جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۱ / ۰۵:۱۱
کد مطلب: 12722
۰

گرانی‌ها و مشكلات خاص برای بیماران خاص

خراسان‌شمالی حدود 710 بیمار خاص و 1000 بیمار سرطانی در بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد دارد كه همگي به نوعي از مشکلاتی چون افزایش قیمت دارو و یا کمبود امکانات رنج مي‌برند نبود امكانات پيوند كليه و متعاقب آن افزايش چند برابري هزينه‌هاي درمان در ديگر استان‌ها، نبود پوشش بيمه‌اي برخي داروهاي پيوندي و هزاران مشكلات كوچك و بزرگ ديگر از مشكلات بيماران پيوندي خراسان‌شمالي است هم‌چنين وضعيت معيشتي و اقتصادي بيماران اين اجازه را نمي‌دهد كه بيماران براي دريافت خدمات درماني به ديگر استان‌ها سفر كنند.

به گزارش ايسنا دکتر «محسن شهریاری»، رییس انجمن بیماران کلیوی خراسان‌شمالی در خصوص مشكلات بيماران پيوندي به خبرنگار ايسنا می‌گوید: مهم‌ترین مشکل این بیماران نداشتن امکانات پیوند در این استان است از اين‌رو بیماران ناگزيرند برای انجام عمل جراحی به شهرهای مشهد و تهران مراجعه کنند.

وي با بيان اين‌كه این امر افزايش چندين برابري هزینه‌هاي درمان افراد را درپي دارد در ادامه به افزایش قیمت داروها به عنوان ديگر مشکلات بیماران استان اشاره مي‌كند و ادامه می‌دهد: قيمت برخی داروها بدون پوشش بیمه‌اي 30 تا 70 درصد افزایش یافته است.


رییس انجمن بیماران کلیوی خراسان‌شمالی در خصوص امکانات و تجهيزات دیالیز در استان اظهار می‌دارد: مشکلی در این خصوص وجود ندارد و بيماران در شهرستان‌های شیروان، جاجرم و بجنورد دیالیز می‌شوند.


شهرياري با اشاره به وجود 193 بیمار دیالیزی و 87 بیمار پیوند کلیه در خراسان‌شمالي، توضیح می‌دهد: هم‌اكنون 10 نفر در استان در ليست انتظار پیوند کلیه هستند.


رییس انجمن بیماران کلیوی خراسان‌شمالی با تاکید بر این‌که بیماران خاص نیازمند جدی كمك خیران هستند، مي‌گويد: اگر همه افراد هم در بانک پیوند اعضا ثبت‌نام کنند این تعداد اندک است.


براساس اين گزارش، رییس انجمن بیماران ام.اس خراسان‌شمالی با ابراز نارضايتي از بي‌فايده بودن مصاحبه‌هاي مكرر براي برطرف كردن مشكلات بيماران اين‌بار هم تمايلي به انجام مصاحبه نشان نمي‌دهد.


وی تصریح می‌کند: هم‌اكنون یکی از مشکلات اساسی این بیماران افزايش قیمت داروهاست که البته این مشکل کشوری است و مسوولان استانی نیز ناتوان از برطرف كردن مشكل افزايش قيمت داروها هستند.


یکی از بیماران مبتلا به ام.اس استان ادامه می‌دهد: در ابتدا داروها را ماهانه به قیمت 800 هزار ریال خریداری می‌کردم حال آن که هم‌اکنون این دارو را به قیمت 1860 ریال خریداری می‌کنم.


وی خاطرنشان می‌کند: به ما پیشنهاد می‌شود تا داروی ایرانی که قیمت آن کمتر است را بخریم اما این دارو کارآیی نامناسب با مصرف آن احتمال شدت بیماری وجود دارد.


این بیمار می‌افزاید: اجاره‌نشین هستم و باید هزینه اجاره‌ خانه‌ام را پرداخت كنم، تامين ماهانه داروها هم براي من بسيار دشوار است.


وی با بيان اين‌كه در صورت عدم کاهش قیمت داروها مجبور به رهاکردن درمان می‌شوم، مي‌گويد:علاوه بر مصرف دارو پزشكان مصرف روزانه شير و ميوه را هم توصيه كرده‌اند و افزايش قيمت آنها نيز مزيد بر علت شده است.


«ابوطالب اخلاقی» یکی ديگر از بیماران تالاسمی استان می‌گوید: اگرچه برای دریافت دارو هیچ‌ وجهی پرداخت نمی‌کنیم اما نبود شعبه‌اي از انجمن حمايتي بيماران تالاسمي و هموفيلي مشکل اصلی اين دسته از بیماران در استان خراسان‌شمالي است.


وی توضیح می‌دهد: تحصیلاتم رو به اتمام است و نیازمند یک شغل هستم كه این موضوع باید از طریق انجمن‌هاي حمايتي دنبال شود.


اخلاقی اظهار می‌دارد: انجمن‌ بیماران خاص خدماتي از قبیل برگزاری کلاس‌های ورزشی و یا مشاوره را ارائه می‌‌كنندد که به علت عدم وجود انجمن تالاسمی در استان بيماران تالاسمي از دريافت این قبيل خدمات رفاهي و تفريحي هم محرومند.


«سیدحمید حریری»، رییس انجمن بیماران سرطانی خراسان‌شمالی تصریح می‌کند: علاوه بر افزایش چندین برابری قیمت دارو، میزان دارویی که به این استان اختصاص داده می‌شود نیز به ميزان کافی نیست.


وي با بيان اين‌كه کمبود برخی داروها از مشکلات مهم این بیماران است، ادامه مي‌دهد: هم‌چنين كمبود پزشک متخصص آنکولوژی اطفال در استان یک ضعف است به علت وجود چنین مشکلی حدود 25 تا 30 بیمار کودک در استان‌های دیگر آواره هستند.


به گفته حریری،عدم وجود برخی جراحی‌ها مانند تومورهای گوش و حلق بینی از دیگر مشکلات بیماران سرطانی در این استان است.


وی ادامه می‌دهد: اغلب بیماران سرطانی این استان از قشر محروم هستند و به علت افزایش قیمت داروها دوره درمان را بدون نتيجه رها می‌کنند.


رییس انجمن بیماران سرطانی خراسان‌شمالی همچنین از عدم حمایت برخی نهادهای حمایت‌گر مانند بهزیستی و کمیته امداد به خصوص از بیماران سرطانی روستایی انتقاد می‌کند.


به گزارش ایسنا، «مهری فرشاد»، مسوول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می‌گوید: به جزء بیماران سرطانی شمار بیماران خاص این استان 710 نفر است.


وي می‌افزاید: همه خدمات ارائه شده به بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیز رایگان است و بیماری‌هایي چون پیوندی و ام. اس هنوز صددرصد خاص نشده است از اين‌رو هزينه خدمات ارائه‌شده را 90 درصد را دولت و 10 درصد را بیمار پرداخت مي‌‌كند.


مسوول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی نيز در پاسخ به پرسش شماری از بیماران مبنی بر این‌که داروهای تولیدشده در داخل، کارآیی لازم را ندارند، اظهار می‌دارد: با توجه به شعار امسال و استفاده از محصولات داخلی، بر روی داروهای تولیدشده در كشور آزمایش‌هاي لازم انجام شده است و آنها، کارآیی لازم را دارند.


فرشاد ادامه می‌دهد: هر گونه تغییر در پروسه درمان سبب استرس بيمار و در نتيجه بدتر شدن وضعيت بيماري مي‌شود که این امر بدتر شدن حال را در پي دارد وگرنه داروها، کیفیت لازم درماني را دارند.


وی با اشاره به كاهش ميزان تعهدات بیمه‌اي، مي‌افزايد: بیمه‌ها داروهای بیماران خاصی را تحت پوشش قرار می‌دهد که معادل خارجی نداشته باشد در صورت تمايل بیمار با استفاده از داروهاي خارجي بدون پوشش بيمه‌اي هزینه دارو را بايد شخصاً پرداخت کند.


این مسوول با بیان این‌که حمایت‌های خانوادگی و اجتماعی، از وظایف انجمن‌های بیماران خاص است، توضیح می‌دهد: تاکنون پی‌گیری‌های لازم در خصوص راه‌اندازی انجمن‌های هموفیلی و تالاسمی از طریق استانداری شده است.



به نظر مي‌رسد مشكلات بيماران خاص در استان‌هاي محروم و دور از پايتخت به‌حدي است كه برطرف كردن آن به توجه ويژه مسوولان نياز دارد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن