جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۶:۲۵
کد مطلب: 11496
۰

60درصد تجاوزها به مردان صورت مي‌گيرد

فرمانده «ناجا»: 900 پرونده تجاوز در سال 90 ثبت شد
شرق: به گفته مسوولان ناجا تا پيش از سال 86 آمار دقيقي از وقوع تجاوز در ايران به دست نيامده اما نيروي انتظامي در سال‌هاي اخير نسبت به اعلام آمار ثبت شده تجاوزها اقدام كرده است. در همين حال براساس اعلام فرمانده ناجا، 900 پرونده تجاوز در سال 90 گزارش شده و پديده تجاوز ديگر تهديدي مختص زنان ايراني نيست. اما سردار احمدي‌مقدم در 27 خرداد سه سال پيش تاكيد داشت كه هدف اصلي متجاوزان به عنف، بانوان و دختران جوان هستند و حالا در دهه اول خرداد سال 91 ديگر مردها هم از تهديدي به نام تجاوز در امان نيستند. سالانه به طور ميانگين حدود شش‌هزار جرم در كشور رخ مي‌دهد و به گفته احمدي‌مقدم از اين تعداد در سال گذشته 900 پرونده تجاوز به عنف در كشور ايجاد شده و هنگامي كه بحث تجاوز به عنف مطرح مي‌شود، همگان تصور مي‌كنند كه اين عمل تنها به زنان محدود مي‌شود. احمدي‌مقدم كه چندي پيش اعلام كرده بود آمار تجاوز به عنف در ايران رو به افزايش گذاشته، امروز از ثبت 900 پرونده تجاوز در سال 90 خبر مي‌دهد. براساس آمار ارايه شده از سوي نيروي انتظامي، همچنين از سال 86 تاكنون آمار تجاوز 800 تا 900 فقره ثبت شده كه البته تعدادي نيز به دليل حفظ آبرو ثبت نمي‌كنند.
فقدان پژوهش در بخش امنيت زنان
زهره الهيان، نماينده مجلس نهم نيز از عدم بررسي مسايل مربوط به امنيت زنان در مركز پژوهش‌ها گله دارد و مي‌گويد: «در تمام جرايم مرتبط به تجاوزهاي گروهي كه در سال‌هاي اخير در كاشمر و خميني شهر اتفاق افتاده بدون ترديد مساله تعدي به زنان مطرح بوده و امنيت زنان نبايد مغفول واقع شود. در اين راستا در مجلس هشتم طرحي را به مركز پژوهش‌ها پيشنهاد داديم اما متاسفانه مركز به آن رسيدگي نكرده و اميدواريم كه رسيدگي به وضعيت امنيت زنان بيش از اينها مورد توجه قرار بگيرد.» بختياري، وزير دادگستري نيز در همين زمينه معتقد است كه قوه‌قضاييه در قبال جرم‌هاي خاص، تجاوز به عنف و شرارت‌هاي مسلحانه حساسيت‌هاي زيادي به خرج مي‌دهد. به گفته او، رييس قوه‌قضاييه به صورت شفاف دستور داد با كساني كه جرايم آنها تهديدي براي امنيت و عفت مردم است به صورت ويژه برخورد شود و اين پرونده‌ها با نظارت خودشان مورد بررسي قرار گيرد.
60‌درصد آمار تجاوزها مربوط به مردان است
به گفته فرمانده ناجا، حدود 40‌درصد آمار تجاوز مربوط به زنان و 60‌درصد مربوط به لواط است كه معمولا عليه افراد زير 15 سال و با اغفال صورت مي‏گيرد. فرمانده ناجا با بيان اينكه در حال حاضر آمارها صحيح‌تر از گذشته است، مي‌گويد: «مجازاتي كه دادگاه براي مجرمان تجاوزات به عنف در نظر مي‏گيرد، هميشه اعدام نيست و ممكن است به شلاق، زندان و جزاي نقدي منجر شود. همچنين در بسياري از موارد اين اتهامات در دادگاه به عنوان تجاوز به عنف ثابت نمي‌شود و اثبات اين مساله تا حدي پيچيده و سخت است. در نتيجه مجازات‌هاي پيش‌بيني شده نيز مجازات‌هاي قابل انتظار براي اين جرايم نيست.» او با تاكيد بر اينكه جرايم تجاوزات به عنف از بدترين نوع جرايم در كشور است، معتقد است زمينه‌هاي سوءاستفاده در جامعه بايد كنترل شود و دستگاه قضايي نيز بايد برخورد قاطع‌تري را با اين مجرمان داشته باشد تا انعكاس اين برخورد در جامعه موجب تاديب افراد شود.     شرق / شماره 1542
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.