جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۳
کد مطلب: 11446
۰

بیکاری 35 هزار ماما در کشور/ برای اشتغال ماماها چاره اندیشی شود

در حال حاضر50 هزار ماما در کشور وجود دارد که 35 هزار نفر آنها بیکار هستند و لازم است مسئولان علوم پزشکی برای اشتغال و بهره‌گیری از این عده چاره اندیشی کنند. به گزارش خبرنگار مهر، امروزه انجمن های مختلف استان از جمله تالاسمی و مامایی دارای دغدغه و مشکلات فراوان هستند که این مشکلات فقط یک بار در سال مرور می شود و آن هم روز جهانی آن انجمن است.

مروری بر تقویم انجمنهای سلامت

روز 18 اردیبهشت ماه روز جهانی تالاسمی است که این انجمن تالاسمی استان مراسمی را به مناسبت این روز در باشگاه فرهنگی ورزشی استان برگزار کرد که هیچ مسئولی در این مراسم حضور نداشت و مشکلات این انجمن و بیماران آن فقط برای خودشان مرور شد ولی خوشبختانه در روز جهانی گرامیداشت ماما که در سالن آمفی تئاتر نظام پزشکی استان برگزار شد، مسئولان پزشکی استان حضور داشتند و مسئول این انجمن توانست مشکلات این قشر زحمت کش را بیان کند.

هر چند هر سال این مشکلات مرور و تکرار می شود ولی جای شکر دارد که مسئولان پزشکی استان حداقل به مشکلات این قشر گوش می دهند.


تناقض در آمار ماماهای بیکار

برخی از مسئولان استان و کشور خبر از 10 هزار ماما بیکار در کشور می دهند و این افراد می گویند که به ازای هر یک هزار تولد 30 تا 50 ماما مورد نیاز است که در استان البرز به ازای هر یک هزار تولد 40 ماما وجود دارد ولی در صورتی که از جمعیت 50 هزار نفری ماما در کشور 35 هزار مامای بیکار در کشور وجود دارد و همچنین با این نرخ رشد جمعیت نباید ماما بیکار در کشور و استان البرز وجود داشته باشد.

35 هزار ماما بیکار در کشور

مسئول انجمن مامایی استان البرز با اشاره به اینکه طبق استاندارد جهانی به ازای هر یک هزار نوزاد باید30 الی 50 ماما به کار گرفته شود، اضافه کرد: میزان تولد در ایران در یکسال یک میلیون و 300 هزار تولد است.



مریم علمی افزود: با توجه به این نرخ رشد جمعیت در کشور نباید ماما بیکار در کشور وجود داشته باشد ولی متاسفانه 35 هزار ماما در کشور بیکار هستند.

وی ادامه داد: تنها راهکار این مشکل بازنگری نظام سلامت است که بر اساس شرح وظایف 15 صفحه ای ماما که هیچ صنف شرح وظایف 15 صفحه ای ندارد، ماما بیکار در جامعه اثرات سردی، نا امیدی و نابسامانی دارد.

مسئول انجمن مامایی استان البرز اظهار داشت: ماماها همواره در خط درمان سبب کاهش هزینه می شود.

10 هزار ماما در کشور کار مامایی انجام نمی‌دهند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: 10 هزار ماما در کشور مشغول به کار مامایی نیستند.

محمد حسن ناصری در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر 50 هزار ماما در کشور وجود دارد که 10 هزار ماما در حرفه مامایی فعالیت نمی کنند.
  وی ادامه داد: به ازای هر یک هزار تولد به 30 تا 50 ماما نیازمند هستیم که در حال حاضر 40 ماما به ازای هر یک هزار تولد در استان البرز وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با تاکید بر اینکه به نباید به مامایی به عنوان شغل نگریسته شود، اضافه کرد: مامایی به جامعه نشاط، امید و حیات می بخشد.

وی ادامه داد: قبل از اینکه علوم مامایی در کشور ما رشد کند آمار مرگ و میر در تولد نوزادان در ایران بالا بود که 240 نوزاد از 100 هزار تولد فوت می کردند اما امروزه با پیشرفت علم مامایی در کشور این میزان به 25 برابر کاهش داشته و در هر 100 هزار تولد کمتر از 10 نوزاد فوت می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز افزود: با استانداردسازی حاکمیت بالینی و اعتبار بخشی امروزه شاهد یکپارچگی و انسجام در بخش مامایی هستیم.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند