پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳ تير ۱۳۹۱ / ۲۰:۴۰
کد مطلب: 12106
۰

زنان معتاد قربانی مردان معتاد می‌شوند

"زنان معتاد" این روزها دیگر واژه غریب و ناآشنایی نیست چرا كه این مسئله حتی به آرایشگاه‌های زنانه نیز رسیده است و برخی برای كاهش وزن و لاغری ناخواسته معتاد می‌شوند بی‌آنكه بدانند در چه دامی افتاده‌اند.

كارشناسان بر این باروند كه اعتیاد به شیشه و مصرف قرص‌های چربی‌سوز و كاهنده اشتها مهمترین علت اصلی افزایش آمار زنان معتاد است زیرا با این باور غلط كه شیشه عامل كاهش وزن است به اعتیاد روی‌ می‌آورند. پروفسور حسین باهر رفتارشناس اجتماعی در گفتگو با «جوان‌آنلاین» می‌گوید: اكثر زنان از طریق مهمانی‌ها، آرایشگاه‌ها، استخرها و چنین محافلی با مواد مخدر صنعتی آشنا شده و گرفتار اعتیاد می‌شوند.

وی با تاكید بر اینكه متاسفانه آمار زنان معتاد به شیشه و كریستال روز به روز در كشور افزایش می‌یابد، اظهارداشت: مسئولان امر باید توجه داشته باشند كه اعتیاد یك زن در خانواده به منزله از هم گسیختگی بنیان آن خانواده است بنابراین باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب زمینه‌های گرایش افراد به ویژه زنان به اعتیاد را در جامعه از بین ببرند.
این رفتارشناس معتقد است متاسفانه در بیشتر مواقع زنان فقیر به دلیل فقر و نداری با مردان معتاد ازدواج كرده و به وسیله همسر خود به مواد افیونی گرایش پیدا می‌کنند؛ معمولا زنان معتاد به سبب حمایت‌های خانوادگی ضعیفی كه از آنها می‌شود برای مرهم گذاشتن روی مشكلات خود و فراموشی آن به اعتیاد روی می‌آورند.

گفته‌های پرفسور باهر در حالی‌ست كه به عقیده روانشناسان حمایت کامل از زنان معتاد، اراده آنها را برای ترک اعتیاد، صدچندان می‌کند و آنها تنها با داشتن روحیه قوی و انگیزه‌ای درخور است كه می‌توانند به زندگی خود كمك كرده و بنیان خانواده خود را از نابسامانی نجات دهند.
آنان بر این باورند كه معمولا آسیب‌های اجتماعی زنان معتاد بسیار بیشتر از مردان معتاد است چرا كه اغلب آنان با فرار از خانه گرفتار روسپیگری و خشونت می‌شوند علاوه برآن پیامد آسیب‌های اجتماعی زنان معتاد فرزندانشان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به نظر می‌رسد نگرش‌های اجتماعی منفی موجود درباره رفتار غیر اخلاقی زنان معتاد مانعی بزرگ در راه درمان اعتیاد این قشر آسیب‌پذیر محسوب می‌شود.
از سوی دیگر هنوز هیچ برنامه مدون و منسجمی از سوی نهادهای مسئول برای درمان زنان معتاد در نظر گرفته نشده است و انگار كمترین توجهی از سوی مسئولان ذیربط به كاهش آسیب‌های اجتماعی زنان معتاد در جامعه اعمال می‌شود.     سلامت نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو