شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۶
کد مطلب: 12457
۰

آسیب های تبلت و موبایل

گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها انقلابی در ارتباطات به وجود آورده‌اند به‌طوری‌که کارهای روزانه را تسهیل کرده‌اند. اما نباید فراموش کرد که چه آسیب‌هایی ممکن است در اثر استفاده نامناسب از تلفن‌های همراه به بدن برسد.
این دستگاه‌ها با تمام سود و منفعتی که برای ما دارند و باعث شده‌اند بسیاری از کارها سریع‌تر انجام شود و ما را از شر پیمودن راه‌های طولانی و پیدا کردن تلفن‌های عمومی، دسترسی به اینترنت با رایانه، حمل دوربین و هزاران مشکل دیگر رها کرده‌اند اما ممکن است در اثر درست استفاده نکردن از آنها باعث بروز مشکلاتی جبران ناپذیر برای کاربران شوند. افرادی که از تلفن‌های همراه غیر از منزل، در محل کار هم استفاده می‌کنند ممکن است اثر منفی روی سلامتی‌ آنها داشته باشد.
بیش از نیمی از کاربران بیش از هشت ساعت از روز خود را برای استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت خود قوز می‌کنند. به این ترتیب در نتیجه بد استفاده کردن از این دستگاه‌ها و در حالت نامناسب قرار گرفتن بدن، سروکار آنها به فیزیوتراپی می‌افتد.
در این گزارش به آسیب‌هایی که ممکن است در اثر استفاده نامناسب از تلفن‌های همراه به بدن برسد می‌پردازیم:

مشکلات فیزیکی
کارشناسان بارها درباره استفاده طولانی مدت از دستگاه‌های مجهز به نمایشگر لمسی هشدار داده‌اند. برخلاف رایانه‌های دسکتاپ که راه و روش درستی برای کاربرد و استفاده دارند، دستگاه‌های مجهز به نمایشگر لمسی بنابر استفاده‌ای که از آنها می‌شود نحوه کاربرد آنها متفاوت است. کاربرانی که از دسکتاپ استفاده می‌کنند لازم است که بر روی صندلی‌های خاصی بنشینند و وجود صفحه کلید از بروز عوارض و مشکلات برای عضلات دست جلوگیری می‌کند. اما دارندگان گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها روش ثابت و درستی برای قرار گرفتن وضعیت بدن هنگام استفاده از این دستگاه‌ها ندارد. از این رو، استفاده طولانی مدت از تلفن‌های همراه ممکن است باعث مشکلات جدی برای گردن شود.


هنگامی که از گوشی هوشمند یا دستگاه تبلت استفاده می‌کنید مدت زمان زیاد سر شما در حالتی نامناسب آویزان است و حتی گاهی متوجه خسته شدن عضلات گردن و وزنی که این بخش از بدن تحمل می‌کند نمی‌شوید. به این ترتیب پشت و گردن شما به شدت درد می‌گیرد. از سوی دیگر کاربران دستگاه‌های مجهز به نمایشگر لمسی در معرض آسیب دیدن انگشتان خود نیز هستند. از آنجا که صفحه کلید فیزیکی وجود ندارد به لحاظ روانی کاربر مجبور است فشار زیادی را به صفحه برای بازخورد از سوی صفحه نمایش بیاورد بنابراین ممکن است آسیب زیادی به دست هم وارد شود.  

خطرات ناشی از تشعشعات موبایل
علاوه برآسیبی که تلفن‌های همراه به سر و گردن می‌رسانند، این دستگاه‌ها ممکن است باعث به وجود آمدن تومورهای مغزی نیز بشوند.

سال گذشته سازمان بهداشت جهای تلفن‌های همراه را در لیست «موارد سرطان‌‌زا» قرار داد.

بسیاری از محققان بر این باورند که تبلت‌ها و تلفن‌های همراه تهدیدی آنی برای مغز به شمار نمی‌روند، اما دانشمندان هنوز در حال کار بر روی این فرضیه‌اند تا آن را به اثبات برسانند. از سوی دیگر موسسه پزشکی محیط زیست در سوئد اعلام کرده که تلفن‌های همراه عامل به وجود آمدن تومورهای مغزی نمی‌شوند اما نمی‌توانند پیش‌بینی کنند آیا استفاده زیاد در طول 20 یا 30 سال ممکن است باعث به‌وجود آمدن سرطان در کاربران شود.

بی‌خوابی دیجیتالی
اگرچه ممکن است بسیاری از دانشمندان توافق کرده‌ باشند که دستگاه‌های موبایل باعث بروز سرطان نمی‌شود اما بسیاری از آنها بر این اعتقادند که نور پس‌زمینه این دستگاه‌ها باعث اختلال در خواب کاربران می‌شود. امواج نورهای آبی و سبز منتشر شده از گوشی‌های هوشمند و آی‌پدها باعث بیدار نگه‌داشتن مغز کاربران می‌شود.
در این میان نوجوانان نسبت به سایرین آسیب‌پذیرترند زیرا آنها زمان بیشتری را در طول روز برای ارسال پیام و دسترسی به شبکه اجتماعی فیس‌بوک صرف می‌کنند. تا آنجا که حتی در رختخواب هم از این دستگاه‌ها جدا نمی‌شوند.
بر این اساس، کارشناسان به کاربران موبایل توصیه می‌کنند که به شکل مکرر از این دستگاه‌ها استفاده نکنند. همچنین آنها در حال ارایه راهکارهای درست استفاده کردن از این دستگاه‌ها هستند. از سوی دیگر به پدر و مادرها توصیه می‌کنند که با زور و اجبار فرزندان‌شان را مجبور به ترک گوشی خود قبل از خواب کنند.   تبيان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!