سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۴
کد مطلب: 11448
۰

سنگ کلیه ، سلامت ، تغذیه ، آب سنگین

به افرادی که آب سنگین حاوی کلسیم مصرف می‌کنند و کلیه سنگ‌ساز دارند توصیه می‌کنیم آب را همراه غذا بخورند البته این موضوع به همه جمعیت کشور به دلیل تاثیر در هضم غذا و مشکلات گوارشی توصیه نمی‌شود.
فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شیوع سنگ کلیه در مناطق شمالی و غربی کشور از جمله استانهای گیلان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی و اردبیل بیشتر است. مردم مراقبت باشند، هرگز تشنه نمانند.

عباس بصیری پیش از ظهر امروز در همایش نقش آب در سلامت و تغذیه که در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور برگزار شد درباره رعایت نکات تغذیه‌ای بر بروز سنگ کلیه اظهار داشت:‌ افرادی که در حالت عادی سنگ کلیه ندارند و در عین حال سابقه خانوادگی چه در افراد درجه یک و چه در افراد درجه دو خانواده آنها در بروز سنگ کلیه دیده نشده خیلی نگران نباشند ولی توصیه عمومی به مردم این است که به هیچ وجه تشنه نمانند چرا که کمبود مصرف آب احتمال ایجاد سنگ را بالا می‌برد و مصرف یک و نیم تا دو لیتر مایعات در روز بسیار مفید است.

این جراح کلیه تصریح کرد: به افرادی که آب سنگین حاوی کلسیم مصرف می‌کنند و کلیه سنگ‌ساز دارند توصیه می‌کنیم آب را همراه غذا بخورند البته این موضوع به همه جمعیت کشور به دلیل تاثیر در هضم غذا و مشکلات گوارشی توصیه نمی‌شود.

بصیری مفهوم مصرف آب زیاد را شاخص دفع حجم ادرار عنوان کرد و افزود: اینکه برخی نمی‌دانند چگونه و چقدر باید مایعات مصرف کنند به این مفهوم نیست که  آن قدر آب بخورند تا معده آنها ورم کند بلکه برای ما شاخص حجم دفع ادرار مفهوم دارد و افرادی که سابقه سنگ‌سازی در کلیه دارند اگر روزانه 2.5 لیتر ادرار دفع کنند جلوی رسوب املاح در کلیه آنها تا حد زیادی گرفته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به افراد عادی توصیه کرد:‌ روزانه 2 لیتر مایعات مصرف کنند که می‌توان آب و آبمیوه را جزء آن دانست علاوه بر اینکه مصرف میوه و مواد غذایی نیز تا حدی آب بدن را تامین می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه برخی پزشکان مصرف آب معدنی را برای افرادی که کلیه سنگ‌ساز دارند توصیه نمی‌کنند گفت: اثبات نشده که املاح و آب سنگین و سبک هیچکدام در ایجاد سنگ نقش دارند؛ ممکن است افرادی که کلیه سنگ‌ساز دارند ترکیبات آب روی آنها تاثیرگذار باشد ولی هیچ یک از این موارد از لحاظ علمی ثابت نشده است.

بصیری میزان بروز سنگ کلیه در کشور را سالانه 135 در یکصد هزار نفر عنوان کرد و گفت: میزان بروز سنگ کلیه در مناطق شمالی و غربی کشور بیشتر دیده شده که استان‌های گیلان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی و اردبیل از جمله این استان‌ها هستند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا