چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳ تير ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۳
کد مطلب: 12094
۰
۱

سوالات «فوتبالي» دانشجويان شش دانشگاه تهران از عباسي

انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل شش دانشگاه تهران طي نامه‌اي خطاب به عباسي وزير ورزش و جوانان انتقاداتي را نسبت به وي مطرح كردند.


به گزارش ايسنا در بخش هايي از متن اين نامه خطاب به عباسی وزیر ورزش و جوانان ضمن عرض سلام آمده است:

آن‌چه که ما را بر آن داشت تا دست به قلم شده و مطالبی را به جنابعالی گوشزد کنیم, برخی از اتفاقات و رویدادهایی کاملا بیگانه با فرهنگ اسلامی-ایرانی ماست که حول یکی از پر طرفدارترین رشته‌‌های ورزشی یعنی فوتبال در جامعه به وقوع می‌پیوندد، رخدادهایی که این روزها بیش از هر زمانی به اوج خود رسیده است و رخصت سکوت و بی‌تفاوتی نسبت این اتفاقات را از هر دلسوزی گرفته است. لذا ما دانشجویان هم بر خود لازم می‌دانیم مطالبی را متذکر شویم:

این روزها که به اصطلاح فصل نقل و انتقالات در فوتبال کشور و در واقع زمان چوب حراج زدن به بیت‌المال می‌باشد، مکرر خبرهایی به گوش می‌رسد که وقتی به تامل در آن می‌پردازیم پذیرش و هضم آن برای‌مان محال احساس می‌شود، در حالی که این‌ها واقعیت‌های تلخی هستند که در همین جامعه به وقوع پیوسته‌اند. هزینه‌های هنگفت و نجومی است که خرج فوتبال و بازیکنان آن می‌شود!

شکی نیست که در ورزش کشور جا برای کارهای نکرده برای عموم مردم بویژه قشرهای مستضعف جامعه خالی است و عرصه‌های ورزشی بسیاری وجود دارد که می‌توان به آن ورود کرد و بستر را برای بروز و ظهور عموم جوانان کشور آماده کرد، عرصه‌هایی که هیچ‌گاه نه آن هزینه‌های نجومی فوتبال و نه آن فسادهای اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی غیرقابل انکار قوتبال کشور را به دنبال خواهد داشت، که با نگاهی به عملکرد ورزشکاران در بسیاری از ورزش‌های دیگر و موفقیت‌های آن‌ها به وضوح به این مهم واقف خواهید شد.

در حالی که میزان هزینه‌ها و بهایی که به ورزش و ورزشکاران غیرفوتبالی داده می‌شود به هیچ وجه قابل مقایسه با فوتبال نیست با این حال موفقیت‌ها و افتخارآفرینی‌های آن‌ها به مراتب بیشتر از عرصه فوتبال می‌باشد و البته فاقد آن همه آسیب‌ها و فسادهای فوتبال!

از طرفی آن‌چه که در فوتبال کشور می‌بینیم این است که فوتبال هیچ همخوانی با عموم مردم و جامعه نداشته و با توجه به داغ بودن بازار دلالی‌ها، این ورزش کاملا در اختیار عده‌ای خاص و محدود قرار گرفته است .

جناب آقای وزیر

آن‌چه روشن است این است که فوتبال با همه هزینه‌های سرسام‌آور و نجومی‌اش هیچ حاصلی برای مردم و جامعه نداشته و تنها عامل هزینه کردن پول های کلان از جیب مردم است. با این وجود سوالی که پیش می‌آید این است که چرا یک چنین ورزشی که در کشور ما ضرر های آن به مراتب بیشتر از منافع آن است، با این وسعت از سوی رسانه‌ها و مسوولین باید مورد تکریم و تایید قرار بگیرد؟!

آیا با وجود این همه اعتراض علیه تخصیص بودجه‌های کلان برای فوتبال، به ویژه فوتبال باشگاهی در سطح کشور، نالیدن باشگاه‌ها از پول کم و گرداندن انگشت اتهام به سوی دولت، مبنی بر نتیجه خوب نگرفتن در رقابت‌ها، به علت مشکلات مالی، خیانتی علیه مردم و بیت‌المال و آرمان‌های این مرز وبوم نیست؟!

جناب آقای وزیر

آیا به این فکر کرده‌اید که چرا مبلغ قرار داد یک بازیکن فوتبال باید چیزی حدود صد برابر مبلغ دریافتی سالانه یک کارمند ممتاز دولتی و استاد برتر دانشگاه باشد؟ و یا چرا برخورد با یک بازیکنی که اقدام به یک حرکت شنیع در عرصه ورزش می‌کند باید به جریمه نقدی بسنده شود و آن هم جریمه‌ای که با وجود این مبالغ قرار داد، برای آن بازیکن پول تو جیبی حساب می‌شود؟

چه توجیه عقلانی وجود دارد که فلان بازيكن بي‌سواد در یک فصلی رقمی میلیاردی به‌علاوه يك ماشين چند صد ميليون توماني را با يك باشگاه قرارداد ببندد، در حالي‌كه حقوق يك كارمند نمونه در سال يك صدم قرارداد اين بازيكن هم نيست؟!



آیا اختلاف سطح درآمدی ورزشکاران در باقی رشته‌های ورزشی با رشته فوتبال باعث ایجاد یک کل نامتجانس برای ورزش کشور نمی‌شود؟ و یا مسوولین ورزش کشور تبعات اجتماعی و روانی این بودجه‌ها را بر ورزشکاران رشته‌های دیگر در نظر نمی‌گیرند؟ بی‌انگیزگی، سرخوردگی، حذف روحیه پهلوانی در ورزش کشور شاید ابتدایی‌ترین و البته حساس‌ترین آفت هایی است که این درآمد های گزاف برای ورزش کشور به بار می آورد.

بررسی روند موفقیت‌ها حتی در خود فوتبال کشور نیز این را ثابت می‌کند که در گذشته زمانی که بازيكنان « فوتبالی » ما با کمترین دستمزدها به میادین ورزشی می‌آمدند، زیباترین و جوانمردانه‌ترین بازی‌ها را ارائه می‌کردند اما تزريق پول‌های کلان باعث به وجود آمدن وضعیت کنونی شده است.



جناب آقای وزیر

رقابت براي خرج كردن پول مردم براي خرید فلان بازيكن و مربي امروز به يك مسابقه تبديل شده و مسابقه دهندگان هم كه مديران باشگاه‌ها هستند، سعي مي‌كنند هر سال در آغاز فصل نقل و انتقالات، هرچه كه مي‌توانند بيشتر خود را مهياي رقابت كنند. و البته نقش وزارتخانه تحت مدیریت جنابعالی هم که در این عرصه کاملا مشخص است!

جناب آقای عباسی

از شما می‌پرسیم با توجه به گرانی‌های موجود در بازارهای عمومی، این هزینه‌های هنگفت و سرسام‌آور و رو به افزایش در شرایطی که وضعیت فوتبال کشور حتی فارغ از مباحث دیگر-که البته بسیار قابل اهمیت هستند- حتی از لحاظ حرفه‌ای و موفقیت‌ها در عرصه‌های ملی و باشگاهی هم وضعیت نامناسب و روبه افولی می‌باشد چه توجیهی می‌تواند داشته باشد.



جنابعالی باید جوابگوی این باشید که در خرید اتومبیل‌های چند صدميلیونی خارجی به عنوان پاداش به بازیکنان میلیاردی یک تیم آن هم در سال تولید ملی، نقش وزارتخانه تحت مدیریت جنابعالی چیست؟!

جناب آقای وزیر

در پایان باید به شما بگوییم که فوتبال و نوع مواجهه با آن، امروز تبدیل به یک نقطه ضعف در دولت تبدیل شده است، که برای برطرف کردن آن هم تا به حال سعی و اراده ای را از سوی مسئولین مربوطه ندیده‌ایم, با این همه انتظار می‌رود که برای پایان دادن به این همه خسارت‌ها و ریخت‌وپاش‌‌ها قدمی برداشته شود!

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی(تربیت معلم)

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
درود بر دانشجويان اين قشر روشنفكر جامعه. در اين مملكت به هر چيز كه دلت بخواد احترام ميشه و فقط حوزه علم و فرهنگ و دانشگاه و اساتيد و دانشجويان و كارمندان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم