سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۱۸
کد مطلب: 11827
۰
۵

درمان ميگرن با داروي گياهي ساخت محققان کشور امکان پذير شد


محققان کشور براي نخستين بار در جهان نوعي داروي گياهي براي درمان ميگرن توليد کرده اند که بهبودي کامل را براي ۹۴ درصد بيماراني که تحت درمان با اين دارو قرار گرفته اند، به همراه داشته است. به گفته مسئول پروژه، اين دارو که در حال حاضر در فهرست داروهاي طبيعي وزارت بهداشت به ثبت رسيده و از بيش از ۱۵ گياه دارويي ساخته شده، تاکنون توسط هزار بيمار مورد استفاده قرار گرفته است. دکتر محمد انصاري، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اين مطلب در گفت وگو با خراسان تصريح کرد: تحقيقات اين دارو که نمونه مشابه خارجي ندارد با همکاري متخصصان اعصاب در دانشگاه علوم پزشکي تهران و همچنين متخصصان استان گيلان در طول بيش از ۱۵ سال انجام شده است. اين متخصص بيوشيمي باليني افزود: اين دارو با نام «ميگري هيل»، به روش تحقيقات علمي و با استفاده از طب سنتي فرموله شده و داراي شماره ثبت در وزارت بهداشت است. آثار درماني اين دارو به طور پايدار و پس از پايان دوره مصرف در بدن بيمار ميگرني باقي مي ماند و به مصرف مداوم دارو نيازي نيست. انصاري گفت: در حال حاضر اين دارو در شهرهاي تهران، يزد و رشت در دسترس بيماران ميگرني است و در نظر داريم آن را در درمانگاه هاي شهرهاي ديگر نيز در اختيار بيماران ميگرني قرار دهيم.اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران اضافه کرد: از آنجايي که ميزان مصرف داروي «ميگري هيل» در هر روز با روز بعد متفاوت است لذا بايد اين دارو در کلينيک در اختيار بيمار قرار داده شود.



داروي جديد از بيش از ۱۵ گياه دارويي ساخته شده است


اين دارو از بيش از ۱۵ گياه دارويي ساخته شده است که بيماران به صورت بخور آن را در يک دوره درماني ۲۰ جلسه اي دريافت مي کنند.

اين ۲۰ جلسه مي تواند صبح و عصر در مدت ۱۰ روز، يک نوبت در روز به مدت ۲۰ روز و يا روز درميان به مدت يک ماه باشد. سپس بيمار در طول ۶ ماه، ماهانه حداقل ۲ نوبت، اين دارو را دريافت مي کند و پس از پايان دوره درمان يعني ۶ ماه، بيماران بهبودي کامل پيدا مي کنند. البته ممکن است برخي از بيماران به بيش از ۲ جلسه يادآوري در طول يک ماه نياز داشته باشند اما در هر صورت پس از گذشت ۶ ماه، ديگر ميگرن به سراغ آن ها نخواهد آمد.



مکانيسم اثرگذاري دارو


وي در بيان مکانيسم اثرگذاري اين داروي گياهي در درمان ميگرن اظهار داشت: تحقيقاتي که براي ساخت اين دارو انجام شد مبتني بر وجود يک تئوري در بين متخصصان اعصاب بود. آن ها معتقد بودند که حملات سردرد ميگرني به دليل افزايش مولکول «نيتريک اکسايد» در عروق مغز است، زيرا افزايش اين مولکول موجب انبساط عروق بزرگ مغزي مي شود و در اثر اين انبساط، حملات سردرد ميگرني اتفاق مي افتد. ما براساس اين تئوري، مدلي از کشت سلولي آندوتليوم عروق مغزي را طراحي و عصاره داروي «ميگري هيل» را روي اين سلول هاي کشت داده شده بررسي کرديم. نتايج مطالعات نشان داد که اين دارو، ميزان نيتريک اکسايد را در عروق مغزي پايين مي آورد.پس از اثبات تاثير آن در بيماران داوطلب، تجويز اين دارو را روي مبتلايان به ميگرن آغاز کرديم و پس از ثبت آن در وزارت بهداشت، کلينيکي را راه اندازي کرديم که بيماران ميگرني در آن درمان مي شوند.اين دارو در هر جلسه به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقيقه به صورت بخور در اختيار بيماران قرار مي گيرد و پس از آن بيمار ۵ ميلي ليتر عصاره آبي دارو را به صورت خوراکي دريافت مي کند.اين دکتر داروساز در ادامه افزود: ميزان مصرف دارو در هنگام بخور دادن، بسته به جثه بيماران است و برحسب وزن و شرايط و شرح حال بيمار تصميم گيري مي شود تا براي درمان موثر ميگرن هر بيمار، چه مقدار دارو بايد تجويز شود. به گفته انصاري، اين دارو هيچ گونه عوارض جانبي به همراه ندارد. وي با بيان اين که ميگرن يک بيماري سردرد دوره اي است که ممکن است از نوجواني بروز کند و افراد را تا سن کهولت درگير کند، گفت: هم اکنون بيش از ۲۸ درصد زنان و بيش از ۱۶ درصد مردان دنيا دچار سردردهاي ميگرني هستند. ميگرن ممکن است به علت ژنتيکي افراد را مبتلا کند و يا علت ناشناخته ديگري داشته باشد.در ۷۸ درصد موارد اگر ميگرن درمان نشود، بيماري پس از مدتي به سردرد مزمن روزانه تبديل مي شود که در اين صورت بيمار هر روز با سردرد از خواب بيدار مي شود و با سردرد به خواب مي رود. اين بيمار بايد تا حدود ۶۰ تا ۶۵ سالگي اين درد را تحمل کند. و سردرد وي شايد در اثر افزايش سن و کهولت بهبود يابد.         خراسان /شماره انتشار 18143
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

لطفا آدرس یا شماره تلفن تماس خود را اعلام کنید تا بتوانیم مراجعه نمائیم
با سلاملطفا بیشتر در مورد این دارو صحبت کنید و ادرس یا شماره تماس هم اعلام کنیدتا مراجعه کنیم
United States
سلام ممنون از مطلب جالبتون. لطفا بفرمائيد براي دريافت اين دارو در تهران به كجا بايد مراجعه نمائيم.
مهدی
Sweden
بسیار عالی
مجید
Iran, Islamic Republic of
ازشما سپاس گذارم
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن