سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۱ / ۰۳:۵۴
کد مطلب: 12344
۰

گام اميدواركننده دانشمندان در درمان فلجي: ساخت سلول سوختي از گلوكزهاي مغز!

مهندسان موسسه فناوري ماساچوست موفق به طراحي نمونه اوليه نوعي سلول سوختي شدند كه قادر به توليد الكتريسيته از قندهاي طبيعي مغز است.

به گزارش ايسنا، در حال حاضر ابزار كاشته شده در بدن توسط باتري‌هاي ليتيوم-يون نيرو گرفته، داراي طول عمر كوتاه بوده و نياز به جايگزين شدن دارند. شكافتن بدن براي جايگزين كردن باتري به ويژه در مغز فرايندي ناخوشايند براي پزشكان عنوان شده است.

محققان ماساچوست به رهبري راهول سارپشكار متخصص علوم رايانه و مهندسي الكتريكي، سلول سوختي جديد را با استفاده از يك كاتاليزور پلاتين در يك سوي آن و لايه‌يي از نانولوله‌‌هاي كربني در سوي ديگر طراحي كردند. سلول بر روي يك تراشه سيليكون قرار گرفت كه امكان اتصال آن به ابزار الكترونيكي به كار رفته در كاشت‌هاي مغزي را مي‌دهد.

به هنگام عبور گلوكز از روي پلاتين، الكترون‌ها و يون‌هاي هيدروژن به هنگام اكسيد شدن آن، تخليه مي‌شوند. اين امر موجب ايجاد جريان مي‌شود. در انتهاي ديگر سلول، اكسيژن به هنگام ضربه زدن به لايه نانوتيوب‌هاي كربني تك جداره، به منظور تشكيل آب با هيدروژن مخلوط مي‌شود.

اين سلول تا 180 ميكرووات جريان توليد مي‌كند كه براي قدرت بخشيدن به كاشت مغزي كه سيگنال‌هايي را به ناحيه آسيب ديده ارسال يا بخشي از مغز را تحريك مي‌كند، كفايت خواهد كرد. اين شيوه درمان در اختلالاتي چون پاركينسون به كار مي‌رود.

سلول سوختي مي‌تواند در كاشت‌هاي مغزي براي درمان بيماري صرع، پاركينسون و فلجي مورد استفاده قرار گيرد.

سلول جديد تا زماني كه گلوكز و آب موجود باشد، عمل مي‌كند. منشا گلوكز لازم مايع مغزي نخاعي احاطه كننده مغز است. بخش اعظمي از گلوكز اين ناحيه توسط بدن مورد استفاده قرار نگرفته و سلول سوختي نيز فقط كسر كوچكي از آن را به كار مي‌گيرد، بنابراين اين فناوري بر عملكرد مغز تاثيري نخواهد داشت.

سلول مزبور هنوز در مغز واقعي آزمايش نشده، اما گامي اميدواركننده در جهت كاشت‌ها بوده، هر چند كه عملي كردن آن در بدن انسان مدت طولاني زمان مي‌برد.

نتايج اين دستاورد در مجله PLoS ONE انتشار يافت.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی