جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۱ / ۰۵:۱۰
کد مطلب: 12428
۰
۱

ازدواج و تاثیر آن بر سلامتی زوج ها

لیندا ویت، جامعه شناس دانشگاه شیکاگو به نیویورک تایمز می گوید: ازدواج به عنوان حافظ زندگی یا کمربند ایمنی برای آن است. این امر را می توان در کمک به انجام کارهای مهمی مانند خوب غذا خوردن، تمرین کردن و سیگار نکشیدن به کار برد.

ازدواج به سلامتی کمک فراوانی می کند. مخصوصا زمانی که زوج ها از عادت های سلامتی یکدیگر تقلید می کنند. محققان دانشگاه بیرگهام یانگ، تعداد ۴۷۴۶ زوج ۵۱ تا ۶۱ ساله را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند وقتیکه پای سلامت در میان است این زوج ها آینه یکدیگر می باشند. برای مثال مردی کاملا سالم که در ابتدای دهه پنجم زندگی اش قرار دارد، بعید است همسری داشته باشد که از لحاظ سلامتی با مشکل مواجه باشد. اما اگر مردی ضعیف و مریض باشد نشان می دهد، احتمالاً همسرش نیز از لحاظ سلامتی در وضعیت بدی قرار داشته است. چون زوج ها در یک محیط مشترک زندگی می کنند و از لحاظ غذا، تمرین و استرس ها تا حدود زیادی در یک سطح هستند؛ آنها حتی استرس های احساسی را نیز با یکدیگر تجربه می کنند.

بهترین شانس برای یک زوج داشتن یک زندگی سالم است. شما در کنار همسر دل زنده‌ی خود نه تنها سلامتی و طول عمر خود را افزایش می دهید بلکه با یکدیگر موقعیت های شگفت انگیزی را می سازید و تجربه می کنید. در ادامه هشت راه برای داشتن رابطه ای با سلامتی کامل به شما گفته می شود.

با هم لاغر شوید


خانم و آقای رابرتسون به تازگی توانستند بعد از یک سال تمرین، نزدیک به ۵۶ کیلوگرم وزن کم کنند. خانم رابرتسون می گوید تنها هدفی که برای خود تعیین کردیم داشتن سلامت بهتر و تمرین زیاد بود. ما به برنامه ای احتیاج داشتیم که بتوانیم با هم تمرین کنیم. ما همینطور نگران مبتلا شدن به دیابت نیز بودیم زیرا که علائمش را به خاطر میانسالی حس کرده بودیم. ولی الان دوباره لاغر شده ایم. ما به خودمان گفتیم که سلامتی  و بدن ما ارزش این را دارد که تلاش کنیم تغذیه درست و تمرین مناسب داشته باشیم.

مانند یک خانم غذا بخورید
رژیم غذایی آقایان پس از ازدواج سالم تر می شود. چرا که به پیروی از عادت های غذایی همسر خود اغلب غذاهای سالم تری تناول می کنند. البته این اختلاف نظر هم وجود دارد که می گویند خانم ها بعد از ازدواج تحت تاثیر همسرشان به خوردن غذاهای نا سالم رو می آورند و دچار اضافه وزن می شوند. مطالعاتی بر روی ۳۰۰۰ زوج انجام شد و نشان داد که مردان پس از تاهل، مقدار کمتری چربی، نمک و شیرینی در مقایسه با دوره مجردی مصرف می کرده اند. البته در این مطالعه مشخص شد خانم ها که خرید خانه و آشپزی را بیشتر از همسرشان انجام می دهند، مقدار بیشتری چربی و کالری مصرف می کنند. به همین دلیل احتمال مواجهه با افزایش وزن در خانم هایی که تازه ازدواج کرده اند بیشتر است.
در مجموع می توان نتیجه گرفت که بهتر است خانم ها رژیم سالم غذایی خود را بعد از ازدواج نیز ادامه دهند و آقایان از عادت های غذایی خانم ها پیروی کنند. migna.ir

مانند یک مرد ورزش کنید

نتایج تحقیقاتی در دانشگاه علوم و سلامت پترزبورگ که بر روی ۳۰۷۵ مرد و زن ۷۰ تا ۷۹ ساله انجام شده بود نشان داد همسران مردانی که بسیار فعال بودند، تا سه برابر بیشتر از مردان دیگر سالم و فعال بوده اند. اگر همسرتان گلف یا تنیس بازی می کند، دوندگی یا پیاده روی می کند، عضو تیم بسکتبال است و یا فعالیت فیزیکی دیگری را دنبال می کند، به عنوان همسر به همراه او بروید و در صورت امکان در تمرین یا بازی با او همراهی داشته باشید. در غیر این صورت سعی کنید حداقل تمرین های روزانه خود را ادامه و از آنها باز نمانید.

به طور دوستانه بحث کنید و تمرین کنید استرس را کاهش دهید
بسیاری از تحقیقات نشان می دهند ازدواج های ناخوشایند با سلامت نبودن زن و مرد ارتباط دارد. تحقیقات انجام شده بر روی ۱۰۵ کارمند میانسال بریتانیایی نشان داد زنان و مردانی که دارای نگرانی های بعد از ازدواج هستند، استرس بیشتری نسبت به بقیه دارند. مانند فشار خون و فاکتورهای دیگر که ریسک حمله قلبی و سکته را افزایش می دهند. تنش های ازدواج همچنین با افسردگی، بیماریهای لثه و زخم های معده در ارتباط است.

به تعطیلات بروید
دانشگاه روانپزشکی پترزبورگ به مدت ۹ سال، سلامت ۱۲۰۰۰ مرد با مشکل قلبی را دنبال کرده و متوجه شدند افرادی که از تعطیلات سالیانه خود استفاده کرده اند، به مراتب کمتر از بقیه ریسک مرگ را تحمل کرده اند. استفاده مثبت از تعطیلات سالیانه (برای سفر کردن یا گذراندن وقت با خانواده و دوستان نزدیک) کمک شایانی به کاهش استرس در دراز مدت دارد. در کنار این مزیت، تعطیلات زمان کافی برای داشتن تمرین های بیشتر را در اختیار شما قرار می دهد که این نکته نیز می تواند بر سلامت شما موثر باشد.  

با هم ورزش کنید


خانم و آقای جردن روزانه سه مایل را با هم پیاده روی می کنند و نزدیک به ۳۰۰ کالری را می سوزانند. خانم جردن می گوید واقعا از این اتفاق خوشحال است که می تواند با همسر خود راه برود و صحبت کند. ورزش دیگری که شما زوج ها نباید فراموش کنید داشتن رابطه جنسی است. داشتن رابطه جنسی یا معاشقه کردن، ضربان قلب را افزایش داده و حدود ۵۰ کالری می سوزاند. اما فقط این نیست. کنار هم خوابیدن و حتی در آغوش گرفتن یکدیگر باعث آزاد شدن هورمون اکسیتوسین می گردد که کمک می کند خون بهتر به مغز برسد. نتایج تحقیقات متعدد نشان داده که آزاد شدن هورمون اکسیتوسین باعث افزایش سطح ایمنی بدن و سلامت مغز نیز می شود.

مسوول سلامت یکدیگر باشید
خانم ها معمولاً با تهیه غذاهای سالم و تلاش در جهت تشویق اعضای خانواده در سمت فعالیت های مثبت و سالم، مسئولیت سلامت خانواده را بر عهده دارند. شاید این خانم ها با توصیه هایی مانند مصرف کلم بروکلی یا خواب سر وقت بر سر همسر خود حتی غُر بزنند! و این بد نیست. چرا که تحقیقات نشان داده اند در خانواده ای که زن و مرد کارمند هستند، اگر زن تمام وقت کار کند سلامت مرد تا ۲۵ درصد کاهش می یابد! نتیجه اینکه زن و شوهر باید مسئول سلامت یکدیگر باشند و چه بهتر که فقط یکی از آن ها این مسئولیت را بر عهده گیرد. حتی اگر غُر زدن نیز در کار باشد.

همه چیز را یاد بگیرید


زندگی سالم مانند یک هدف متحرک است، یک روز چربی کاملا بد است و روز دیگر معجزه ای برای لاغر شدن. یک روز پیاده روی آرام برای سوزاندن چربی مناسب است و روز دیگر تحقیقات جدید نشان می دهد تند راه رفتن بهترین راه برای این کار است. اما کدام یک درست است؟
جواب این است که معمولا مهم نیست کدام درست است. پایه یک زندگی سالم غیر قابل انکار است. بیدار شدن و ۳۰ دقیقه ورزش یا بیشتر، خوردن پروتئین، انتخاب میوه و سبزیجات مناسب، غلات، خوردن گوشت بدون چربی به عنوان غذای اصلی، داشتن نگرش مثبت، خواب کافی در شب و همینطور خوردن مولتی ویتامین و … همه و همه می توانند صحیح باشند. این ثابت شده است که عقل سالم به تنهایی می تواند سلامتی را به شما انتقال دهد ولی اگر با شریک زندگی خود این را به اشتراک گذارید بیشتر برای انجام این کارها راغب خواهید بود.     سالم زی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Germany
جالب بود مرسي
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا