جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۳
کد مطلب: 12562
۰

مواد سرطان زایی که در خانه ما وجود دارند

مواد سمی سرطان زا ممکن است در ظروف غذا، مواد شوینده، مواد آرایشی و بسیاری از مواد دیگری که در طی زندگی روزمره با آنها روبرو هستیم وجود داشته باشد.  میزان ابتلا به سرطان بین سال های 1975 تا 2000 افزایش یافت و پیش بینی می شود تا سال 2020 دوباره سیر صعودی پیدا کند. مواد زیادی وجود دارند که می توانند ما را در معرض خطر سرطان قرار دهند. در این لیست به بعضی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم.
1.وسائل آشپزی نچسب

درست است که استفاده از این وسائل میزان استفاده از روغن را کاهش می دهد، ولی در عین حال خطر ابتلا به سرطان را بیشتر می کند. در سطح این ظروف نوعی اسید وجود دارد که دانشمندان آن را یکی از عوامل ایجاد سرطان کبد می دانند. بنابراین همین امروز لوازم آشپزخانه نچسب را کنار بگذارید و به جای آن از استنلس استیل استفاده کنید. به منظور کاهش مصرف روغن، سطح این ظروف را با روغن گیاهی آغشته کنید.

2. ظروف آلومینیومی

ظروف آلومینیومی می توانند بسیار سمی باشند. مطالعات اخیرنشان می دهد که وارد شدن آلومینیوم به غذا می تواند خطر سرطان و نیز خطر آلزایمر را افزایش دهد. با این حال ظروف آلومینیومی ضدخش آنودایز شده کاملا بی خطر بوده و  مانع نفوذ فلز به داخل غذا می شوند.

3. ظروف پلاستیکی

بعضی اوقات از ظروف پلاستیکی برای نگهداری آب یا غذا استفاده می کنیم ولی باید دقت داشت که هر پلاستیکی بی خطر نیست و موادشیمیایی به کار رفته دراین ظروف می توانند بسیارسرطان زا باشند. در کل بهتر است آب یا غذا را در ظرف های پلاستیمی نگه نداریم یا حداقل ظرف های پلاستیکی کهنه، به خصوص آنهایی که دارای خراش های بزرگ هستند  را دور بیندازیم. ضمنا بهتر است ظرف پلاستیکی را در مایکرویو قرار ندهیم چون گرمای مایکرویو باعث می شود موادشیمیایی بیشتری وارد غذا شوند.

4. شمع های معطر

پارافین هایی که به طور مصنوعی معطر شده و دوده ایجاد می کنند بسیار خطرناک هستند. بنابراین سعی کنید به جای آنها از شمع های مومی استفاده کنید.

5. خوشبوکننده های هوا

بیشتر خوشبوکننده ها حاوی نفتالین و فرمالدئید هستند که می توانند موجب بروز سرطان شوند. همچنین بعضی مواد شیمیایی دیگر در این خوشبوکننده ها سلامتی انسان را به خطر می اندازند. اگر دوست دارید خانه یا اتاقتان خوشبو باشد، از روغن های معطر طبیعی استفاده کنید.

6. خشکشویی

بنزن، نفتالین و فرمالدئید مواد سرطان زایی هستند که در فرایند خشکشویی به کار می روند. اگر لباس هایی را که به تازگی از خشکشویی گرفته اید ببویید، بویی بنزین مانند به مشامتان خواهد خورد. این بو از مواد شیمیایی ای نشات می گیرد که در فرایند خشکشویی مورد استفاده قرار می گیرند.

7. گلوله های نفتالین و ضد بید خوردگی

این گلوله ها بسیار بدبو و در عین حال سرطان زا هستند. بوی نفتالین در کمد و روی لباس های شما به معنای ورود موادخطرناک به ریه های شما است.

8. سایر حشره کش ها و آفت کش ها


در بازار حشره کش های زیادی وجود دارند که ادعا می کنند می توانند انواع سوسک و مورچه و ... را از بین ببرند. اگرچه این مواد می توانند خانه شما را از حشره و مورچه خالی کنند، ولی در عین حال حاوی مواد سمی سرطان زا هستند. بهتر است به جای استفاده از حشره کش ها، از مواد طبیعی استفاده کنید. مثلا سرکه سفید می تواند در از بین بردن مورچه ها موثر باشد.

9. رنگ ها

ترکیبات آلی موجود در رنگ ها می توانند ایجاد سرطان کنند. این ترکیبات در هوا پخش شده و حتی سال ها پس از نقاشی ساختمان خطر خود را حفظ می کنند. موقع خرید رنگ دقت کنید رنگ هایی را بخرید که میزان این ترکیبات در آنها کمتر است.

برترین ها  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...