پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۷:۳۰
کد مطلب: 11331
۰

فناوری نانو در موبایل‌های آینده

ایتنا - من هنوز فکر می‌کنم هم اکنون نیز بازار انبوه، پتانسیل بالایی برای گوشی‌های قابل انعطاف دارد.
کریس باور، از دانشمندان ارشد مواد در آزمایشگاه نوکیا واقع در کمبریج است.
به گزارش ایتنا یکی از وبلاگ‌های نوکیا در گپی دوستانه از کریس در مورد احتمالات ممکن برای استفاده از فناوری نانو در موبایل‌ها پرسیده است.

وی نظرات خود را در مورد آینده فناوری نانو، زیبایی‌شناسی گوشی‌ها، عمر باتری و گوشی‌های انعطاف‌پذیر مطرح کرد. مصاحبه با طرح این سوال آغاز شد:


• فناوری نانو چگونه می‌تواند رنگ گوشی را تغییر دهد؟
ساختارهای نانو می‌توانند در ساختِ پلیمرهای قابلِ بسط مورد استفاده قرار گیرند و رنگ گوشی شما را تغییر دهند.(چقدر جالب می‌شد اگر شما تنها با کشیدن گوشی خود می‌توانستید رنگ آن را تغییر دهید؟). به طور مثال، وقتی شما گوشی خود را می‌کشید، رنگ آن بدون استفاده از هیچ نیرویی می‌تواند از قرمز به آبی، بنفش به زرد یا هر ترکیب رنگ دیگر تغییر کند. تولید سطوحی که رنگ آنها تغییر می‌کند، خبری خوب برای مردمی است که نمی‌توانند در مورد انتخاب رنگ گوشی به تصمیم قطعی برسند.

• آیا فناوری نانو در عمر باتری نیز می‌تواند نقش داشته باشد؟
اگر ساختار نانو را در ماده‌ای به کار ببرید، می‌توانید به میزان زیادی سطح آن را افزایش دهید. برای این روندِ نانو به زبان ساده این طور مجسم کنید که سطح صافی به اندازه یک جعبه کبریت دارید و شروع به ایجاد شکاف و حفره در مقیاس نانو روی این صفحه می‌کنید. این شکاف‌ها نشان می‌دهند که مرز سطح افزایش پیدا نمی‌کند، اما منطقه داخلِ مرز افزایش پیدا می‌کند. این مسئله برای آینده باتری‌های تلفن همراه بسیار مهم است، زیرا مقدار شارژی که می‌توانید در گوشی ذخیره کنید، اغلب به سطح الکترودها بستگی دارد. بنابراین، اگر به برخی از مواد الکترود، ساختار نانو بدهید، می‌توانید چگالی نیرو را افزایش دهید که مساوی می‌شود با عمر بیشتر باتری!
کریس فکر می‌کند با اعمال این روند در باتری‌های لیتیوم‌یون می‌توان شارژ آنها را چند روز بیشتر نگه داشت. این هم برای آینده‌ی کوتاه مدتِ باتری‌ تلفن‌های همراه خبر خوبی است.

• آینده فناوری نانو و گوشی‌های منعطف (مانند طرح مفهومی HumanForm) به کجا خواهد رسید؟
ما در حال کار بر روی توانمند کردن فناوری‌ها در چنین گوشی‌های قابل انعطافی هستیم. بنابراین، شما با این روش می‌توانید هسته‌های الکترونیک قابل انعطاف و کشش در گوشی‌هایی مانند Nokia HumanForm بسازید. شیوه‌ای که ما می‌توانیم با استفاده از فناوری نانو ترانزیستورها و رابط‌های داخلی را قابل انعطاف بسازیم به مهارت بسیاری نیاز دارد که با انجام این وظایف، امیدواریم خنده بر لبان مردم بسیاری نقش ببندد. به همین علت است که این چالش ارزش وقت صرف کردن دارد!    
مطابق آنچه تصور می‌کنیم، می‌خواهیم یک گوشی لمسی را با بهبود در عملکردهایی نظیر "خم کردن گوشی برای بزرگ‌نمایی" و "پیچ دادن برای پیش رفتن در منو" یکی کنیم. بنابراین، کاربران روش‌های بسیاری برای تعامل با گوشی خواهند داشت و در نهایت آنها می‌توانند بهترین روش را برای کار کردن انتخاب کنند. مزایای بسیار دیگری نیز مانند روشنایی و نیرو وجود خواهد داشت، زیرا شما شیشه را کنار گذاشته‌اید؛ پس محصول موجود سبک‌تر است و حمل آن در جیب عقب نیز راحت‌تر خواهد بود و نیازی نیست نگران نشستن روی تلفن همراهتان باشید، زیرا نمی‌شکند و نمی‌افتد.

• پتانسیل انبوه بازار از یک گوشی نانوی قابل انعطاف چگونه خواهد بود؟ آیا به زودی این گوشی‌ها را در بازار خواهیم دید؟
تولید انبوه ساختارهای نانو به زودی حاصل نمی‌شود. فناوری نانو تقریبا در دو-سه سال آینده شکل می‌گیرد، اما ما در حال کار بر روی یکی کردن این فناوری در مدل‌های بزرگ و بزرگ‌تر هستیم. من هنوز فکر می‌کنم هم اکنون نیز بازار انبوه، پتانسیل بالایی برای گوشی‌های قابل انعطاف دارد. وقتی ما در همایش Nokia World 2011 گوشی مفهومی Nokia Kinetic را به مردم نشان دادیم، با پاسخ و واکنش خوبی روبرو شدیم. غرفه مملو از آدم‌هایی شده بود که می‌خواستند این گوشی ببینند و آن را به دست گرفته و امتحان کنند. بهترین قسمت از تمام تجربه، این بود که نیازی به توضیح روش کار با Kinetic نبود. این گوشی به طور ذاتی نیز بسیار ملموس و قابل درک است.
من در واقع زیاد نمی‌توانم در مورد زمان عرضه یک گوشی منعطف اظهار نظر کنم. شما تصاویر ویدیویی گوشی‌های مفهومی و پوشش فوق آب‌گریز را دیده‌اید. بنابراین، حدس می‌زنم محصولات زیادی در راه باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.