شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳ تير ۱۳۹۱ / ۰۵:۰۵
کد مطلب: 12069
۰

مشاوره : همسرم و مادرش مرا نمي‌خواهند!

دختري ۱۸ ساله هستم و ۸ ماه است که ازدواج کرده ام. مشکل من اين است که شوهرم و مادرش مدام مي گويند ما تو را نمي خواستيم و تهمت هاي دروغ به من مي زنند.


نياز به گفت وگوي جدي با همسر
بايد به گونه اي جدي با همسرتان صحبت کنيد و از وي بپرسيد به چه خاطر شما را نمي خواهند و مدام اين مطلب را به شما مي گويند؟ آيا واقعا به شما تهمت مي زنند يا شما کاري انجام مي دهيد که مدام در معرض اين تهمت قرار مي گيريد؟ چون هر ارتباطي متقابل است و شما در يک طرف اين رابطه قرار داريد، بايد ديد رفتارهايي که از خود نشان مي دهيد، چگونه است. آيا نوع واکنش هايتان به گونه اي است که مدام آن ها را عصباني يا منزجر مي کنيد؟


نبودن مرز در زندگي مشترک
مشخص است که بين زندگي زناشويي و مادرشوهرتان مرزي وجود ندارد. چرا مادر شوهرتان اجازه دارد اين گونه رفتار کند. اين مرز بايد از طرف شوهرتان مشخص شود. چرا فضاي زندگي زناشويي شما اين قدر باز است که مادرشوهرتان مي تواند به شما بد و بيراه بگويد؟


چرا همسرتان شما را نمي خواهد؟
اگر همسرتان هم شما را نمي خواهد بايد نحوه رابطه تان را بررسي کنيد که آيا براي همسرتان جذابيت هاي لازم را داريد يا نه؟ آيا اصلا خودتان به سمتي مي  رويد که شوهرتان مدام بگويد نه؟ يعني به گونه اي رفتار مي کنيد که جذابيت هاي لازم را براي همسرتان نداشته باشيد؟ نکته ديگر اين است که حمايت خانواده تان از شما چه ميزان است؟ آيا آن ها هم مطلع اند که شما مدام توهين و تهمت مي شنويد؟


گام هاي حل اين مسئله
بهتر اين است که اول با همسرتان گفت وگويي جدي داشته باشيد. سپس مشخص کنيد علت اين رفتارها چيست؟ دوم اين که در رفتار خود بازنگري کنيد و ببينيد خودتان و نوع رابطه تان چگونه است؟ آيا رفتارهايي انجام مي دهيد که آزاردهنده است و آن ها به شما توهين مي کنند؟ يعني با رفتارهايتان به آن ها اجازه مي دهيد به شما توهين کنند. مسئله ديگر اين است که بايد يک مرز زندگي زناشويي داشته باشيد. چون در غير اين صورت هر کسي مي تواند وارد زندگي تان شود و اظهارنظر کند. در آينده بچه دار مي شويد و باز دخالت ها بيشتر مي  شود، چون در زندگي زناشويي هميشه يک مرز مشخص رابطه زوجين را در برمي گيرد و کسي اجازه ورود به اين مرز را ندارد.


علت در کدام طرف رابطه وجود دارد؟
ممکن است علت اين مشکل در شوهرتان، خودتان باشيد. بهتر است با يک مشاور صحبت کنيد و در کنارش ببينيد حمايت خانواده تان از شما چقدر است؟ آيا حمايت خانوادگي آن قدر هست که اگر از آن ها بخواهيد که اين مسئله را بررسي کنند، در کنارتان باشند و از شما حمايت کنند؟


هشدار براي ادامه زندگي مشترک
لازم است اين مسئله در همين آغاز رابطه حل شود. اجازه ندهيد که مسئله بحراني تر شود. اگر ۸ ماه است که عقد کرده ايد، هنوز فرصت داريد، اگر تصميم تان اشتباه است در آن تجديدنظر کنيد. يا اگر اول ازدواج تان است و فرزندي نداريد بايد درباره انتخابتان فکر کنيد يا اين که هر دوي شما بايد مسائلي را بياموزيد که بتوانيد مرزهاي زندگي تان را مشخص کنيد. ياد بگيريد با هم حرف بزنيد يا اگر عصباني هستيد، باز با هم حرف بزنيد و عصبانيت تان را به تحقير و توهين نکشانيد. اگر کاري مي کنيد که همسرتان از شما عصباني است، ياد بگيريد که چطور با ايشان حرف بزنيد و اين مشکل را حل کنيد.

پس نياز است مهارت هايي را بياموزيد مثل حل مسئله، حل تعارض و ايجاد ارتباط و صحبت کردن و ... با آموختن اين مهارت ها مي توانيد زندگي زناشويي تان را نجات دهيد، در غير اين صورت واقعا از زندگي  زناشويي چيزي براي‌تان نمي‌ماند.     مشاور: فاطمه انصاري- روان شناس - خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!