جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۸
کد مطلب: 11220
۱
۵

آغاز امتحانات خرداد دانش‌آموزان از امروز/افزایش سطح کیفیت و سوالات امتحانات

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از ایجاد بانک سؤالات دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: برای امتحانات خردادماه تلاش خود را کرده‌ایم که سطح کیفیت و طراحی سؤالات نسبت به سال گذشته بالاتر باشد.

عبدالامیر عرفی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس ، در پاسخ به این پرسش که «برخی امتحانات دانش‌آموزان در سال گذشته با حرف و حدیث‌هایی از نظر طراحی سؤالات همراه بود، برای امسال چه برنامه‌ای داشتید؟»، اظهار داشت: آماده‌سازی و تهیه سؤالات استاندارد و مناسب برای دانش‌آموزان باید در برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت پیش‌بینی شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نمرات امتحانات نهایی در کنکور تأثیر دارد، در مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش سعی کردیم با توجه به این حساسیت‌ها، دقت کار را بالا ببریم.

* امتحانات تمام مقاطع در بانک سوالات

عرفی گفت: تلاش کردیم همکارانی که در طراحی سؤالات همکاری دارند، شرایط و ضوابط طراحی سؤالات را به دقت رعایت کنند و عدالت حکم می‌کند، سؤالاتی که طرح می‌شود برای همه دانش‌آموزان مفید باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به این دقت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که شده است فکر می‌کنیم درکوتاه‌مدت وضعیت دانش‌آموزان در مقایسه با سال گذشته از نظر شرایط امتحانات و نمراتی که کسب می‌کنند، بهتر خواهد شد.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش افزود: در میان‌مدت نیز به دنبال این هستیم که با ایجاد بانک سؤالات و سامانه ارزشیابی مطلوب به این سمت حرکت کنیم که دانش‌آموز و معلم از ابتدا بحث ارزشیابی را به معنای عام و نه فقط امتحانات جدی بگیرند.

وی اظهار داشت: پرسش‌های تدریجی که در کلاس مطرح می‌شود، پرسش‌های مستمر، آزمون آغازین، آزمون تکمیلی و آزمون پیشرفته تحصیلی باید به بانک سوالات مرتبط باشد که البته پیش‌بینی کردیم تا این سامانه با همکاری دبیرخانه و گروه‌های آموزشی استان‌ها به تدریج شکل بگیرد.

عرفی ادامه داد: سؤالاتی که در این سامانه وجود خواهد داشت، می‌تواند در طراحی سؤالات امتحانات به ما کمک کند ضمن اینکه می‌تواند در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار گیرد و آنها را با سؤالات استاندارد و مطلوب آشنا کند.

* ایجاد بانک سوالات به جای وارد کردن شوک به دانش‌آموزان

این مقام مسئول در آموزش و پرورش افزود: در حقیقت به جای اینکه ما در یک امتحان شوکی را به دانش‌آموز و معلمان وارد کنیم، با ارائه سؤالات مطلوب و استاندارد از فصول مختلف کتاب‌هایی که در امتحانات نهایی از آن سؤال می‌آید و در اختیار قرار دادن در سایت سازمان سنجش، شرایطی پیش‌ می‌آوریم تا دانش‌آموزان در زمان امتحانات، با سوالات استاندارد مواجه شوند.

وی با بیان اینکه در ایجاد بانک سؤالات از تمام پتانسیل و توان فرهنگیان در سطح کشور استفاده می‌شود، گفت: وقتی سؤالات پالایش وآماده شد، افرادی که در سطح ستاد به انتخاب سؤالات دست می‌زنند فقط وظیفه انتخاب سؤال را دارند و سعی می‌کنیم حداقل دخالت را در طراحی سؤالات به وجود آوریم.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با ایجاد بانک سؤالات، زمینه برای ارائه سؤالات استاندارد و مطلوب که بتواند همه دانش‌آموزان و معلمان را در سطح کشور اغناء کند، به وجود می‌آوریم.

وی با بیان اینکه این بانک برای مهرماه تحصیلی سال آینده آماده خواهد شد، گفت:‌ برای امتحانات خردادماه تلاش خود را کرده‌ایم که سطح کیفیت و طراحی سؤالات نسبت به سال گذشته بالاتر باشد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سعیده
شما اول باید سطح دبیر و آموزشو بالا ببرین بعد ب فکر بالا بردن سطح سوالات باشید.
شما بیشتر با این کارتون روحیه بچهارو تضعیف میکنین.هیچ سودی ک نداره تازه بچها از درس زده میشن.امسال سطحش نسبت ب سالای دیگه خیلی بالا بود.
از صمیم قلب احساس تاسف میکنم.
سارا
Germany
برای امتحان ها وقت کم می گذارند بعد سوال های ریز هم در می یارند !!
نگین
Iran, Islamic Republic of
منم کاملا با سعیده موافقم
الهه
Iran, Islamic Republic of
سوالاتون چرت و خیلی هم غیر مفیده
مارال
Iran, Islamic Republic of
سوختیم با این ندونم کاری های شما . یه نوجون17 -18 ساله چرا باید بعد از امتحانا افسرده بشه ؟ شب تا صبح چرا باید بی خوابی بکشه ؟ باعثش شمایید . شمااااااااااا
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .