سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۱ / ۰۴:۰۱
کد مطلب: 12705
۲
۱

سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات چیست؟
غده پروستات غده‌ ای است که تنها در مردان یافت می‌ شود. این غده در زیر مثانه قرار دارد و مایعی به داخل منی ترشح می‌ کند. همه ی داستان زیر سر غده ‌ای است که نامش را پروستات گذاشته‌ اند و فقط در مردان می ‌توان پیدایش کرد.
این ‌که پروستات چه قدر برای بدن آقایان اهمیت دارد، جای خود دارد، اما آن چه کمتر مردی به آن فکر می‌ کند این است که پروستات، پتانسیل بالایی برای سرطانی شدن دارد و اگر این گونه نبود، عنوان دومین سرطان شایع را بعد از سرطان ریه در آقایان به خود اختصاص نمی ‌داد. این در حالی است که خیلی از مردان حتی نمی ‌دانند پروستات چیست!

پروستات را غده ‌ای صنوبری شکل می ‌دانند که با ترشح مایعی در منی محیطی را فراهم می کند که اسپرم ‌ها در آن بتوانند زنده بمانند و همچنان تا زمان لقاح فعالیت کنند. این غده که در زیر مثانه قرار دارد با بالا رفتن سن تغییراتی پیدا می‌ کند که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

همان ‌طور که گفته شد، پروستات پتانسیل بالایی برای سرطانی شدن دارد و این حالت ارتباطی مستقیم با بالا رفتن سن دارد. از این‌ رو بر هر مردی واجب است تا اولا با ماهیت این غده در بدن خود آشنا شود و سپس مراقب آن باشد تا در دام این سرطان نیفتد.

هم ‌اکنون در ایالات متحده، سرطان پروستات، رایج‌ ترین بیماری در مردان محسوب می ‌شود و در دنیا دومین علت مرگ و میر بعد از سرطان ریه به شمار می ‌آید. سرطان پروستات شایع ترین سرطان در بین مردان است. اگرچه سرطان پروستات معمولاً به آهستگی رشد می کند اما می تواند مهلک باشد. سالانه حدود 29000 آمریکایی بدلیل سرطان پروستات جان خود را از دست می دهند.
حال با این تفاسیر باز هم می ‌خواهید نسبت به این غده ی پُر رمز و راز در بدن تان بی تفاوت باشید؟

همه می ‌خواهند بدانند سرطان پروستات از کجا آغاز می‌ شود و دقیقا این همان نکته ‌ای است که تمام پزشکان این روزها روی آن مانور می‌ دهند. به این معنا که نه تنها سرطان پروستات، بلکه بسیاری از سرطان‌ های دیگر اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، به راحتی قابل درمان هستند و نباید اصلا نگران باشید، اما سرطان پروستات از جمله سرطان‌ هایی است که تشخیص دیررس بیماری، بسیاری از امیدهای درمانی را از بین می‌ برد و به همین دلیل است که شناخت علائم زودرس این بیماری از اهمیت فوق ‌العاده ‌ای برخوردار است.

سرطان پروستات نوعی بیماری است که در آن سلولهای بدخیم از بافتهای پروستات نشات می گیرد و به طور نامنظم و فزاینده‌ای تکثیر و منجر به افزایش حجم در هر یک از اجزای سلولی غده پروستات می‌شود.

سرطان پروستات عبارت است از وجود سلولهای سرطانی در پروستات که می‌تواند باعث انسداد در دستگاه ادراری یا متاستاز به سایر اعضاء بدن شود. به طور كلی این سرطان از رشد سلول های بدخیم در داخل پروستات ایجاد می شود و یكی از شایعترین سرطان ها در مردان است.
اطلاعات آماری و علائم بالینی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات مبین سه طیف گسترده روند رشد این بیماری است. سرطان پروستات می‌تواند دارای رشد آهسته بوده و زمانی طولانی تا بروز علائم بالینی آن داشته باشد. در مواردی دیگر تومور به سرعت رشد کرده و تهاجم تومور به بافت‌های دیگر امکانپذیر می شود. در چنین مواردی مدت فاصله زمانی بین شروع بیماری و گسترش دامنه آن بسیار کوتاه است. مابین این دو طیف رشد، تومورهایی وجود دارند که سرعت روند رشد آنها در حد متوسطی است.

سرطان پروستات با نشانه‌های مرتبط با دفع ادرار و یا درد شکم تظاهر می‌کند. این نشانه‌ها با علائم بیماریهای رایجی مانند عفونت و هیتروفی (بزرگی) خوش خیم پروستات (Benign Prostatic Hyperplasia) مشترک است. احتمال بروز این سرطان با افزایش سن زیاد می شود و احتمال این كه یك مرد 50 ساله تا آخر عمرش به سرطان پرستات مبتلا شود 40 درصد است.  

 

اعمال پروستات

- کمک به کنترل ادرار با وارد کردن فشار به قسمت ابتدایی پیشابراه

- ترشح مایعی که سلول‌های جنسی مرد، یا اسپرم‌ها را فعال نگه می‌دارد. این مایع، پیشابراه را مرطوب و لغزنده می‌کند. این مایع مواد مغذی‌ای دارد که برای فعال باقی ماندن اسپرم‌ها لازم است.

بدون پروستات، تقریبا مردان نابارور هستند، اما فقدان آن نیز تاثیر چندانی در زندگی فرد ندارد.
-
بزرگ‌شدن پروستات

در مردان جوان، پروستات تقریبا به اندازه‌ی یک گردو است. با افزایش سن اندازه این غده نیز افزایش می‌یابد. به این افزایش اندازه، بزرگ شدن خوش خیم پروستات (BPH) گفته می‌شود. این بیماری خوش‌خیم است و ارتباطی با سرطان پروستات ندارد.

التهاب پروستات


این بیماری بیشتر در مردان جوان تا میانسال رخ می‌دهد. متناوبا درد ایجاد می‌شود و تشخیص آن به دلیل این که علائم، در افراد مختلف متفاوت است، مشکل است. در هنگام ادرار کردن سوزش یا درد ایجاد شود و مثانه کاملاً خالی نمی‌شود.

علت سرطان پروستات
علت آن دقیقا مشخص نیست. اما زمینه ژنتیکی (سیاه پوستان آمریکا بیشتر مبتلا می‌شوند)، عوامل هورمونی (شانس بروز سرطان پروستات با گذشت سن بالا می‌رود و ممکن است به علت تغییرات هورمونی حاصله نظیر کم شدن مقدار آندرسترون و یا افزایش مقادیر سرمی استروژن و استرادیول باشد)، رژیم غذایی (مصرف زیاد چربی با ایجاد تغییر در متابولیسم کلسترول و استروئید، شانس بروز سرطان را افزایش می‌دهد.
مصرف سبزیجات یا رنگدانه‌های سبز و زرد یک اثر حفاظتی از بروز سرطان پروستات دارد)، عوامل شیمیایی سرطان زا (تماس با عوامل شغلی و محیطی شانس بروز سرطان را بیشتر می‌کند، شغلهایی که شانس بروز سرطان را بیشتر می‌کنند شامل کارگرانی که با کودها، بافتنیها و لاستیک سر و کار دارند، تماس با باطری‌های حاوی کادمیوم و ویروس‌ها (با مشاهده ویروس در بافت سرطانی پروستات توسط میکروسکوپ الکترونی) را در بروز سرطان پروستات موثر می‌دانند.   سبب‌شناسی: سرطان‌ زایی پروستات

علت ابتلا به سرطان پروستات هنوز ناشناخته است اما تحقیقات آماری و بالینی، روند بدخیمی بیماری سرطان پروستات را به این عوامل ارتباط می دهد:
-
-

علل سرطان پروستات

سن (مردان بالای 60 سال). سرطان پروستات اغلب در افراد سالمند دیده می‌شود و افراد زیر ۵۰ سال به ندرت به آن مبتلا می شوند. مردان بالای ۶۰ سال بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان پروستات هستند و باید بیشتر متوجه علائم هشدار دهنده این بیماری باشند.

عوامل ژنتیکی - سابقه ارثی سرطان پروستات عامل مهمی در ابتلا به این سرطان است. وجود سابقه سرطان پروستات بین اعضای نزدیک خانواده از جمله پدر و برادر احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می ‌دهد.
عوامل هورمونی ـ هورمون‌های استروئیدی (تستوسترون و آندروژنها) برای رشد و حفظ و عمل طبیعی آن در مردان بالغ نقش مهمی را ایفا می کند. افزایش میزان ترشح هورمون تستوسترون در خون اغلب موجب تسریع روند بدخیمی سرطان پروستات می شود.

تغذیه - رژیم غذایی دارای اثرات بالقوه ‌ای در پیشگیری و یا پیشتازی ایجاد سرطان پروستات به شمار می رود. مطالعات و تحقیقات علمی ثابت کرده ‌اند که سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C و E، به خصوص گوجه فرنگی، عاملی محافظتی در مقابل سرطان پروستات تلقی می شوند در حالی که استفاده از مقادیر زیاد چربی حیوانی عامل مستعد کننده و پیشتاز در ایجاد سرطان پروستات شناخته شده است.

تماس با مواد شیمیایی سرطان‌زا، مانند کادمیوم(در تهیه برخی آلیاژها و باتری کاربرد دارد)

بیماری های مقاربتی - وجود بیماریهای مقاربتی احتمال ابتلاء به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. مواد شیمیایی - تماس با مواد شیمیایی سرطان‌زا در محیط مانند کادمیم، که در تهیه برخی آلیاژها و باتری کاربرد دارد، عامل مستعد کننده و پیشتاز در ایجاد سرطان پروستات است.  

   
تشخیص سرطان پروستات

1- از طریق معاینه مقعد .در این روش پزشک از داخل مقعد بیمار، غده پروستات را معاینه می‌کند. وجود سطح خشن و نامنظم بافت از علائم هشدار دهنده سرطان پروستات محسوب می‌شود.

2- تومورهای سرطانی، آنتی ژن‌های مشخصی را تولید می‌کنند که از طریق آزمایش خون کشف می‌شوند. در بیماران مبتلا به سرطان پروستات، مقدار این آنتی ژن در سطح بالاتری است.

3- در مراحل بعدی آزمایشات دیگری مانند ام آر آی  (MRI)، سونوگرافی ، سی تی اسکن و نمونه برداری از غده(بیوپسی)  نیز انجام می‌گیرد.

تشخیص به موقع بیماری، 5 سال بیشتر به زندگی مبتلایان اضافه می‌کند.
توصیه می‌شود مردان در سنین بالای 40 سال، سالیانه مورد معاینه غده پروستات ازطریق معاینه مقعد قرار گیرند. در سنین بالای 50 سال، هر سال آزمایش آنتی‌ژن مخصوص پروستات را انجام دهند.


پیشگیری 1- به مردان بالای 40 سال برای غربالگری این بیماری، آزمایش سالانه PSA  از طریق آزمایش خون و معاینه توسط پزشک توصیه می‌گردد. آنتی ژن مخصوص پروستات، PSA نام دارد.

2- مصرف بعضی از مواد غذایی مانند سلنیوم، ویتامین D، سویا، چای سبز، لیکوپن (ماده موجود در گوجه فرنگی) در پیشگیری و حتی کاهش رشد این تومور موثر بوده است. لیکوپن یکی از آنتی‌اکسیدان‌های مهم موجود در هندوانه است که می‌تواند از بروز سرطان پروستات پیش‌گیری کند.

3- عدم مصرف بعضی غذاها مانند مواد قندی و نشاسته‌ای و چربی‌ها به خصوص LDL یا همان چربی بد، جهت پیشگیری در ابتلای این بیماری توصیه می‌گردد.

4- کاهش ترشح هورمون انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین (GFI) باعث کاهش رشد تومور پروستات می‌گردد.

5- رژیم کم کربوهیدرات حتی بیشتر از رژیم کم چرب در آهسته کردن رشد تومور نقش دارد.

 
Illustration of a benign prostatic hyperplasia


علایم بالینی

ممکن است علامت خاصی دیده نشود. علایم انسدادی معمولاً زودتر بروز می‌کند و شامل تکرر ادرار، احتباس ادرار، کاهش قطر و فشار جریان ادرار وقطره قطره شدن انتهای ادرار می‌باشد.  

علائم هشدار دهنده سرطان پروستات عبارتند از:
علائمی که بروز آنها احتمال سرطان پروستات را مطرح می‌کند، از جمله اینها هستند:
• احساس مکرر نیاز به ادرار کردن به خصوص در شب
•احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن.
•اشکال در هنگام شروع و متوقف‌ کردن ادرار یا ادرار ضعیف.
•خون در ادرار یا منی.
•درد یا سفتی در کمر، لگن یا ران‌ها و شکم
•ناتوانى جنسى.
•عوامل خطرساز برای سرطان پروستات.  
-

درمان سرطان پروستات

با در نظر گرفتن شرایط بیمار ممکن است یک یا ترکیبی از این الگوها تجویز شود:

۱-تحت نظر گرفتن بیماری: در این روش بیمار به طور دقیق تحت نظر پزشک قرار می گیرد، بدون اینکه الگوی درمانی بر روی او اعمال شود. این روش برای بیمارانی تجویز می‌ شود که جراحی برایشان مفید نیست و یا رشد غده سرطانی پروستات آنها بسیار کند و آهسته است و در درازمدت تأثیر سوء بر سلامتی او نخواهد گذاشت.

۲- جراحی: برداشتن کامل غده پروستات (پروستکتومی Prostatectomy) . جراحی شامل پروستاتکتومی ترانس یوترال و پروستاتکتومی رادیکال است. پروستاتکتومی ترانس یوترال برای تومورهای خوب دیفرانسیه با حجم کم یا به عنوان یک عمل تسکینی برای رفع انسداد انجام می‌شود و در واقع یک آدنکتومی است از بافت جدید و پروستات حقیقی و کپسول فیبروتیک آن را خارج نمی‌کنند. پروستاتکتومی رادیکال از طریق پرینه یارتروپیک انجام می‌شود و محتویاتی مانند تمام غده پروستات، کپسول بیرونی، وزیکول سیمینالها، مقاطعی از وازود فرانها و قسمتی از گردن مثانه خارج می‌شود.

۳-کرایوتراپی (Cryotherapy) : استفاده درمانی از سرمای شدید. در این روش سوند (probe) سونوگرافی به داخل مقعد انداخته می شود تا پزشک تصویر محل مورد نظر را بر روی صفحه ببیند. در این روش پزشک با انداختن سوند درون غده پروستات از طریق شکاف کوچکی بین مقعد و کیسه حاوی بیضه‌‌ ها نیتروژن مایع را به غده پروستات هدایت می‌ کند. نیتروژن مایع در داخل بافت منجر به انجماد بافت و انهدام سلول‌های سرطانی بافت غده پروستات می‌ شود. کرایوتراپی روشی موثر برای درمان مقاطع کوچک ابتلا به سرطان است. احتمال آسیب دیدگی مثانه و التهاب دستگاه تناسلی از عوارض جانبی این روش است.

۴-شیمی درمانی: استفاده از داروهای شیمیایی منجر به انهدام سلولهای سرطانی می ‌شود. عوارض جانبی شیمی درمانی عبارتند از: ریزش موی سر و ابرو، کاهش گلبولهای سفید خون، ضعف سیستم ایمنی و دفاعی بدن، عفونت، احساس درد، خشکی دهان و پوکی استخوان.

۵-رادیوتراپی: از آنجا که تومور ممکن است بافتهای اطراف غده پروستات را در بر گرفته باشد انجام جراحی و برداشتن غده پروستات کافی نیست و هر تظاهری از وجود PSA در آزمایش حاکی از گستردگی تومور است. در چنین وضعیتی الگوهای درمانی وسیع‌ تری مانند رادیوتراپی پی ‌گیری می ‌شود. هدف از رادیوتراپی کنترل رشد سلولهای سرطانی است. تابش اشعه به محل تومور ممکن است به صورت خارجی یا داخلی باشد. پرتودرمانی: که ممکن است به‌وسیله کاشت املاح طلا در پروستات یا قرار دادن مواد پرتوزا (رادیواکتیو) در داخل پروستات (برکیتراپی) یا تابش اشعه با ولتاژ بالا توسط منبع خارجی صورت گیرد.
-
رادیوتراپی خارجی: در این روش بیمار در معرض تشعشع قرار می‌ گیرد. اشعه از چند زاویه مختلف از خارج از بدن به تومور هدایت می ‌شود. این روش کاملا بدون درد است و به مدت ۷ تا ۸ هفته ادامه دارد. ولی بیمار از عوارض جانبی مانند تحریک‌ پذیری مقعد، اسهال و خستگی مفرط ناشی از تابش پرتو گزارش می ‌دهد. اثرات اشعه ممکن است واکنشهای پوستی به صورت التهاب، خارش، سوزش، ترشح یا پوسته پوسته شدن پوست را به دنبال داشته باشد. تهوع، ‌استفراغ، بی‌ اشتهایی و آسیب‌های عروقی و تنفسی می تواند از دیگر عوارض جانبی رادیو تراپی باشد. همچنین رادیوتراپی ممکن است باعث سرکوب سیستم خونساز بدن و کاهش گلبولهای سفید و ضعف سیستم ایمنی بدن و نهایتا بروز عفونت شود.

رادیو تراپی داخلی یا براکی تراپی (Brachy therapy): براکی تراپی برای رساندن مستقیم مقدار زیادی اشعه به ضایعه بدخیم است. در این روش، در اتاق عمل با استفاده از سرنج‌ های نازک مواد یونیزه در بدن بیمار کاشته می‌ شود.

۶- هورمون درمانی : از آنجا که هورمون تستوسترون به رشد سرطان غده پروستات کمک می کند، هدف از هورمون درمانی کاهش هورمون جنسی در بدن است. این روش با به کارگیری داروهای ضد تستوسترون انجام می‌ گیرد و شامل تجویز هورمون استروژن به عنوان قرص است که تاثیر ضد تستوسترون دارد. عوارض جانبی استفاده از قرصهای حاوی استروژن شامل درد در پستان و رشد پستان است که با قطع مصرف قرص‌ ها از بین می ‌رود.

جلوگیری از مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات با تشخیص زودرس امکان‌پذیر است. اکنون با اطلاعات و روشهای جدید الگوهای درمانی، برای درصد بالایی از بیماران مبتلا به سرطان پروستات، امکان بهبودی کامل فراهم شده است.

7- دارو درمانی: مطالعات آندوکرینی نشان داده که کم کردن آندروژنها منجر به آتروفی سلولهای اپیتلیال آن می‌شود و آندروژن در بیضه و غدد فوق کلیوی تولید شده و درمانهای آندوکرینی به صورت زیر است.

حذف منبع تولید آندروژی. مهار گونادوترپین هیپوفیز. کاهش ساخت آندروژن. جلوگیری از تأثیر آندروژن بر روی بافت‌ها.

مصرف فلوتامید (اولکسین)، داروهای خوراکی مهار کننده آندروژن، جدیدترین درمان دارویی کانسر پروستات است. هورمون آزاد کننده گونادوتروپین (آنالوگهای لوپرولید، گاسرلین استات) نیز گاهی در درمان بکار می‌رود. این عوامل ترشح یا عملکرد آندروژنها را که سبب تحریک و رشد تومور است، مهار می‌کند. گاهی به بیمار استروژن می‌دهند (دی اتیل استیل بسترون) و با مهار آزاد سازی گونادوترپین هیپوفیز مقادیر سرمی تستوسترون را کاهش می‌دهند. از داروهای شیمی درمانی می‌توان به سیلکوفسفامید (سیستوکسان)، ۵ فلوئور و اوراسیل استراموستین فسفات، دوکسور و بی سین هیدروکلراید (آدریامایسین) و سیتومایسین c (میتامایسین) اشاره کرد.
  الگوهای غربالگر سرطان پروستات

معاینه غده پروستات از طریق معاینه مقعد (Digital rectal examination) از الگوهای غربالگر سرطان پروستات است. در این روش پزشک از داخل مقعد بیمار، غده پروستات را معاینه می ‌کند. وجود سطح خشن و نامنظم بافت از علائم هشدار دهنده سرطان پروستات محسوب می ‌شود.

تومورهای سرطانی آنتی‌ ژن‌های مشخصی را تولید می ‌کنند که ممکن است از طریق آزمایش خون کشف شوند. آنتی ‌ژنی که به طور کامل توسط غده پروستات تولید می ‌شود، آنتی ‌ژن اختصاصی پروستات (Prostate Specific Antigen ,PSA) است. تشخیص سریع سرطان پروستات با اندازه‌ گیری آنتی‌ ژن اختصاصی پروستات از آزمایش های غربالگر این بیماری است. در بیمارانی که مبتلا به سرطان پروستات هستند، مقدار این آنتی ژن در سطح بالاتری است.

البته تنها سطح PSA در آزمایش خون فرد نمایانگر ابتلا به سرطان پروستات نیست. در برخی از موارد عفونت و یا ”بزرگی خوش ‌خیم“ حجم غده پروستات می ‌تواند سبب افزایش میزان PSA در خون شود. از این رو، ترکیب معاینه مقعد توأم با آزمایش تعیین سطح PSA از طریق خون روش دقیق‌تری برای تشخیص سرطان پروستات است و برای اطمینان بیشتر، در مراحل بعدی آزمایشات دیگری مانند تصویرنگاری باز آوای مغناطیسی (MRI)، سونوگرافی (Ultrasound)، توموگرافی کامپیوتری (CT SCAN) و نمونه ‌برداری از غده (Biopsy) نیز انجام می‌گیرد.

تشخیص به موقع بیماری، دست کم ۵ سال بیشتر به زندگی مبتلایان به سرطان پروستات اضافه می‌کند. توصیه می‌شود مردان در سنین بالای ۴۰ سال سالیانه مورد معاینه غده پروستات ازطریق معاینه مقعد قرار گیرند و در سنین بالای ۵۰ سال، هر سال آزمایش آنتی‌ژن مخصوص پروستات را انجام دهند.

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان پروستات
فرمول، قرص یا محصولی وجود ندارد که، بتواند تضمین کند شما سرطان پروستات نخواهید گرفت. اگر چه محققان اثرات احتمالی بسیاری از ترکیبات مانند ویتامین ها، املاح و گیاهان دارویی را بر روی سرطان  پروستات بررسی می کنند اما نتایج قطعی هنوز حاصل نشده است.

ارتباط بین سرطان، رژیم غذایی و مکمل های تغذیه ای متغیر می باشد. به عقیده پزشکان، بهترین توصیه برای پیشگیری از این سرطان ،نگه داشتن بدن در بهترین وضع ممکن است که این از طریق ورزش کردن منظم، مصرف متعادل کالری و حفظ یک وزن سالم امکان پذیر می باشد. و اگر شما مصرف روزانه ی یک مکمل مولتی ویتامین و املاح را انتخاب کنید، زیاده روی نکرده اید و می توانید اثرات جانبی مفیدی را تجربه کنید.

اقداماتی که برای کاهش خطر سرطان پروستات در زیر به شما داده می شوند، می توانند سودمند باشند.

رژیم غذایی کم چرب بر مبنای غذاهای گیاهی، بی تردید به پیشگیری از سرطان پروستات کمک می کند.
پیشگیری از طریق رژیم غذایی سالم
مصرف میوه ها و سبزیجات نقش مفیدی در پیشگیری ازبسیاری از سرطان ها دارد. این غذاها نه تنها ویتامین ها، املاح  و فیبر  را فراهم می کنند، بلکه وعده های غذایی کم کالری و کم چربی را تامین می کنند. این احتمال وجود دارد که، مصرف کالری و چربی بیش از حد خطر سرطان پروستات را افزایش دهد و این به نوبه ی خود رشد سلول های سرطانی پروستات را تحریک می کند.
رژیم غذایی کم چرب بر مبنای غذاهای گیاهی، بی تردید به پیشگیری از سرطان پروستات کمک می کند.


آنتی اکسیدان ها
محققان نقش بسیاری از ویتامین ها  و املاح مانند ویتامین های E ، C  ،سلنیم و روی (املاح) را برروی سرطان پروستات بررسی کرده اند. این ویتامین ها و املاح جزء آنتی اکسیدان ها (آنتی اکسیدان ها موادی هستند که سلول های شما را از آسیب اساسی مولکول های سمی به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند) هستند. آنتی اکسیدان ها  با محافظت سلول ها در برابرمواد سرطان زا، خطر سرطان پروستات را کاهش می دهند.میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات بهترین منابع غذایی ویتامین ها و املاح هستند که انواع وسیعی از مواد مغذی (شناخته و ناشناخته) را تأمین می کنند. بیشتر پزشکان برای کاهش خطرسرطان پروستات مکمل های تکی را توصیه نمی کنند. (ماندن کپسول هایی که تنها محتوی ویتامین E هستند)

اگر شما مولتی ویتامین می گیرید هوشیارانه آن را مصرف کنید. تنها یک جیره ی روزانه از ویتامین ها و املاح توصیه می شود و از مقادیر زیاد اجتناب کنید. مقادیر زیاد بعضی از ویتامین ها و املاح سمی هستند. برای مثال دریافت روزانه بیش از 450 میلی گرم روی، ممکن است سبب کم خونی سیدروبلاستیک( نوعی کم خونی است که در آن بدن توانایی سنتز گلبول های قرمز خون را از دست می دهد) شود. با پزشک یا متخصص تغذیه ی خود درخصوص مصرف مکمل و هر چه بهتر تأمین کردن مواد مورد نیاز بدنتان صحبت کنید.  

گوجه فرنگی:
لیکوپن موجود در آن برای پروستات مفید است
گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است و برای همین یک ماده غذایی ضدسرطان پروستات فوق‌العاده محسوب می‌شود. به عقیده‌ی دانشمندان، لیکوپن خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند به طور جزیی سرعت پیشرفت سرطان پروستات را نیز کاهش دهد.

دانشمندان آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند مردانی که ذخیره‌ی لیکوپن خونشان بیشتر است کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار می‌گیرند. مصرف گوجه فرنگی برای افرادی که بیش از 70 سال دارند بسیار مفید است.

گوجه فرنگی  و محصولات گوجه فرنگی، حاوی لیکوپن ( آنتی اکسیدانی که به گوجه فرنگی رنگ قرمز را می دهد) هستند. خوردن محصولات گوجه فرنگی یا دیگر غذاهای غنی از لیکوپن مانند هندوانه و گریپ فروت (صورتی رنگ) خطر ابتلا به سرطان پروستات را کم تر می کند.
فراوان ترین لیکوپن در فرآورده های گوجه فرنگی پخته شده مانند سوپ گوجه فرنگی و سس اسپاگتی می باشد. گوجه فرنگی نپخته مقدار کمتری لیکوپن دارد. مکمل های لیکوپن مانند آنهایی که شما ممکن است در داروخانه پیدا کنید همان اثرات لیکوپن مشتق از غذاهای سالم را تأمین نمی کنند.

روش مصرف:
بهتر است که گوجه فرنگی با روغن‌های مفید مثل روغن زیتون پخته شود؛ به خاطر این که در این صورت لیکوپن موجود در آن بهتر جذب بدن می‌شود. مصرف سس گوجه فرنگی، رب یا آب گوجه فرنگی نیز توصیه می‌شود.   سویا
فرآورده های سویا مانند شیر سویا، آجیل سویا، حاوی ایزوفلاون ها( ترکیباتی که احتمالاً خطر سرطان پروستات شما را کاهش می دهند) هستند.حضور ایزوفلاون ها، پروتئین های اتصالی (گلوبولین ها) بدن شما را تحریک می کند تا هورمون جنسی تستوسترون را در کنترل نگه دارند. تستوسترون باند شده اثرات هورمونی کمی اعما ل می کند.این تئوری محققان است که کمتربودن تستوسترون موجود، خطررشد و پیشرفت سرطان را کمتر می کند. چون رشد سلول های سرطانی پروستات در محیط غنی از تستوسترون سریع تر است.


سیر
مصرف سیر  کاهش خطر انواع بسیاری از سرطان ها، به انضمام سرطان پروستات را نشان داده است. نظر براین است که ترکیبات سولفور موجود در سیر عمل ایمنی را افزایش می دهند و این به مبارزه با رشد تومور کمک می کند. همچنین احتمال دارد این ترکیبات گسترش سلول های سرطانی را کاهش داده و تولید آنزیم هایی را که به از بین بردن ترکیبات سرطان زا کمک می کنند، افزایش دهند.

چای سبز
اندکی بعد از درو کردن، از برگ های چای خشک و خرد شده چای سبز به دست می آید. چای سبز  حاوی ترکیبی طبیعی به نام اپی گالو کتچین گالات (EGCG) می باشد. حضور این ترکیب فعالیت آنزیم های ضروری برای رشد سرطان را مهار می کند. چای سبز، جلوی پیشرفت سرطان پروستات را می‌گیرد . محققان ژاپنی نشان داده‌اند که نوشیدن روزانه 5 فنجان چای سبز خطر پیشرفت سرطان پروستات را به میزان 50 درصد کاهش می‌دهد. چای سبز حاوی مواد آنتی اکسیدانی (کاتچین) است که جلوی پیشرفت تومورها را می‌گیرد. این آنتی اکسیدان‌ها همچنین سطح هورمون تستوسترون که باعث سرطان پروستات می‌شود را پایین نگه می‌دارند.
روش مصرف: توصیه می‌کنیم هر روز چای سبز بنوشید. البته نیازی نیست روزانه حتماً 5 فنجان از این چای بنوشید. مصرف روزانه 2 تا 3 فنجان چای سبز عالی است.

ماهی:
باعث کاهش دو برابری احتمال ابتلا به سرطان پروستات می‌شود
ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که باعث پیشگیری از سرطان پروستات می‌شود. نتایج یک پژوهش سوئدی نشان داده است مردانی که به طور مرتب ماهی‌های چرب مصرف می‌کنند دو برابر کمتر از افرادی که مصرف ماهیشان کم است در معرض این بیماری قرار می‌گیرند. این اسیدهای چرب خواص ضدالتهابی و ضدتوموری دارند. باید بدانید امگا 3 ها سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد.

روش مصرف: مصرف ماهی‌های چرب مثل ماهی آزاد، ماهی ساردین و ماکرو را دریابید. توصیه می‌کنیم ماهی را تازه به تازه میل کنید. ماهی‌های یخ زده به مرور امگا 3 های خود را از دست می‌دهند. توصیه می‌کنیم هر هفته حداقل 2 الی 3 مرتبه ماهی میل کنید.  


انار:
مانع پیشرفت سرطان پروستات می‌شود . مصرف روزانه آب انار سرعت پیشرفت سرطان پروستات را کند می‌کند. می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که انار منبع ترکیبات فنولیکی است که به آن قدرت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی می‌دهد. انار جلوی حمله‌ی رادیکال‌های آزاد را می‌گیرد.

روش مصرف: توصیه می‌کنیم روزانه بعد از صبحانه 225 میلی گرم آب انار میل کنید.

کلم
تا می‌توانید کلم میل کنید
سبزیجات چلیپایی با سرطان پروستات مقابله می‌کنند. بر اساس نتایج یک پژوهش آمریکایی مصرف منظم گل کلم، بروکلی و کلم بروکسل به ترتیب به میزان 52، 45 و 29 درصد احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. کلم‌ها حاوی ایندول3، سولفورفان و گلوکوسینولات هستند که مولکول‌های ضدسرطان بسیار قوی محسوب می‌شوند.

روش مصرف: توصیه می‌کنیم این مواد غذایی را به صورت بخارپز شده میل کنید و یا این که با اندکی روغن زیتون بپزید. توجه داشته باشید نباید این کلم‌ها را به مدت زیاد جوشاند به خاطر این که مولکول‌های محافظتی آن‌ها از بین می‌رود.

گیاهان دارویی
مبلغان گیاهان دارویی بسیار مدعی هستند که این محصولات از سرطان پروستات جلوگیری می کنند. نخلک، گیاهی است که احتمال دارد در سلامت پروستات سودمند باشد. محققان کاملاً نفهمیده اند که نخلک چگونه در درمان علائم ادراری (مانند تکرر یا دردناک بودن ادرار)عمل می کند. با این وجود آنها می دانند که این گیاه ازتبدیل تستوسترون به شکل هورمونی که در ارتباط با رشد بافت پروستات است، جلوگیری می کند. ولی هنوزمعلوم نیست که این گیاه نقش جلوگیری کننده از پیشرفت سرطان پروستات را داشته باشد.گیا هان دارویی را هوشیارانه مصرف کنید. قبل از اینکه هر نوع گیا ه دارویی مصرف کنید، با پزشکتان مشورت کنید.

فعالیت فیزیکی
ورزش می تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند. گردش و سرعت هضم را بهتر کند. همه ی این ها احتمالاً نقشی را در پیشگیری ازسرطان ایفا می کنند. ورزش به پیشگیری از چاقی ، یکی دیگر از عوامل خطر بالقوه ی سرطان پروستات نیز کمک می کند.


مراجعه به پزشک به طور منظم
معاینه ی سالانه ی پروستات نمی تواند به اندازه ی یک رژیم غذایی سالم و ورزش، خطر سرطان پروستات را کاهش دهد. اما داشتن یک معاینه ی منظم برای حفظ سلامتی بسیار مهم است. اگر سرطان پروستات پیشرفت کند معاینه ی دیجیتالی راست روده ای و آزمایش آنتی ژن مخصوص پروستات می تواند مشکل را در مراحل اولیه، هنگامی که درمان بیشترین اثر را دارد، کشف کند.

نکته های مهم درباره این بیماری :
درمان سرطان پروستات با استفاده از سرما

یورونیوز نوشت: پزشکان در فرانسه ازسرما درمانی بعنوان روشی نوین برای درمان سرطان پروستات استفاده می کنند. در اتاق عمل، جراح مدام درجه حرارت تومور را دربدن بیمارتحت کنترل دارد و در مواقع لزوم آن را تا منهای چهل درجه سانتیگراد پایین می آورد. البته بدیهی است که تاثیر کرایوتراپی یا سرما درمانی به اندازه جراحی نیست اما دقت آن بیشتر است. برخلاف جراحیهای سنتی، این روش تنها تومورها را از بین می برد و به اندامهای حساس اطرافش آسیبی نمی رساند.

مارک گالیانو یک جراح متخصص اورولوژی در این مورد می گوید:” این درمان لزوما بر روی سرطان متمرکزنیست، هنوز به چنین دقتی نرسیده ایم. ولی در کل برروی محیطهای سرطانی اشراف داریم که در واقع می شود به آن گفت از بین بردن تقریبی مشکل پروستات. امروز ما در این مرحله هستیم و در آینده در تصویر برداری بسیار دقیقتر خواهیم شد و بنابراین ارتباط بهتری بین محل سرطانی و تصاویرخواهیم داشت.”

راههای جدید پیش رو همچون استفاده از فراصوت، لیزر و یا کرایوتراپی هنوز روشهای کاملی برای درمان کامل سرطان پروستات نیستند، اما گاهی اوقات فاقد عوارض جانبی شیوه های دیگر درمانی، نظیر معایب دستگاه ادراری و جنسی هستند. از هر دو بیمارپروستاتی معمولا یک نفر به این عوارض دچار می شود.

اگزاویه کاتلینو ، یک جراح اورولوژیست می گوید:“برتری روشهای کمتر تهاجمی البته موقعی که تمامی دستورالعملهای آن به درستی انجام بشود این است که عوارض جانبی همچون بی اختیاری و تکرر ادرار و همچنین خطر ابتلا به ناتوانی جنسی را کاهش دهد.”

تنها پنج درصد از بیماران به این روش جدید درمانی دسترسی دارند. ژان پیر 65 ساله یکی ازمبتلایان سرطان پروستات برای دسترسی به این روش درمانی تلاش بسیاری کرده است.

او می گوید :” از اینکه که موش آزمایشگاهی شده بودم به خودم تبریک می گویم. در واقع یک ریسک بود اما بعد از دو سال نتایج آزمایشها خوبند.”

این شیوه شاید یک انتخاب بدون پشیمانی برای افرادی باشد که علیرغم ابتلا به این سرطان، از لحاظ فیزیکی احساس شادابی می کنند و می خواهند از زندگی شان لذت ببرند.    

ارتباط میزان فعالیت جنسی با سرطان پروستات

محققان دریافته‌اند فعالیت جنسی بیشتر، می‌تواند نشانه‌ای از احتمال بالاتر ابتلا به سرطان پروستات باشد.
تازه‌ترین مطالعات از ارتباط فعالیت جنسی مردان در دوران جوانی با احتمال ابتلای آنها در سنین بالاتر، به سرطان پروستات خبر می‌دهند.
به گزارش بی‌بی‌سی، در مطالعه‌ای که محققان دانشگاه ناتینگهام انجام داده‌اند، مشخص شده مردانی که در دهه سوم و چهارم عمرشان، یعنی در فاصله 20 تا 40 سالگی، بیشتر از دیگران فعالیت جنسی داشته‌اند و همچنین عمل خودارضایی را انجام می‌داده‌اند، بیش از دیگران احتمال دارد که به این بیماری مبتلا شوند، این در حالی است که رابطه فعالیت جنسی بیشتر با بیماری، در سال‌های بعد کمرنگ‌تر می‌شود.

به گفته این محققان، در بین بیماران مبتلا، دو پنجم‌شان اظهار کرده بودند که شرکای جنسی متعدد داشته‌اند؛ این در حالی است که در بین افراد سالم، یک‌سوم چنین شرایطی داشته‌اند.

همچنین در این مطالعه که در نشریه «اورولوژی بریتانیا» چاپ شده، مشخص شده که در گروه سرطانی‌ها، 40 درصد در دهه 20 عمرشان، عمل خودارضایی را برای تخلیه میل جنسی خود انجام می‌داده‌اند و در بین افراد سالم، 32 درصد این کار را انجام می‌داده‌اند.

مطالعات قبلی نشان‌دهنده نوعی ارتباط بین افزایش هورمون جنسی مردانه و ابتلا به سرطان پروستات بودند. تا آنجا که حتی پژوهشگران به فکر افتاده بودند که از طریق کاهش هورمون در مردان مبتلا، از پیشرفت آن جلوگیری کنند. به همین دلیل این محققان می‌گویند که شاید ارتباط بین فعالیت و میل جنسی بیشتر با سرطان را هم، بتوان با افزایش هورمون جنسی مردانه توجیه کرد، به این شکل که افرادی مبادرت به خودارضایی یا گرفتن شرکای جنسی متعدد می‌کنند که سطح هورمون جنسی بالاتری دارند و این می‌تواند آنها را مستعد ابتلا به سرطان کند.

البته هنوز برای نتیجه‌گیری در این مورد زود است؛ چرا که در این مطالعه، تنها 2 گروه حدود 400 نفره از مردان سالم و مبتلا به سرطان باهم مقایسه شده‌اند که تعداد نسبتا پایینی محسوب می‌شود. ضمن این که مطاله به صورت گذشته‌نگر بوده است و همین ممکن است اشکالاتی را در یادآوری زندگی گذشته، آن هم متعلق به 30 تا 40 سال قبل، به وجود می‌آورد.

اما این مطالعه، از جهت دیگری هم حائز اهمیت است و آن ارتباط پیدا کردن عمل خودارضایی یا استمنا، با یک بیماری جسمی است. در فرهنگ و اصول اخلاقی ما، این عمل نامشروع و تقبیح‌شده است؛ در حالی که متخصصان غربی چندان حساسیتی نسبت به آن نشان نمی‌دادند. این مطالعه، شاید یکی از اولین مطالعاتی باشد که نقش این عمل را در افزایش احتمال ابتلا به یک بیماری جدی جسمی نشان داده است.

سرطان پروستات، شایع‌ترین سرطانی است که مردان را در سراسر جهان مبتلا می‌کند و اتفاقا از جمله سرطان‌هایی است که ارتباط آن با سبک زندگی، به خوبی مشخص شده است و بنابراین می‌توان امیدوار بود که با تغییراتی در سبک زندگی، بتوان از آن تا حد خوبی پیشگیری کرد.
چاقی و سیگار کشیدن، از جمله مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به این بیماری محسوب می‌شود. نکته دیگر این که ازمون خوب و معتبری برای غربالگری زودهنگام این بیماری وجود دارد که با دادن یک نمونه ساده خون، مردان می‌توانند از وجود مراحل اولیه این بیماری در بدن‌شان، آگاه شوند و به موقع فرایند درمان‌شان را آغاز کنند. به همین دلایل است که مطالعات زیادی روی این بیماری در سراسر جهان انجام می‌شود.  
-
ورزش و کاهش خطر سرطان پروستات

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مردانی که به طور متوسط ورزش می‌کنند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهند.

ورزش کردن فواید زیادی دارد اما دانشمندان با انجام تحقیقاتی متوجه شدند ورزش کردن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را نیز کاهش دهد.

دانشمندان با مطالعه شیوه زندگی 190 مرد دریافتند مردانی که به طور مرتب ورزش می‌کنند با احتمال کم‌تری به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند به طوری که ورزش کردن به میزان 3 یا 4 ساعت در هفته، حتی اگر فقط به صورت پیاده‌روی تند باشد می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را به میزان قابل توجه دو سوم کاهش دهد.

در بین افرادی که به سرطان پروستات دچار شده‌اند، مردانی که فقط یک ساعت در هفته اقدام به پیاده‌وی کرده‌اند توانسته بودند سرعت رشد بیماری سرطان را کاهش دهند. ورزش کردن باعث می‌شود تولید هورمون‌های خاصی مانند تستسترون که می‌تواند به رشد تومورهای سرطانی کمک کند در بدن انسان کاهش پیدا کند.

ورزش کردن هم چنین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث می‌شود توانایی بدن در شناسایی و از بین بردن سلول‌های غیرطبیعی که می‌توانند منجر به بیماری سرطان شوند افزایش پیدا کند. همچنین ورزش کردن باعث می‌شود تمایل افراد برای خوردن غذاهای سالم افزایش پیدا کند که این موضوع نیز به نوبه خودش تأثیر زیادی روی داشتن زندگی سالم‌تر می‌گذارد.

البته دانشمندان تصمیم دارند برای بررسی بهتر این موضوع آزمایشات بیش‌تری انجام دهند تا به دلایل اصلی کاهش احتمال ابتلا به سرطان پروستات به دلیل ورزش کردن پی ببرند.    
-

داروی ضد کلسترول از رشد پروستات جلوگیری می کند

فارس : تحقیقات جدید نشان می دهد که داروی ضد کلسترول خون می تواند از رشد نامطلوب پروستات جلوگیری کند.

به پایگاه اینترنتی هلث دی نیوز، تحقیقات جدید حاکی است: داروهای استاتین که معمولا برای کاهش کلسترول استفاده می شوند؛ می توانند در کاهش رشد ناسالم پروستات در مردانی که دچار فشارخون بالا در آنتی ژن خاص پروستات هستند، مفید باشند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه دوک در دورهام دریافتند که سطوح آنتی ژن خاص پروستات یا PSA اغلب به دلیل سرطان یا شرایطی افزایش می یابند.

دکتر روبرتو مولر همکار اورولوژی در دانشگاه دوک و محقق اصلی این تحقیق به همراه تیم خود بعد از تحقیقات روی 6000 مرد به این نتیجه رسیدند مردانی که از داروهای استاتین استفاده می کردند؛ رشد پروستات خود را کاهش داده بودند.

وی افزود: بزرگ شدن پروستات 90 درصد مردان بالای 70 سال را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند به مثانه یا کلیه آنها آسیب وارد کند.

مردانی که از استاتین و داروهای سرطان پروستات استفاده می کردند؛ در مقایسه با مردانی که تنها از داروهای ضدسرطان استفاده می کردند، به طور متوسط 5 درصد کمتر به رشد پروستات دچار بودند.

رشد پروستات در مورد مردانی که از داروهای استاتین و یک قرص استفاده می کردند؛ 4 درصد کمتر از مردانی بود که تنها از این قرص استفاده می کردند.

محققان در تحقیقات خود گفتند که سبک زندگی مردان از جمله رژیم غذایی و ورزش بر سلامتی پروستات و همچنین سطح کلسترول تاثیر می گذارند.

این تحقیقات رابطه بین مصرف استاتین و رشد کم پروستات را نشان داد اما رابطه علت معلولی را اثبات نکرد.  

  ۷ فنجان چای در روز خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد

فارس : محققان بر اساس تازه‌ترین تحقیقات خود هشدار دادند که مصرف هفت فنجان چای در روز خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را به میزان 50 درصد افزایش می‌دهد.

محققان دانشگاه گلاسکو انگلیس در تازه‌ترین تحقیقات خود ثابت کردند: مردان معتاد به نوشیدن چای به میزان هفت فنجان در روز به میزان 50 درصد بیشتر از سایر مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

محققان دریافتند: افرادی که بیشتر از 7 فنجان چای در روز می‌نوشند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری در مقایسه با افرادی که سه فنجان یا کمتر می نوشتند، قرار دارند.

این نتایج بر اساس تحقیقات جنجال برانگیزی به دست آمد که با تحقیقات گذشته منتظر شده درباره چای در انگلیس در تضاد است.

محققان شگفت زده شدند زیرا دریافتند افرادی که به میزان زیادی چای مصرف می‌کنند، وزن کمتری داشتند و سطح کلسترول بالایی در خون داشتند.

محققان در نهایت به این نتیجه رسیدند که دوستداران چای در صورت کاهش مصرف چای روزانه خود تا حد یک فنجان می‌توانند میانگین ابتلا به سرطان پروستات را که از بیماریهای شایع دربین مردان هستند، کاهش دهند.

سرطان پروستات دومین سرطان شایع در بین مردان است که سالانه باعث مرگ 30 هزار نفر می‌شود.

سرطان پروستات نوعی بیماری است که در آن سلولهای بدخیم از بافتهای پروستات نشات می‌گیرد و به طور نامنظم و فزاینده‌ای تکثیر و منجر به افزایش حجم در هر یک از اجزای سلولی غده پروستات می‌شود.

سرطان پروستات با نشانه‌های مرتبط با دفع ادرار یا درد شکم تظاهر می‌کند. این نشانه‌ها با علائم بیماریهای رایجی مانند عفونت و هیتروفی (بزرگی) خوش خیم پروستات (Benign Prostatic Hyperplasia) مشترک است.

دومین قاتل مردان را بشناسید

همشهری تندرستی نوشت:

مردها کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند و نسبت به بیماری‌شان سهل‌انگار‌تر از خانم‌ها هستند. آقایان معمولاً زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که درد حسابی کلافه‌شان کرده باشد و البته متأسفانه گاهی این سهل‌انگاری برایشان گران هم تمام می‌شود. چراکه تأخیر در مراجعه به پزشک گاهی ممکن است بیماری را به مراحل پیشرفته و خطرناک برساند. یکی از بیماری‌هایی که مردها را تهدید می‌کند و تلبته تشخیص زودهنگام آن هم در درمانش بسیار سودمند است. سرطان پروستات نام دارد. بیماری‌ای که موضوع گفت‌وگی ما با دکتر محسن طاهری، جراح و متخصص کلیه و عضو علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این شماره است.

اگر بیش از 40 سال دارید!

اگر سن شما بالای 40 سال است و در خانواده‌تان سابقه سرطان پروستات داشته‌اید، درنگ نکنید و برای یک معاینه ساده به پزشک مراجعه نمايید. در اینجا روش‌هایی را که برای تشخص بیماری استفاده می‌شود توضیح می‌دهیم:

معمولاً معاینه فیزیکی اولین اقدامی است که برای تشخیص سرطان پروستات به کار می‌رود. پروستات طبیعی و سالم در معاینه قوام نرم دارد و فاقد توده است. به این روش معاینه رکتال می‌گویند. در این روش، پزشک از داخل مقعد بیمار، غده پروستات را معاینه می‌کند. وجود غده‌ای بزرگ، سفتی پروستات یا وجود توده‌ای در آن، در برخی موارد می‌تواند نشانه هشدار دهنده سرطان باشد.

امروزه با سونوگرافی از طریق مقعد، از نقاط مشکوک پروستات نمونه‌برداری می‌شود. اگر در نمونه‌برداری مشخص شد که سرطان است باید بررسی شده و مشخص شود بیماری در کدام مرحله قرار دارد.

روش دیگری که برای تشخیص سرطان پروستات وجود دارد، آزمایش PSA آنتی ژنی است که تنها در غده پروستات تولید می‌شود و به عبارت دیگر «آنتی‌ژن اختصاصی پروستات» است. فقط پروستات در بدن این ماده را ترشح می‌کند و این ترشح می‌تواند به وسیله مایع منی و خون نمایانگر ابتلا به سرطان پروستات نیست.

گاهی ممکن است فرد دچار مشکل بزرگی خوش‌خیم پروستات باشد. برای فردی که PSA در آزمایش خون فرد نمایانگر ابتلا به سرطان پروستات نیست. گاهی ممکن است فرد دچار مشکل بزرگی خوش‌خیم پروستات باشد. برای فردی که PSA بالای چهار دارد، یک دوره آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. بعد از مدتی دوباره چک می‌شود که پایین نیامده بود، بیوپسی انجام می‌شود.

نکته: وقتی معاینه فیزیکی، بیوپسی حاکی از ابتلای فرد به سرطان باشد، با سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی، عکسبرداری از ریه و اسکن استخوان، می‌توان بررسی کرد که این امر محدود به غده پروستات است یا اینکه به کل بدن سرایت کرده یا از طریق موضعی به روده‌ها رسیده است.

وارثت را جدی بگیریم

وراثت: اگر فردی از خانواده سرطان پروستات باشد، دیگر اعضای خانواده باید مورد بررسی قرار گیرند؛ چراکه سابقه ارثی مانند دیگر سرطان‌ها در سرطان پروستات عامل مهمی در ابتلا به این بیماری‌ است. مردانی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به پروستات هستند باید بعد از 40 سالگی مورد آزمایش PSA یا معاینه فیزیکی قرار گیرند.

میزان بالای تسوسترون:
رشد پروستات به هورمونی تحت‌عنوان تستوسترون بستگی دارد. این هورمون باعث ایجاد صفات ثانویه جنسی در مردان می‌شود. افزایش میزان ترشح تستوسترون در خون در مردان می‌شود. افزایش میزان ترشح تستوسترون در خون در موارد لازم است از مصرف بعضی مواد غذایی که در افزایش تستوسترون تأثیر می‌گذارد، خودداری شود. همچنین گاهی پزشک داروهایی را برای کاهش تستوسترون تجویز می‌کند.

از جراحی تا هورمون درمانی

جراحی:
اگر هنور سرطان محدود به غده‌پروستات است و در بدن به صورت متاستاز یا موضعی گسترش پیدا نکرده، جراحی خوبی است. در این وضعیت می‌توان با جراحی رادیکال پروستات را برداشت. اما اگر محدود به غده نباشد هورمون درمانی می‌تواند تستوسترون را مهار کند.

هورمون درمانی:
اگر سرطان پیشرفت کرده باشد دیگر تنها محدود به غده پروستات نباشد از هورمون درمانی استفاده می‌شود. از آنجا که هورمون تستوسترونبه رشد سرطان غده پروستات کمک می‌کند به بیماران داروهای ضدتستوسترون مانند قرص استروژن داده می‌شود.    
-
-



گردآوری :
منابع : پزشکان بدوم مرز/ ویکی پدیا /تبیان/ میگنا /  تغذیه و سلامتی شماره 14/جام جم      
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

با تشکر از زحمات کشیده شده برای جمع آوری مطالب سودمند
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.