چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۱ / ۰۶:۰۳
کد مطلب: 12498
۰

توزیع 150 میلیارد تومان در 4 حوزه پژوهشی و تأمین تجهیزات آزمایشگاهی

وی با بیان اینکه بخشی از این بودجه به دانشگاه ها، موسسات پژوهشی اختصاص یافت، ادامه داد: 60 میلیارد از این اعتبارات به دانشگاه ها، موسسات پژوهشی مجری و همکار محوری 38 پروژه کلان ملی مصوب شورای عتف اختصاص یافت. این اعتبارات صرف انجام فاز اولیه و مطالعاتی پروژه های کلان خواهد شد. قادری فر خرید تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاهی را از دومین حوزه نام برد و یادآور شد: 40 میلیارد تومان از اعتبارات 150 میلیارد تومانی نیز به خرید تجهیزات آزمایشگاهی خواهد شد. در این راستا دانشگاه ها می توانند تجهیزات آزمایشگاهی مورد تایید شبکه شاعا را خریداری کنند. وی با بیان اینکه شبکه شاعا (شبکه آزمایشگاههای علمی ایران) وارد فاز اجرایی شده است، اضافه کرد: به منظور جلوگیری از انجام اقدامات موازی در دانشگاه ها در زمینه خرید تجهیزات آزمایشگاهی قرار شد تا دانشگاه ها بر اساس تفاهم نامه ای که با وزارت علوم به امضا رسید در گام نخست نیازهای تجهیزاتی خود را از تجهیزات ساخت داخل تامین کنند. قادر فر همچنین از اختصاص بودجه ای به فعالیتهای قطبهای علمی خبر داد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر 115 قطب علمی در کشور فعال هستند که به منظور توسعه فعالیتهای آنها مبلغ 8 میلیارد تومان از این اعتبارات اختصاص یافت. وی قطبهای علمی را مرجع علمی در حوزه های تخصصی معرفی کرد و یادآور شد: قطبهای علمی در مرزهای دانش حرکت می کنند از این رو باید مورد حمایت و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گیرد. از این رو در فاز اول مبلغ 8 میلیارد تومان برای اجرای پروژه های تحقیقاتی نیاز محور و سفارش محور اختصاص یافت. مشاور پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، همکاریهای مشترک را چهارمین زمینه تخصصی برای اختصاص بودجه ذکر کرد و اضافه کرد: بودجه باقی مانده از این اعتبارات (42 میلیارد تومان) به همکاریهای مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با دستگاه های اجرایی بخش دفاعی و شکستن سد تحریم ها اختصاص پیدا کرد. وی در این باره توضیح داد: آن دسته از پروژه های نیاز محوری که از سوی صنایع و بخشهای دفاعی به دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی و پژوهشی سفارش داده می شود با بهره مندی از این اعتبارات می توانند پروژه های نیاز محور را اجرایی کنند. قادری فر با تاکید بر اینکه سعی شد این اعتبار تا به صورت هدفمند و با توجه به نیازهای کشور توزیع شود، اظهار داشت: در اختصاص این بودجه ها مواردی نیز در نظر گرفتیم. بر این اساس دانشگاه ها و دستگاه هایی که از محل 60 میلیارد تومان پروژه های کلان را اجرایی می کنند می تواند از این بودجه ها بخشی را برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص دهند. وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها بودجه های طرحهای کلان را تنها باید در اجرای پروژه اختصاص دهند، یادآور شد: دانشگاه ها مجاز نیستند این اعتبارات را صرف حل معضلات دانشگاهی، خوابگاه و یا اسکان دانشجویان کنند بلکه می توانند با عایدی که از اجرای پروژه های نیاز محور کنند صرف امور دیگر کنند. مشاور پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با ابراز امیدواری از اینکه مابقی اعتبارات به وزارت علوم پرداخت شود، گفت: بر اساس قول رئیس جمهور این مبلغ 300 میلیارد تومان بود که تاکنون 150 میلیارد آن دریافت شد و با قولهایی که داده شده است، مابقی این اعتبارات تا پایان سال جاری به وزارت علوم به منظور حمایت از دانشگاه ها پرداخت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!