پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۳
کد مطلب: 11936
۰
۱

آخرين پيشنهاد سازمان سنجش براي حذف كنكور

رييس سازمان سنجش آموزش كشور در رابطه با فرايند حذف كنكور و جزييات مرتبط با زمان اجراي اين طرح، با اشاره به پيامدهاي حذف كنكور در شرايط فعلي، از ارائه پيشنهاد جديد سازمان سنجش به كارگروه حذف كنكور خبر داد و گفت: حذف كنكور تا پيش از فراهم آمدن بستر لازم براي تاثير سوابق تحصيلي داوطلبان براي پذيرش نهايي و جايگزيني سوابق به جاي آزمون سراسري كار صحيحي نيست.


محمدحسين سرورالدين در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه حذف كنكور در شرايط فعلي با مشكلات اجرايي روبرو است، گفت: كارگروه حذف كنكور بايد قبل از اجراي اين طرح بسترهاي لازم براي حذف كنكور را فراهم كند.


وي با بيان اينكه زماني مي‌توان كنكور را حذف كرد كه جايگزين بهتري براي آن در نظر گرفته شود، اظهار كرد: آن چيزي كه بر اساس قانون براي جايگزيني حذف كنكور در نظر گرفته شده است سوابق تحصيلي است كه در حال حاضر تنها نمرات پايه سوم دبيرستان لحاظ به عنوان سوابق تحصيلي داوطلب در كنكور لحاظ مي‌شود. در حالي كه بايد بتوان پايه‌هاي اول و دوم دبيرستان را نيز در سوابق تحصيلي لحاظ كرد.


وي با بيان اينكه شايد كنكور در پروسه‌اي چند ساله حذف شود، تصريح كرد: البته اميدواريم وزارت آموزش و پرورش بتواند با بسترسازي لازم سوابق تحصيلي را در اختيار ما قرار دهد تا بر اساس آن بتوان داوطلبان را گزينش كرد.


وي با اشاره به مساله برقراري امنيت در آزمون‌هاي سراسري به عنوان يك فاكتور مهم و قابل توجه براي حذف كنكور، با تاكيد بر اينكه در حال حاضر امنيت آزمون‌هاي سازمان سنجش 100 درصد است، خاطر نشان كرد: اگر ميزان تاثير سوابق تحصيلي براي گزينش داوطلبان بيشتر شود، آن زمان كنكور در وضعيت فرع و سوابق تحصيلي در وضعيت اصل قرار مي‌گيرد، در اين صورت برقراري امنيت لازم كار سختي خواهد بود.


سرورالدين با بيان اينكه سازمان سنجش براي حذف كنكور راه‌كارهاي جديدي در نظر گرفته است،‌گفت:‌ بر روي اين طرح مدت زمان طولاني كار تحقيقاتي و بررسي‌هاي علمي صورت گرفته و اين پيشنهاد در اولين جلسه كارگروه حذف كنكور ارايه خواهد شد.


جزييات طرح پيشنهادي سازمان سنجش براي حذف كنكور


وي با تشريح جزييات طرح سازمان سنجش براي حذف تدريجي كنكور، خاطرنشان كرد: در اين طرح رشته‌هاي كنكور كه شامل بيش از 300 رشته مي‌شوند به سه دسته رشته‌هاي پرطرفدار و پرمتقاضي، رشته‌هاي با طرفدار متوسط و رشته‌هاي كم‌طرفدار تقسيم مي‌شوند.


وي ادامه داد:بر اين اساس گروه اول رشته‌هاي پر متقاضي هستند كه حدود 15 تا 20 درصد رشته‌هاي كنكور را در بر مي‌گيرند، كه براي گزينش دانشجو در اين دسته از رشته‌ها علاوه بر برگزاري كنكور، سوابق تحصيلي نيز لحاظ خواهد شد، چراكه اين رشته‌ها از جمله رشته‌هايي هستند كه معمولا در هر دوره از كنكور متقاضيان زيادي داشته كه از اين تعداد تنها درصد كمي قبول و مابقي مردود مي‌شوند.


سرور الدين در تشريح دسته دوم رشته‌هاي كنكور گفت: ‌اين دسته از رشته‌ها حدود 30 درصد از رشته‌هاي كنكور را در بر مي‌گيرند كه تا حدودي متقاضي دارند ولي رقابت در آن‌ها كمرنگ‌تر است، بر اين اساس مي‌توان براي گزينش متقاضيان اين دسته از رشته‌ها فقط سوابق تحصيلي را ملاك قرار داد به گونه‌اي كه متقاضيان اين رشته‌ها از طريق سازمان سنجش ثبت‌نام مي‌كنند و سازمان بر اساس سوابق تحصيلي و ظرفيت دانشگاه‌ها گزينش آنان را انجام مي‌دهد.


وي با اشاره به نحوه پذيرش دانشجو در رشته‌هاي دسته سوم، افزود: گروه سوم رشته‌هاي كنكور كه حدود 50 درصد رشته‌ها را نيز شامل مي‌شود، رشته‌هايي هستند كه معمولا ظرفيت آنان تكميل نمي‌شود و در واقع كم طرفدار هستند كه مي‌توان براي اين دسته از رشته‌ها به طور كلي كنكور را حذف كرد.


وي افزود:بر اساس پيشنهاد سازمان در اين رشته‌ها هيچ آزموني برگزار نمي‌شود و داوطلبان تنها ثبت‌نام كرده و در رشته دلخواه خود پذيرش مي‌شوند چرا كه در اين دسته از رشته‌ها تعداد متقاضيان از ميزان ظرفيت دانشگاه‌ كمتر است.


رييس سازمان سنجش در خاتمه تاكيد كرد: اين پيشنهاد سازمان در اولين جلسه كارگروه حذف كنكور مطرح و در مورد آن تصميم گيري خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

با کنکورش بعد از فارغ التحصیلی کار واسه هیشکی نیست چه برسه به اینکه بخوان کنکور هم جذف کنند! آخه یکی نیست بگه شما که کار ندارید به همه بدید چرا دانشجو می پذیرید اگر دانشجو نپذیرید ملت تکلیفشون رو می دونن و دیگه چند سال عمرشون رو پشت صندلیهایی که - کاش واقعا علم می آموختند- تلف نمی کردند و فوقش می رفتن کار آزادی یا فنی یا هرچیز دیگه واسه خودشون پیدا می کردند . کشورهای دیگه همینکه فارغ التحصیل شدن با صدتا منت می برنشون سر کار؟حتی کشورهای عربی هم همینطورن
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم