جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۴
کد مطلب: 11219
۰
۱

خانواده‌ها هم از "3ـ3ـ6" چیزی نمی‌دانند

در گفت‌وگوی فارس با تعدادی از خانواده‌ها درباره نظام جدید آموزشی "3ـ3ـ6"، عنوان شد که اکثریت خانواده‌ها از نظام جدید آموزشی اطلاعات زیادی ندارند اما امیدوارند که اتفاقات خوبی رخ دهد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های متعددی اعلام کرده است که امسال، سال ریل‌گذاری در آموزش و پرورش است چرا که اقدامات مهمی قرار است در نظام تعلیم و تربیت کشور انجام شود.

یکی از اقدامات بزرگ آموزش و پرورش، اجرای نظام جدید آموزشی است که از آن به عنوان "3ـ3ـ6" یاد می‌شود و بر اساس گفته‌های مسئولان آموزش و پرورش از سال تحصیلی جدید یعنی مهر 91 اجرا می‌شود.

آنچه مسلم است، اجرای هر برنامه در هر گروهی نیازمند همکاری آن گروه است و لازمه همکاری اعضای گروه، افزایش دانش آنها نسبت به آن برنامه است.

در اجرای نظام جدید آموزشی کشور، خانواده‌ها نیز نقش اساسی دارند، چرا که همراهی آنها با مسئولان وزارت آموزش و پرورش موجب اجرای بهتر و نتیجه موثرتری می‌شود.

به همین دلیل در این گزارش به سراغ خانواده ها رفتیم و از آنها درباره نظام جدید آموزشی جویا شدیم:

* آموزش و پرورش به مردم شفاف اطلاع‌رسانی کند

* می‌خواهیم فرزندانمان به تحصیل دلگرم‌تر شوند

پدر دو دانش‌آموز دوره دبستان در پاسخ به این پرسش که «چقدر درباره نظام جدید آموزشی یا "3ـ3ـ6" می‌دانید؟»، می‌گوبد: واقعیتش چیزی نمی‌دانم فقط در همین حد اطلاع دارم که قرار است پایه ششم اضافه شود و دانش‌آموزان کلاس پنجمی به جای رفتن به پایه اول راهنمایی به پایه ششم می‌روند.

وی ادامه می‌دهد: البته این مضوع را هم شنیدم که قرار است تمام کتب درسی تغییر کند ولی اطلاعات دیگر ندارم.

این پدر که دارای تحصیلات لیسانس است، در پاسخ به این پرسش که «چرا درباره تغییرات نظام آموزشی بی اطلاع است» بیان می‌کند: اول به خودم بر می‌گردد که وقت کافی برای جستجو و پیگیری ندارم اما در مرحله بعد به آموزش و پرورش بر می‌گردد که اطلاع‌رسانی گسترده در این خصوص نداشته است.

وی می‌افزاید: باید به جز برنامه‌های خبری، برنامه‌های ویژه‌ای در رسانه‌ ملی و رسانه‌های دیگر درباره تغییر ساختار آموزش و پرورش ارائه شود ضمن اینکه این برنامه‌ها باید دارای تنوع و جذابیت باشد تا مردم جذب آن شوند ضمن اینکه باید به مخاطبان اطلاعات شفاف داده شود.

این کارمند که در یک نهاد فرهنگی کار می‌کند، اظهار می‌دارد: در سال‌های گذشته همواره تغییراتی در نظام آموزشی صورت گرفته است، مثلاً دوره دیپلم 11 ساله شد، دوره پیش‌دانشگاهی ایجاد و اکنون حذف شده است؛ برای مردم نتیجه کار مهم است و اینکه قرار است چه چیزی عاید خانواده‌ها و دانش‌آموزان است.

وی می‌افزاید: خانواده‌ها از آموزش و پرورش می‌خواهند که در برنامه‌های خود کاری کنند که دانش‌آموزان به تحصیل دلگرم‌تر شود و از این درسی که می‌خواند بتواند در آینده استفاده کند؛ مثل گذشته‌های دور نباشد که سیاه‌ مشق بنویسد و چیزی عایدش نشود.

* معتقدیم علمی که به دانش‌آموزان منتقل می‌شود، مفید باشد

خانمی خانه‌دار که دارای سه فرزند راهنمایی و دبیرستانی است، درباره اطلاعاتش درباره نظام جدید آموزشی بیان می‌کند: اطلاعات زیادی ندارم فقط می‌دانم که مثل گذشته‌ها، دوره ابتدایی 6 ساله شده است.

وی ادامه می‌دهد: همیشه درباره تغییرات در آموزش و پرورش می‌شنوم اما پیگیر گرفتن اطلاعات دقیق‌ نیستم به همان اندازه که از گوشه و کنار یا آشناها می‌شنوم، می‌دانم.

این خانم‌ خانه‌دار می‌گوید: مهم نیست که حجم کتاب‌های درسی کم یا زیاد شود بلکه باید علمی به دانش‌آموزان منتقل شود که برای آینده آنها مفید باشد.

* نظام آموزشی به گذشته برگشته است

مادر دانش‌آموز ابتدایی که دانشجوی فوق‌لیسانس است، می‌گوید: از تغییرات نظام آموزشی خیلی اطلاعات ندارم اما در این حد می‌دانم که نظام آموزشی به گذشته برگشته است.

وی ادامه می‌دهد: فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی رخ دهد چرا که در کشور ما نظام آموزشی به شکل آزمون و خطاست؛ کاری را اکنون انجام می‌دهند و چند سال بعد افراد دیگر می‌گویند، اشتباه بوده است.

این مادر که کارمند یک شرکت خصوصی است، اضافه می‌کند: من فرزندم را در یک مدرسه غیردولتی ثبت‌نام کردم و امیدوارم که بهترین آموزش‌ها را در این مدرسه ببیند و از هیچ هزینه‌ای برای او دریغ ندارم.

وی بیان می‌کند: معتقدم خانواده‌ها از آموزش و پرورش توقع دارند که علم روز را به فرزندانشان بیاموزد تا بتوانند در عصر جدید از پس زندگی‌شان به خوبی برآیند.

*  آقای وزیر با دقت و بررسی کارشناسی تغییر ساختار را انجام دهید

پدر دو دانش‌آموز دبستان و راهنمایی در خصوص میزان اطلاعاتش درباره نظام جدید آموزشی اظهار می‌دارد: بین همکارانم بحث‌هایی مطرح می‌شود اما اطلاعات کاملی ندارم.

وی ادامه می‌دهد: شاید دلیلی که اطلاع ندارم این باشد که این موضوع را به طور خاص پیگیری نکردم اما اظهارنظر مردم را درباره تغییرات نظام آموزشی می‌شنوم و خودم نیز اظهار نظر می‌کنم.

این پدر که راننده تاکسی است، می‌گوید: با توجه به نوع شغلم، مردم صحبت‌های زیادی در تاکسی درباره مسائل مختلف می‌کنند و من نیز بیشتر از طریق مسافرانم در مورد مسائل روز اطلاعات جزئی‌تر کسب می‌کنم.

وی می‌افزاید: یکی از مسائلی که مردم بیشتر درباره آموزش و پرورش صحبت می‌کنند، این است که ایجاد پایه ششم ابتدایی در گذشته وجود داشته است و دوباره به گذشته بازگشتیم.

این پدر بیان می‌کند: بنده کارشناس آموزش و پرورش نیستم اما از وزیر آموزش و پرورش می‌خواهم با دقت و بررسی کارشناسی تغییر ساختار را انجام دهد تا مبادا دانش‌آموزان ضربه بخورند.

* افراد نخبه‌ای در آموزش و پرورش هستند

آقای میانسالی که 5 فرزند دارد و 3 فرزندش مدرسه‌ای هستند، می‌گوید: درباره تغییر ساختار آموزش و پرورش اطلاعی ندارم اما می‌دانم که افراد نخبه‌ای در آموزش و پرورش ایران هستند و حتماً اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

وی اضافه می‌کند: دو فرزندم تحصیلات دانشگاهی دارند و امیدوارم سه فرزند دیگرم نیز در تغییرات آموزشی پیشرفت کنند.

* لزوم اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها

به گزارش فارس، به نظر می‌آید که هنوز ضرورت پیگیری ویژه درباره مسائل آموزش و پرورش از سوی بخشی از خانواده‌ها احساس نشده است و آموزش و پرورش باید در این راستا گام بردارد و به اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها از طریق رسانه‌ها و حتی انجمن اولیا و مربیان مدارس بپردازد.

مسلماً اگر خانواده‌ها از ضرورت تغییر نظام آموزشی آگاهی یابند، به عنوان نیروهای حمایتی، آموزش و پرورش را در سال تحول بنیادین و ریل گذاری نظام تعلیم و تربیت یاری خواهند داد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

والا ماهم که توی اموزش وپرورش هستیم چیزی سردرنیاوردیم !!!!!!!
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا