پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ تير ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۳
کد مطلب: 12180
۰
۱

تست خودشناسی: زیر تیغ چــه تصمیمــــــی می‌گیرید؟!

برمبنای این تست، بیابان نماد سختی‌ها و هر كدام از حیوان‌ها یكی از جنبه‌های شخصیتی شماست. اهمیت هر یك از جنبه‌های زندگی شما به‌ترتیبی كه هر حیوان را رها می‌كنید، آشكار می‌شود.
با خودتان آشنا شوید

تصور كنید گرمای طاقت‌فرسایی است و چندروز است كه در سفر هستید. خسته‌اید و آب كم دارید و البته به همراه خود 5 حیوان دارید: گاو، میمون، گوسفند، اسب و شیر، با توجه به موقعیت‌های گفته شده، هر بار باید یك حیوان را انتخاب كنید تا در نهایت یك حیوان برایتان باقی مانده و جواب تست مشخص شود.

1.  فرض كنید مقدار كمی آب، برای شما باقی مانده كه برای سیراب كردن شما و همه حیوان‌های همراهتان كافی نیست مسلما اگر آب تمام شود، همگی در بیابان خواهید مرد، ولی اگر بخواهید از این بیابان جان سالم به در ببرید و زنده بمانید، باید یكی از حیوان‌ها را رها كنید و به همراه 4حیوان باقیمانده، به راه‌تان ادامه دهید پس چه حیوانی را انتخاب می‌كنید؟

2. 4 حیوان، برای شما باقی‌مانده، اما گویی از بیابان آتش می‌بارد، ذخیره آبتان باز هم كمتر شده و باید یك حیوان دیگر را هم رها كرده و این‌بار كدام حیوان را انتخاب می‌كنید؟

3. 3 حیوان باقی مانده و گرما همچنان طاقت‌فرساست و هنوز به جایی نرسیده‌اید و باید یك حیوان دیگر را رها كنید. ترجیح می‌دهید كدام یك از این حیوانات را انتخاب كنید؟

4.  فقط 2 حیوان باقی‌مانده، حالا می‌توانید حاشیه بیابان را ببینید، اما متاسفانه دیگر آبی برای شما باقی نمانده است و شما تنها می‌توانید یك حیوان را باخود ببرید، این بار كدام‌یكی را انتخاب می‌كنید؟

5.   سرانجام شما و حیوان باقیمانده از بیابان به سلامت عبور می‌كنید!


برمبنای این تست، بیابان نماد سختی‌ها و هر كدام از حیوان‌ها یكی از جنبه‌های شخصیتی شماست.

1-شیر: نماد غرور
2-میمون: نماد محبت
3-گوسفند: نماد رفاقت
4- اسب: نماد احساس‌ها
5-گاو: نماد احتیاج‌های اصلی

اهمیت هر یك از جنبه‌های زندگی شما به‌ترتیبی كه هر حیوان را رها می‌كنید، آشكار می‌شود. حیوانی كه ابتدا رها كرده‌اید، كم‌اهمیت‌ترین جنبه نسبت به سایر جنبه‌ها، در زندگی شماست و حیوانی‌كه با خود به مقصد رسانده‌اید، پر اهمیت‌ترین خصوصیات شما را نشان می‌دهد كه هرگز درطول زندگی و سختی‌های پیش‌رو آن را رها نخواهید كرد.




این تست چه مشکلی دارد


شاید در شماره‌های قبل بارها در اینگونه تست‌ها به این مطلب اشاره شده باشد كه در تست‌هایی كه داستانی را نقل می‌كنند و از آزمودنی می‌خواهند در موقعیت ایجاد شده دست به انتخاب بزند، مهم‌ترین نكته برای  اینكه آزمودنی كدام مورد را انتخاب می‌كند، انگیزه او برای انتخاب و توضیحی است كه برای انتخابش می‌دهد. مثلا ممكن است شما نخستین حیوانی كه تا به آخر نگه می‌دارید گاو باشد زیرا به این فكر كرده‌اید كه می‌توانید هنگام گرسنگی از گوشتش استفاده كنید یا اسب را تا آخر نگه می‌دارید، زیرا می‌تواند در آن خستگی و تشنگی به شما سواری دهد و راه را كوتاه كند! آیا این انتخاب دلیل بر آن می‌شود كه شما احتیاج‌های اصلی و احساس‌هایتان را به بقیه چیزها ترجیح دهید و محبت، غرور و رفاقت اهمیت كمتری دارند؟

همیشه انگیزه انتخاب مهم‌تر از خود انتخاب است و بهتر می‌تواند تحلیل درستی از خصوصیات شما بدهد. مسئله بعدی نامفهوم بودن نمادهاست؛ منظور از احساس‌ها چیست؟ یعنی انتخاب اسب همه احساس‌ها را شامل می‌شود و آنقدر كلی است؟ اصلا به چه دلیلی اسب نماد احساس‌هاست؟ چه فرقی می‌كند اگر بگوییم میمون نماد احساس است؟ مسلما در یك بیابان بی‌آب و علف، خسته و تشنه، آیا شما ترجیح نمی‌دهید اول شیر درنده‌ای را رها كنید كه احتمالا اگر شما را نخورد، بقیه حیوان‌ها را خواهد خورد! یا میمونی را رها كنید كه هیچ فایده‌ای برایتان ندارد؟ آیا این به آن معنا خواهد بود كه شما غرور خود را در سختی‌ها از دست داده یا محبت به دیگران را در سختی‌ها فراموش كرده و خودخواهانه عمل خواهید كرد؟ متاسفانه این تست به هیچ عنوان نمی‌تواند ملاك خوبی برای سنجش خصوصیات شخصیتی و حتی خودشناسی شما باشد.




در ادامه با یك تست دیگر سعی داریم میزان منطقی بودن شما را در موقعیت‌های مختلف زندگی، سختی‌ها و ناملایمات بسنجیم. اینكه چقدر منطقی هستید و می‌توانید با مسائل عاقلانه برخورد كنید.


1- سروكار داشتن با بعضی مردم ممكن است نامطلوب باشد ولی ترسناك نیست.
2- در بعضی حوزه‌ها باید خیلی توانا‌تر باشم.
3- انجام اشتباهات در زندگی طبیعی است.
4- بعضی وقت‌ها چیزهای وحشتناك رخ می‌دهد.
5- تأیید یا عدم‌ تأیید دوستان و خانواده، تأثیری در ارزش درونی‌ام ندارند.
6- بیماری جدی یكی از اعضای خانواده‌ام تأسف‌آور است اما قطعا وحشتناك نیست.
7- هیچ دلیلی ندارد كه اعضای خانواده و دوستانم، آنگونه كه من می‌خواهم عمل كنند.
8- هیچ دلیلی وجود ندارد كه فرد بهتری از آنچه هستم، باشم.        
9- مشكلات جدی احساسی یا قانونی، ارزش درونی من را كم نمی‌كنند.
10- هنگامی كه دوستانم آنطور كه از آنها انتظار دارم رفتار نمی‌كنند، من می‌پذیرم.
11- وقتی اشتباه می‌كنم، بیشتر به‌خودم می‌گویم نباید اشتباه می‌كردم.    
12- هیچ‌چیزی وجود ندارد كه من نتوانم آن را تحمل كنم.
13-  قطعا نباید بعضی از اشتباهات را در زندگی‌ام انجام می‌دادم.
14- رفتار ناپخته، خودسرانه و نامناسب دوستان و فامیل را نمی‌توانم تحمل كنم.
15- اگر نتوانم افرادی را كه دوست دارم خشنودكنم، خیلی بد خواهد شد.
16-  نمی توانم فشار و تنش زیادی را تحمل كنم.
17- حتما باید در هركاری كه تصمیمش را می‌گیرم، خوب باشم.
18- كسی كه پشت سرهم گناه می‌كند یا دیگران را آزار می‌دهد، فرد بدی است.
19- نمی توانم تحمل كنم كه خیلی چیزها اشتباه  از آب درآیند.
20- نباید سركار یا محل تحصیل دچار اشتباه شوم.


چه نمره ایی می گیرید؟


از سؤال یك تا 10 به هر پاسخ موافق 2 امتیاز، هر پاسخ گاهی یك امتیاز و به پاسخ‌های مخالف امتیازی ندهید. از سؤال 11 تا 20 بر عكس عمل كنید، یعنی به هر پاسخ مخالف 2 امتیاز، به هر پاسخ گاهی یك امتیاز و به پاسخ‌های موافق نمره‌ای ندهید. بالا‌ترین نمره به‌دست آمده 40 خواهد بود. هر چه نمره شما بالاتر بوده و به 40 نزدیك‌تر باشد بیانگر این است كه شما منطقی‌تر هستید و می‌توانید در زندگی عاقلانه رفتار كرده و با مشكلات منطقی برخورد كنید.



چند نصیحت دوستانه


تصور كنید یك روز صبح به سركار می‌روید و رئیس‌تان با این خبر كه شما اخراج شده‌ایداز شما احوالپرسی می ‌كند! بعد از شنیدن این خبر كاملا طبیعی است كه شما احساس بدی داشته باشید و افسرده شوید؛ زیرا از دست دادن شغل برایتان تراژدی است و اینكه این مسئله ثابت می‌كند شما شكست خورده‌اید و پیدا كردن كار دیگری بسیار سخت است. درست است كه از دست‌دادن شغل بسیار بد است اما دنیا به آخر نرسیده و شما باید از این تجربه برای یادگیری چیزهای دیگر استفاده كنید تا احتمال موفقیت شما در شغل بعدی را بیشتر كند.

می‌توان انتظار داشت سازگارترین و منطقی‌ترین افراد هم به دلیل از دست دادن شغلشان احساس درماندگی كنند، اما آنها به سرعت بهبود پیدا می‌كنند. آنها می‌فهمند كه هیچ چاره‌ای به‌جز دست به‌كار شدن و ایجاد بهترین شرایط را ندارند و همه شما می‌خواهید در زندگی احساس ارزشمند بودن داشته باشید. البته می‌دانید محال است كه همه شما را دوست داشته باشند یا شما را تصدیق كنند.

اگر شما نمره بالایی در این تست به‌دست آورده‌اید، همیشه می‌توانید بپذیرید كه هستند كسانی كه از شما خوش‌شان نمی‌آید، بنابراین قادرید تصمیم‌های صحیح را حتی وقتی می‌دانید عده‌ای را عصبانی خواهد كرد اتخاذ كنید. درصورتی كه نمره شما زیر 15 است می‌توانید با تغییر چیزهایی در زندگی‌تان زندگی رضایت‌بخش‌تری داشته باشید؛ شاید نخستین قدم شناخت مشكلات‌تان با طرح این چند سؤال است: آیا فكر می‌كنید برای اینكه ارزش داشته باشید، باید در هر تلاشی كه می‌كنید موفق باشید؟ آیا خیلی نگران تصدیق دیگران هستید؟ آیا احساس می‌كنید، گذشته شما مانع احساس خوشبختی‌تان است؟

باید سعی كنید منطقی فكر كنید، شاید اساس این روش بیان جملات منطقی است، وقتی شما احساس منطقی دارید، اگر همكار شما به شما توهین كند به‌خود می‌گویید: «من نمی‌توانم همه را خوشحال كنم و همیشه كسانی هستند كه من را دوست نداشته باشند.» اگر هنگام فكر به مشكلات كوچك مضطرب می‌شوید، به‌خودتان یادآوری كنید كه آنها خارج از كنترل شما هستند و هر اتفاقی كه بیفتد زندگی تفاوت زیادی نخواهد كرد و مثل همیشه به خاطر داشته باشید كه كلید موفقیت در ایجاد تغییرات ثابت و پایدار است.       برترين ها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

انیما
خیلی جالب بود
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد