جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۸:۰۵
کد مطلب: 12038
۰

انتقاد از تبدیل دانشگاه به کارخانه تولید مدرک

جنبش عدالتخواه دانشجویی با ارسال نامه‌ای به فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران نسبت به پذیرش دانشجوی پولی در این دانشگاه انتقاد کرد.
به گزارش فارس، جنبش عدالتخواه دانشجویی با ارسال نامه‌ای به فرهاد رهبر(رئیس دانشگاه تهران 1 و 2) نسبت به پذیرش دانشجوی پولی در این دانشگاه انتقاد کرد.

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر فرهاد رهبر؛ ریاست محترم دانشگاه تهران

باسلام

مدتی است دانشگاه تهران با تاسیس دانشگاه تهران 2 اقدام به پذیرش دانشجوی پولی کرده و بدون اندک توجهی به دغدغه‌های دلسوزان انقلاب اسلامی، راه را برای طبقاتی نمودن نظام آموزش عالی کشور هموار نموده است.



بعد از آن بود که حضرتعالی در دفاع از پذیرش دانشجوی پولی مصاحبه کردید و با کمال صراحت گفتید که «چه عیبی دارد دانشجویان به صورت پولی تحصیل کنند» و وعده دادید ظرفیت پذیرش دانشجوی پولی را به 5 هزار نفر افزایش دهید.

لذا لازم دانستیم چند مساله را من باب تذکر یادآور شویم:

1- پذیرش دانشجو با ملاک پرداخت پول، خلاف عدالت اجتماعی است. آیا این عادلانه است فردی مرفه با پرداخت پول در بهترین دانشگاه ایران درس بخواند در حالیکه فردی روستایی و مستضعف به این خاطر که توان پرداخت پول برای تحصیل خود را ندارد، مجبور است تلاش کند تا از طریق آزمون سراسری به دانشگاه راه یابد؟ آیا پذیرش دانشجوی پولی موجب طبقاتی شدن نظام آموزش عالی کشور نمی‌گردد؟ آیا این امر به معنای طبقاتی کردن ساختار مدیریتی کشور و سپردن آن به دست طبقه مرفه نیست؟

2- براساس کدام توجیه مهمترین راهکار تحرک اجتماعی در کشور، یعنی تحصیل در دانشگاه، باید طبقاتی شود تا راه ورود به دانشگاه‌ها که درحال حاضر نیز به مدد کلاس‌های کنکور و مدارس غیرانتفاعی تا حد زیادی در انحصار مرفهین درآمده است، بر روی فقرا و محرومین بسته شود؟ آیا وقت آن نرسیده است که قلمرو عدالت اجتماعی از حرف و موعظه فراتر ببریم؟

3- آیا تبدیل دانشگاه به کارخانه تولید مدرک برای مرفهین، به بی‌اعتباری مدارک آموزش عالی در دانشگاه‌های دولتی و افت سطح علمی دانشگاه‌ها با تبدیل شاخص ورود به دانشگاه‌ها از توانایی علمی به پول نمی‌انجامد؟ آیا این مسئله به نهادینه و قانونی کردن تبعیض و بی‌عدالتی در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی منجر نمی شود؟‌ آیا این امر، اصالت دادن به ثروت در برابر علم و جایگزینی سرمایه‌سالاری به جای شایسته‌سالاری نیست؟ لکه‌دار شدن حیثیت علمی دانشگاه‌ها و از بین رفتن ارزش علم و علم‌آموزی با چه ملاکی صورت می‌گیرد؟

4- آیا تا به حال به جنبه‌های روحی و روانی این عمل اندیشیده‌اید؟ آیا نتیجه یک چنان نظام پرورشی رواج پول محوری نیست؟ آیا با این کار در جامعه اشت‌های سودجوئی بالا نخواهد رفت چون پول جنبه اصلی و مبادلاتی خود را به جنبه تأثیرگذاری روی سرنوشت سازی مبدل خواهد ساخت؟

5- آیا علاقه مندان به تولید انبوه مدرک برای مرفهین، به تبعات بیکاری ناشی از نگرش پول محور به آموزش عالی اندیشیده‌اند؟ ظرفیت مازادی که جنابعالی به آن اشاره کرده‌اید، از کجا حاصل می‌شود؟ از طریق افزایش ظرفیت یعنی افزایش بیکاری و یا از طریق کاهش ظرفیت دوره‌های روزانه؟!

6- آیا واقعا کار دانشگاه‌های برتر کشور بدانجا رسیده ‌است که برای تامین منابع مالی شان باید مدرک فروشی و اعتبار فروشی کنند؟ دانشگاه‌های معتبر ما، چرا توان و همت خود را بر تامین منابع مالی از طریق ارتباط با صنعت و انجام پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی با بنگاه‌های صنعتی و تولیدی متمرکز نمی سازند؟ چرا باید برای جبران کسری بودجه دانشگاه‌ها راحت ترین گزینه (مدرک فروشی) انتخاب گردد؟!

7- همواره به عنوان دلیل برای گرفتن دانشجوی پولی، جلوگیری از خروج سرمایه و دانشجویان از کشور را نام می‌برند. آیا شده است آماری کوتاه از دانشجویان تحصیلات تکمیلی بگیرید تا ببینید پس از گرفتن دانشجوی پولی در مقطع ارشد و دکتری، به دلیل بی‌اعتبار شدن مدرک چه تعداد از دانشجویان مستعد درصدد خروج از کشور برآمده‌اند. همانطور که برای جلوگیری از خروج سرمایه مادی فکر می کنید بهتر بود برای جلوگیری از خروج سرمایه انسانی نیز فکری می‌کردید.

8- به نظر ما این اقدام نقض صریح اصل 30 قانون اساسی، مبنی بر گسترش رایگان وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور و نقض بند 9 اصل سوم قانون اساسی، مبنی بر بسیج امکانات دولت برای رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی و نقض بند 6 اصل دوم قانون اساسی مبنی بر بسط قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی و در تناقض آشکار با فرامین امام و مقام معظم رهبری در مورد تبعیضات ناروا در کشور است.

جنبش عدالتخواه دانشجویی که از سال‌های قبل پیگیر قضیه دانشجوی پولی بوده است، خود را در قبال این ظلمی که درحق محرومین و مستضعفین و اقشار متوسط جامعه می‌شود مسئول می‌داند و تا رسیدن به نتیجه نهایی و پاسخگویی مسئولین، از پای نخواهد نشست.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...