياري از مواقع عجله دانش آموز باعث مي شود که وي سوالات را کامل نخواند، به افعال دقت نکند يا بخشي از سوال را جا بيندازد.سيامکي با بيان اين که بهتر است دانش آموز را تشويق کنيم که به تمام سوالات پاسخ دهد، مي گويد: بهتر است از وي بخواهيم به جاي خالي گذاشتن برگه پاسخ، ذهنيت خود را بنويسد. ممکن است اين ذهنيت به پاسخ نزديک باشد و نمره بگيرد. همچنين به والدين توصيه مي کنيم به استحمام و پوشش مناسب در جلسه امتحان بچه ها دقت کنند.
لباس بهتر است راحت و خنک باشد زيرا عرق کردن باعث افزايش اضطراب و استرس مي شود. همچنين تغذيه مناسب هم بسيار مهم است. بهتر است بچه ها در اين فصل از غذاها و تنقلات خانگي استفاده کنند. به عبارتي بايد از احتمال بروز هرگونه مسموميت و بيماري بچه ها در اين دوره تا حد ممکن جلوگيري کرده تا عملکرد تحصيلي شان تحت تاثير بيماري قرار نگيرد و هنگام بازي و رفت و آمد مراقبت بيشتري از خود داشته باشند تا با حادثه يا اتفاق غيرمترقبه اي مثل شکستگي يا امثال آن روبه رو نشوند.

اهميت نيمه دوم کتاب ها
اين نکته را بايد خاطرنشان کرد که در امتحانات پايان سال، ۵۰درصد سوالات از نيمه دوم کتاب هاي درسي گرفته مي شود.بنابراين بهتر است وقت و انرژي خود را بيشتر روي نيمه دوم کتاب ها بگذارند. نيمه اول کتاب ها به دليل برگزاري امتحان در طول سال تحصيلي براي بچه ها آشناتر است. بنابراين از آنها بخواهيد روي نيمه دوم کتاب درسي خود تمرکز کنند.


فرهنگ چانه زني در کسب نمره

بسياري از والدين متاسفانه همان طور که به هنگام خريد چانه مي زنند، براي کسب نمره بالاتر با معلم چانه زني مي کنند اين فرهنگ نادرست که متاسفانه رواج هم دارد، باعث مي شود تلاش و کوشش دانش آموز در سايه قرار بگيرد و نتيجه تلاش وي در مکالمه بين معلم و والدين تعيين شود. در چنين شرايطي والدين بيش از آن که به فرآيند يادگيري دانش آموز دقت و آن را تحسين کنند، دنبال اهدافي مثل کسب نمره هاي بالا يا معدل بالا هستند.بعضي از والدين نمرات پايين را عار مي دانند و برخي به دنبال دريافت پاداش و تشويق دريافتي از سوي ادارات خود براي شاگرد اول شدن فرزندشان هستند. متاسفانه برخي نيز به دنبال اين هستند که بچه ها را در مراکز خاصي ثبت نام کنند و به اين ترتيب خانواده اضطراب زيادي را در فصل امتحانات به دانش آموز منتقل مي کند و ممکن است از تحقير، سرزنش و تهديد استفاده کند تا به هدف خود برسد.
-
نويسنده: عظيمي مروي
مرجع : روزنامه خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد