پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۵
کد مطلب: 12125
۰

دلیل استخدام دختران جوان در برخی شركت‌ها

دختران جوان را به كار مي‌گيرند به گونه‌اي كه افراد احساس كنند كه شغلي دارند و در كنار آن آمده‌اند گفته‌اند مبلغي براي آرايش و فلان لباس به شما داده مي‌شود به گونه‌اي كه اگر شما آرايش كنيد يا فلان لباس را بپوشيد مبلغي به حقوقتان اضافه مي‌شود

خبرگزاری ایسنا: جانشين فرمانده نيروي انتظامي در تشريح عملكرد ناجا در پديده برخورد با بدحجابي و مانكنيزم گفت: بر اساس دستورالعمل‌ و راهكارهاي اجرايي فرهنگ عفاف و حجاب 26 دستگاه در اين امر مسئوليت دارند كه نيروي انتظامي با به جان خريدن ناملايمات به وظيفه شرعي و قانوني خود عمل كرده و مي‌كند.

سردار احمدرضا رادان صبح امروز در تشريح عملكرد نيروي انتظامي در پديده برخورد با بدحجابي و مانكنيزم گفت: ايران اسلامي در تمدن ديرين خود به بحث پاسداشت و حفظ ارزش‌ها توجه ويژه‌اي داشته و طبيعي است بعد از انقلاب اسلامي بحث پاسداشت ارزش‌ها به واسطه انقلاب شدت بيشتري به خود بگيرد.

وي با بيان اينكه موضوع پوشش و بدحجابي اصل ارزش‌هاي انقلابي و ديني را مورد هدف قرار گرفته است، گفت: در طول دولت‌هاي گذشته راهكارهاي اجرايي فرهنگ عفاف و حجاب تدوين كه در دولت محمود احمدي‌نژاد به دستگاه‌هاي متولي ابلاغ شد.

رادان با بيان اينكه در تعيين راهكارهاي اجرايي عفاف و حجاب در جامعه وظيفه 26 دستگاه متولي در اين امر مشخص شده است گفت: متاسفانه تعدادي از اين دستگاه‌ها نه تنها به وظيفه خود عمل نكرده‌اند، بلكه در جرگه منتقدان ديگر دستگاه‌هايي كه اين راهكارها را اجرايي مي‌كردند، پيوستند.

پليس در بحث برخورد با بدپوششي ناملايمات را به جان خريد

جانشين فرمانده ناجا با بيان اينكه نيروي انتظامي بدون در نظر گرفتن اينكه چه دستگاهي در اين راستا به وظايف خود عمل كرده يا نكرده است وظيفه شرعي و قانوني خود را در بحث برخورد با بدپوششي و پديده مانكنيزم انجام مي‌دهد گفت: پليس در اين راه ناملايمات را به جان خريد.

رادان با بيان اينكه بر اساس قضاوت ديگران نيروي انتظامي از ميان 26 دستگاه متولي عملكرد قابل قبولي در بحث برخورد با بدپوششي داشته است گفت: پس از نيروي انتظامي، صدا و سيما، جرايد و پس از آن دستگاه قضايي عملكرد مناسبي در اين خصوص داشته‌ است و عملكرد ساير دستگاه‌ها به شدت كمرنگ يا حتي بي‌رنگ بوده است.

وي با بيان اينكه وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت بازرگاني، نيروي انتظامي، صدا و سيما، سازمان ملي جوانان، سازمان تبليغات اسلامي، وزارت آموزش و پرورش، وزارت اقتصاد، وزارت علوم، مركز ملي زنان، وزارت ارتباطات،‌ تربيت بدني، شهرداري‌ها، وزارت بهداشت، ستاد امر به معروف و نهي از منكر، وزارت امور خارجه، وزارت كار و امور اجتماعي، مجلس، سازمان بهزيستي، وزارت مسكن، سازمان ميراث فرهنگي، بسيج، راه و ترابري و غيره در مصوبه راهكارهاي اجرايي فرهنگ عفاف و حجاب موظف هستند گفت: اين سازمان‌ها در مقوله برخورد با بدحجابي و گسترش فرهنگ و عفاف در جامعه وظايفي را بر عهده دارند.

رادان در پاسخ به اين سوال كه در طول يك سال گذشته عملكرد اين سازمان‌ها در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب چگونه است؟ گفت: امروز من براي اينكه چه سازماني وظايف خود را انجام داده و چه سازماني انجام نداده است اينجا نيستم اما بايد بگويم انجام ندادن وظايف گناه است و گناه بالاتر از اين است كه سازماني وظايفش را انجام دهد، اما ديگران انتقاد كنند.

وي با بيان اينكه امروزه دغدغه مردم و خانواده‌ها اين است كه اگر جوانانشان از خانه خارج مي‌شوند آيا از سلامت روحي و رواني درستي در جامعه برخوردار مي‌شوند، يا نه گفت: يكي از معيارهاي سلامت روحي هنجارهاست كه بايد اين مسئله در جامعه عملي شود.

حجاب را به راحتي مي‌توان در جامعه كنترل كرد

رادان گفت: اعتقاد داريم به راحتي مي‌توان مسئله حجاب را در جامعه اجرا و كنترل كرد.

جانشين فرمانده ناجا در مورد تعيين مصاديق بدحجابي گفت: يكي از ظرافت‌هايي كه در دستورالعمل اجرايي عفاف و حجاب تعيين شد مشخص‌كردن مصاديق بود كه اگر اين مهم مشخص نمي‌شد هر فردي از بدپوششي يك برداشتي داشت.

رادان با بيان اينكه تعيين مصاديق يك ظرافت بود، گفت: اما توجه به فرهنگ‌ها و رفتارها همواره مورد توجه نيروي انتظامي بوده است.

توجه ناجا به فرهنگ‌هاي مختلف در طرح امنيت اخلاقي

جانشين فرمانده ناجا با بيان اينكه ما در استان‌هاي مختلف حداقل‌ها را مورد توجه قرار داده‌ايم، گفت: مصاديق بدپوششي كه در برخي استان‌ها همچون تهران، اصفهان و شيراز عموميت دارد اساسا در برخي از استان‌ها موجوديت ندارد. به عنوان مثال مصداق لباس‌هاي تنگ و چسبان در برخي از استان‌ها معنا ندارد و نيروي انتظامي بنا به فرهنگ و رفتار مردم در هر استان حداقل‌ها را در نظر گرفته است.

رادان در ادامه در پاسخ به اين سوال كه براي محافل عمومي همچون پارك، تفرجگاه و كوهستان‌ها چه تمهيدات ويژه‌اي در نظر گرفته‌ايد، گفت: در بحث امنيت اخلاقي سعي شده است كه به حلقه‌هاي به هم پيوسته طرح توجه ويژه‌اي شود. به عنوان مثال در بحث بدپوششي اگر تنها به نقش مصرف‌كننده توجه مي‌شد، نقش مهم توليد و توزيع‌كنندگان مورد بي‌توجهي قرار مي‌گرفت.

جانشين فرمانده ناجا با بيان اينكه در اجرايي‌شدن طرح امنيت اخلاقي بايد به حلقه‌هاي به هم پيوسته توجه كرد، گفت: در بحث مجامع عمومي معتقديم كه همه مردم حق ورود به پارك‌ها، تفرجگاه‌ها، سينما، پاساژ و غيره را دارند و نبايد يك عده محل را در انحصار خود بگيرند.

وي افزود: مثلا در تفرجگاه‌ها مردم به دليل احساس ناامني رغبت به استفاده از اين مكان نمي‌كنند و البته نبايد در نظر گرفت كه منظور از ناامني تنها وجود اراذل و اوباش است بلكه برخي از مردم به دليل وجود افراد بدحجاب و بي‌حجاب در اين محل‌هاي عمومي احساس ناامني مي‌كنند.

رادان با بيان اينكه در بحث كنترل تفرجگاه‌ها سعي شده است كه مسئوليت‌سازي كنيم گفت: در بحث تفرجگاه‌ها و محل‌هاي عمومي شهري با شهرداري‌ها رايزني‌هايي شده است كه خوشبختانه شهرداري تهران نيز همكاري نزديكي با پليس داشت و در مرحله بعد مسئولان و مديران مراكز را مورد توجه قرار داده‌ايم و پليس به گونه‌اي عمل كرد كه مراكز براي استفاده تمام عموم مهيا شود.

وي افزود: البته هنوز هم تعدادي از خانواده‌ها هستند كه از عدم برقراري امنيت ابراز نگراني مي‌كنند و پليس تلاش دارد محل‌هاي عمومي را به گونه‌اي مديريت كند كه براي عموم مردم قابل استفاده باشد.

رادان در ادامه سخنان خود در برنامه تلويزيوني در مورد نظارت بر واحدهاي توليدي عرضه‌كننده لباس و پوشاك گفت: امروز به دليل ضعف كاركرد برخي از سازمان‌ها پليس به توليدي‌ها ورود مي‌كند در حالي كه برخورد و ورود با توليدي‌ها در وظايف سازمان ديگري است.

وي با بيان اينكه پس از اجراي طرح‌هاي مختلف رييس صنف پوشاك رسما اعلام كرد كه ذائقه مردم در حال تغيير است، گفت: اميدواريم برخي از سازمان‌ها در اين امر ورود كنند.

رادان درباره اينكه پليس با بدحجابان چگونه برخورد مي‌كند؟ گفت: ما معتقد هستيم تعدادي از بدپوششان اساسا بي‌اطلاع هستند اگرچه ما وظايف خود را اطلاع‌رساني كرديم اما برخي غافل و برخي ملاك‌ها را نمي‌دانند.

درصد بدپوششان معرفي شده به دستگاه قضا به عدد انگشتان دست نمي‌رسد يا كمتر از 10درصد بدپوششان به مقام قضايي معرفي مي‌شوند

رادان با بيان اينكه درصد تذكر نسبت به دستگيري اساسا قابل قياس نيست گفت: خوشبختانه درصد دستگيري بدپوششان نسبت به افرادي كه پرونده براي آنان تشكيل و به مقام قضايي معرفي مي‌شوند، قابل قياس نيست به گونه‌اي كه اين ميزان به عدد انگشتان دست نمي‌رسد اما پليس در اجراي اين طرح بسيار جدي است و با وجود تمامي ناملايمات ما از وظيفه قانوني و شرعي خود كوتاه نمي‌آييم.

جانشين فرمانده ناجا با بيان اينكه برخورد با بدپوششي و بدحجابي يكي از مطالبات جدي مردم است گفت: پليس در مقابل مطالبات مردم پاسخگو است.

وي در مورد وضعيت عفاف و حجاب در كيش گفت: من به همه اين مكان‌ها مراجعه كرده و مدتي پيش نيز براي بررسي عملكرد فرماندهي كيش به اين منطقه سفر كردم.

رادان، فرمانده پيشين كيش را فردي ارزشي دانست و گفت: وضعيت كيش نسبت به گذشته بسيار تغيير كرده است به گونه‌اي كه در گذشته برخي معتقد بودند اگر وضعيت كيش اين گونه باشد بايد آن را تعطيل كرد و اين به آن معنا بود كه بازبودن كيش به معناي فساد است و خوشبختانه وضعيت امروز كيش قابل قبول است و فرمانده جديد كيش نيز ادامه دهنده راه فرمانده پيشين خواهد بود.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر وضعيت سينماها گفت: سينما محلي براي توليد و نمايش فيلم است و چندي پيش يكي از بحث‌هاي مطرح شده در مورد سينماها كه سر و صداهايي نيز در حاشيه آن بود و نمي‌دانيم چرا اين سر و صداها ايجاد شد، پخش فوتبال بود كه آيا واقعا سينما جايي براي پخش فوتبال است؟

جانشين فرمانده ناجا گفت: حرف ما اين بود كه اگر سينماها كم رونق هستند بايد اين مسئله را در توليد و وضعيت فيلم‌ها جستجو كرد و آيا پخش فوتبال مي‌تواند به وضعيت كم رونق سينماها كمك كند؟ با اين وجود حتما فردا نيز بايد سمينار و همايش در سينماها برگزار شود تا افراد پول بگيرند.

تماس تعدادي از سينماداران در مورد اينكه پخش فوتبال از سينما بدون وجود دختران فايده ندارد

رادان با بيان اينكه عمق فاجعه كجاست گفت: چندي پيش ما اعلام كرديم كه تنها آقايان مي‌توانند فوتبالي را كه از تلويزيون هم پخش مي‌شود از سينما ببينند اما تعدادي از سينماداران تماس گرفتند كه اگر دختر نباشد فايده‌اي ندارد! حال جاي سوال است كه در وجود دختر و پسر در سينماها براي پخش فوتبال چه اتفاقي مي‌افتد كه اگر دختر نباشد نمي‌شود.

وي افزود: اساسا آن چيزي از سينماها پخش مي‌شود كه از تلويزيون پخش نشود و ما در اين مسئله جدي هستيم و دقت لازم را داريم.

رادان همچنين در مورد نظارت بر نمايشگاه‌ها گفت: پليس چندي پيش بنا به درخواست‌هاي مردمي مجبور شد يك نمايشگاهي را كه از طرف يكي از سازمان‌ها برگزار شده بود، تعطيل كند.

جانشين فرمانده ناجا افزود: اين نمايشگاه وضعيت بسيار بد و ناهنجاري داشت و تمام غرفه‌داران بدون استثنا با فرم مشخص و بدپوششي در اين نمايشگاه حضور داشتند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا چارچوب‌هاي برگزاري نمايشگاه‌ها از سوي سازمان‌ها مشخص مي‌شود، گفت: اگر فكر ما ارزشي باشد لازم به چارچوب نيست اما پليس حتي در اماكن كه مجوز برگزاري نمايشگاه‌ها را مي‌دهد بارها به اين مسئله تاكيد كرده است كه رعايت هنجارها الزامي است.

جانشين فرمانده ناجا با بيان اينكه چارچوب‌ها برگرفته از قانون، ارزش و هنجارهاست گفت: فردي كه در مسند دولتي و مسئوليتي قرار مي‌گيرد بايد همواره فكرش به دنبال بايدها و نبايدهاي نظام ارزشي باشد اما فاجعه اينجاست كه در برخي از مطبوعات و جرايد تبليغ مي‌شود كه دختري با روابط عمومي و اندام مناسب نيازمند هستيم.

رادان افزود: فاجعه اينجاست كه چه مي‌شود كه دختران ما بايد كالا باشند و ما اين اجازه را نخواهيم داد.

افشاي پشت پرده استخدام برخي دختران در شركت‌ها توسط جانشين فرمانده ناجا

پليس اجازه نمي‌دهد با دختران و زنان به مانند كالا رفتار شود

رادان افزود: بررسي‌ها نشان داده كه برخي شركت‌ها با دادن حقوق كم و استعمارگونه كه نه با قانون انصاف، عدل و كار متناسب است دختران جوان را به كار مي‌گيرند به گونه‌اي كه افراد احساس كنند كه شغلي دارند و در كنار آن آمده‌اند گفته‌اند مبلغي براي آرايش و فلان لباس به شما داده مي‌شود به گونه‌اي كه اگر شما آرايش كنيد يا فلان لباس را بپوشيد مبلغي به حقوقتان اضافه مي‌شود و ما اجازه نمي‌دهیم با دختران و زنان به مانند كالا رفتار شود.

وي در ادامه افزود: اصطلاح غلطي در ميان مردم رواج پيدا كرده است مبني بر فعاليت شركت‌هاي خصوصي و اين در حالي است كه اساسا در قانون شركت خصوصي نداريم چرا كه قانون هفت مدل شركت را معرفي كرده و اساسا چيزي به نام شركت خصوصي نداريم.

جانشين فرمانده ناجا افزود: بعضي تصور مي‌كنند چون اسم خصوصي بر شركتي گذاشته شده است هر كاري كه دلشان خواست مي‌توانند در اين شركت‌ها انجام دهند و اين غلط است.

طرح امنيت اخلاقي بهار، تابستان، پاييز و زمستان نمي‌شناسد

رادان در ادامه در مورد برخي انتقادات مبني بر مقطعي‌بودن طرح امنيت اخلاقي در جامعه گفت: بحث امنيت اخلاقي همواره و در طول چهار سال اخير در دستور كار نيروي انتظامي بوده است و ما خوشحال مي‌شويم كه يك روز امنيت اخلاقي را به اين دليل كه ديگر مصداق بدپوششي و بدحجابي در جامعه نيست، تعطيل كنيم.

وي با بيان اينكه فرمانده ناجا اهتمام جدي به طرح امنيت اخلاقي دارد، گفت: روز گذشته كه جلسه‌اي با مسئولان و مجريان اين طرح داشته‌ايم بار ديگر به اهتمام ويژه اجراي طرح امنيت اخلاقي به شدت تاييد شد.

جانشين فرمانده ناجا با بيان اينكه طرح امنيت اخلاقي، زمستان، بهار، تابستان و پاييز ندارد گفت: البته ممكن است در فصلي همچون تابستان طرح شدت و حدت يابد.

رادان در بخش ديگري از سخنان خود در مورد برخورد با برخي هنرمندان، ورزشكاران و فرهنگيان كه الگوي جوانان و همچنين نمادهاي ارزشي به شمار مي‌آيند به دستگيري يكي از هنرمندان اشاره كرد و گفت: ماموران پليس اساسا از هنرمندبودن اين فرد اطلاعي نداشتند و تنها به اين دليل كه اين فرد مقداري پوشش را رعايت نكرده بود به او تذكر دادند كه بعد از آن نيز اتفاقاتي رخ داد كه ماموران كار قانوني خود را انجام دادند.

وي افزود: اگر اين افراد الگوي جامعه هستند چرا بايد در طرح امنيت‌اخلاقي مورد نظر پليس قرار گيرند و شايد بايد در الگوسازي اين افراد تاملي كرد.

پليس طرحي براي برخورد با هنرمندان نگذاشته است

ماموران گشت امنيت اخلاقي از هنرمندبودن، هنرمند دستگيرشده اطلاعي نداشتند

رادان افزود: پليس طرحي نگذاشته است كه با هنرمندان برخورد كند بلكه ارزش زيادي براي آنان قائل است و معتقد هستيم اين افراد مي‌توانند براي الگوسازي نقش موثري ايفا كنند. اما اين بدان معنا نيست كه چراغ سبزي براي آنان روشن است تا هر رفتاري كه مي‌خواهند، انجام دهند.

جانشين فرمانده ناجا افزود: پليس در بحث امنيت اخلاقي با هر فردي كه در دايره ناهنجاري‌ها قرار گيرد، برخورد مي‌كند.

رادان در پاسخ به سوالي مبني بر برخورد پليس با افرادي كه در خودروها كشف حجاب مي‌كنند، گفت: در بحث خودروهاي داراي افراد بدپوشش كه بعضا افراد كشف حجاب مي‌كنند، پليس برخورد شديدي داشته است به گونه‌اي كه خودرو براي مدتي متوقف مي‌شود و پس از آن نيز پليس ملاحظاتي براي برگرداندن خودرو و گواهينامه به فرد بدحجاب دارد.

وي در پاسخ به اين سوال كه اگر مردم اطلاعي از وضعيت بدسرنشينان يك خودرو داشتند، چه كنند؟ گفت: اگر مردم مستندي ارائه كنند پليس اين مستند را به عنوان يك خبر قابل بررسي، مورد بررسي قرار مي‌دهد.

جانشين فرمانده ناجا افزود: مردم مي‌توانند عكسي تهيه كنند اما پليس به عنوان يك خبر اين مسئله را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

وي در پايان ضمن تشكر از حمايت مسئولانه مردم از پليس گفت: مردم در حمايت از پليس مسئولانه ورود پيدا كردند و اميد است ما اهداف مردم را پيش از گذشته انجام دهيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.