کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمار تكان دهنده از تاثير ريزگردها بر سلامت تهراني‌ها/ شيوع 35 درصدي آسم

21 خرداد 1391 ساعت 10:39


پس از اظهارات رييس سازمان حفاظت محيط زيست مبني بر اين كه «ريزگردها كشنده نيستند بلكه تنها براي افرادي كه مشكل قلبي دارند يا زنان باردار مي‌تواند موجب نگراني شود» يك فوق تخصص ريه اعلام كرد: ريزگردها براي همه افراد و به ويژه مردم تهران كه مجبورند تركيبي از ريزگردها و آلودگي هواي ناشي از آلاينده‌هاي صنعتي را تنفس كنند، نگران كننده هستند.
به گزارش ايسنا، يك فوق تخصص ريه با استناد به تحقيقي كه به تازگي از سوي «انجمن آسم و آلرژي ايران» در تهران انجام شده، افزود: متاسفانه علائم آسم بين تهراني‌ها بسيار بالا بوده و از شيوع 35 درصدي در پايتخت برخوردار است.

دكتر ابراهيم رضي با اشاره به اين كه مردم تهران در گذشته صرفا از آلودگي هواي ناشي از انواع آلاينده‌هاي صنعتي همچون حركت خودروها و فعاليت كارخانجات رنج مي‌بردند، اظهار كرد: در دو سه سال اخير آلودگي ناشي از گرد و غبار نيز به آلاينده‌هاي تهران اضافه شده و شرايط را براي تنفس مردم اين كلان شهر از گذشته دشوارتر كرده است.

وي هجوم اين دو نوع آلودگي به تهران را عامل ايجاد و تشديد بيماريهاي انسدادي، عفوني و ريوي از جمله سرطان ريه دانست و تصريح كرد: افراد داراي زمينه و سابقه بيماريهاي مزمن ريوي، نسبت به اشخاص سالم از آلودگي هوا بيشتر آسيب مي بينند.

رضي با تاكيد بر نقش سرطان زايي آلودگي هوا بر شهروندان اضافه كرد: با توجه به اين كه بيماريهاي ريوي عموما از دوره طولاني برخوردارند، ممكن است آثار و تبعات آلودگي هواي امروز تهران چند دهه بعد بروز كرده و عوارض خود را نشان دهد.

وي با بيان اينكه تهران شهري كم بارش محسوب مي‌شود، اظهار كرد: پديده ريزگردها شهرهايي كه ميزان بارش در آن‌ها كم است و علاوه بر آن از پوشش گياهي پاييني برخوردار مي‌باشند را بيشتر تحت تاثير قرار داده و آثار مخرب تري بر جاي مي‌گذارند.

رضي با اشاره به اين كه سن ابتلا به بيماريهاي قلبي و عروقي در كشور ما به ويژه در تهران بسيار پايين آمده، تصريح كرد: تا دو دهه پيش بروز سكته قلبي در افراد زير 40 سال بسيار نادر بود، در صورتي كه در حال حاضر اين موضوع بسيار شايع شده و بسياري از اشخاصي كه سن آنها كمتر از 40 سال است نيز دچار حملات قلبي مي‌شوند.

اين پزشك فوق تخصص بيماريهاي ريوي در پايان خاطر نشان كرد: علاوه بر شيوع بيماريهاي قلبي و عروقي، ابتلا به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان ريه در كشور ما بسيار شايع شده كه البته شيوع آن مي‌تواند ناشي از افزايش آلاينده‌هاي هوا باشد.

گفتني است مدير عامل شركت كنترل كيفيت هوا به تازگي با تاكيد بر ازدياد حملات تنفسي و سكته‌هاي قلبي، از افزايش آمار مراجعه به مراكز درماني طي روزهاي اخير خبر داده و اعلام كرده بود: هيچ اقدام عملي در زمينه مهار ريزگردها انجام نشده است.


کد مطلب: 11741

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/11741/آمار-تكان-دهنده-تاثير-ريزگردها-سلامت-تهراني-ها-شيوع-35-درصدي-آسم

میگنا
  https://www.migna.ir