جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۱ / ۰۶:۳۳
کد مطلب: 12728
۰
۱

اعتیاد زنان همدانی منشا نابسامانی خانواده

همدان - خبرگزاری مهر: نادیده گرفتن حقیقت اعتیاد در بین زنان همدانی به دلیل فرهنگ حاکم بر جامعه، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه به افزایش این پدیده شوم نیز کمک می‌کند.
اعتیاد و سوءمصرف موادمخدر به عنوان معضلی اجتماعی، شالوده اجتماعات بشری را متزلزل نموده و امنیت، آرامش و ارزشهای انسانی جوامع را تحت تاثیر قرار داده است و این در حالی است که ضرورت ریشه‌کنی و مواجهه با این معضل پیچیده اجتناب ناپذیر بوده و همواره دولت‌ها، مجامع بین‌المللی و افراد انسانی خواهان زدودن این معضل بوده‌اند.

بارها دیده شده که تصور اکثر افراد جامعه در مورد اعتیاد این است که مواد مخدر و سوء مصرف مواد پدیده‌ای مردانه است و زنان کمتر از مردها به اعتیاد روی می‌آورند، به خصوص اینکه حتی سیگار کشیدن زنان و دختران تعجب اطرافیان را بر می‌انگیزد.

اعتیاد با نقش آشنای همسر و مادری مهربان و دلسوز در جامعه ایرانی همخوانی ندارد

شاید به دلیل اینکه اعتیاد با نقش آشنای همسر و مادری مهربان و دلسوز در جامعه ایرانی همخوانی ندارد، اما واقعیت این است که امروز اعتیاد در میان برخی زنان جامعه وجود دارد و برخی خانواده‌ها با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند.

یک محقق روانشناسی در این خصوص معتقد است: گرایش زنان، جوانان و نوجوانان به مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و ناهنجاری های اجتماعی ناشی ازافزایش افسردگی و کمبود عنصر شادی در زندگی آنان است.

باید فضایی شاد برای زنان و جوانان جامعه ایجاد شود

زهره لطیفی افزود: باید جوانان و نوجوانان را مجهز کرد تا خودشان عامل افزایش شادی در خودشان باشند و شادی را در استفاده از مشروبات الکلی، مواد مخدر و روابط ناهنجار جستجو نکنند.
وی افزود: باید آنان را به این باور رساند که با شادی های مفرح اجتماعی و مطابق با موازین اسلامی می توانند سلامتی روح و جسم خویش را تامین کنند.

لطیفی عنوان کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده در مورد میزان شیوع افسردگی در بین جوانان و نوجوانان آمارها نشان می دهد که استفاده از مواد مخدر، مشروبات الکلی و قرص های محرک به دلیل کم بودن میزان شادمانی و تمایل جوانان به استفاده از شادکننده های موقت و مصنوعی است.

بیشترین فراوانی سن تزریق مربوط به رده سنی 20 تا 24 سال است

وی تاکید کرد: کسب لذت، کنجکاوی، مشکلات روحی، در دسترس بودن، بیماری جسمی و درد به ترتیب با بیشترین فراوانی علت روی آوردن نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر است ضمن آنکه بیشترین فراوانی سن تزریق با 35 درصد مربوط به رده سنی 20 تا 24 سال است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر همدان نیز با بیان اینکه بررسی های موجود بیانگر افزایش حضور زنان در چرخه توزیع و عرضه مواد مخدر است، گفت: گسترش زنان بی سرپرست و بد سرپرست موجب افزایش 70 درصدی حضور این قشر در چرخه تهیه و توزیع مواد مخدر در سالجاری شده است.

سن قاچاقچیان مواد مخدر در همدان کاهش یافته است

محمد اشتری علت اصلی گرایش زنان به سمت تهیه و توزیع مواد مخدر را دلایل اعتقادی، اقتصادی و معیشتی ذکر کرد و با بیان اینکه سن قاچاقچیان مواد مخدر در همدان کاهش یافته، هشدار داد: میانگین سنی قاچاقچیان در این استان از 30 تا 35 سال به 25 تا 30 سال کاهش یافته است.

وی از کاهش کشفیات ماده مخدر شیشه در کشور خبر داد و اظهار داشت: عواملی نظیر کمبود شیشه پیش ساز در کشور، افزایش قیمت جهانی پیش سازها، افزایش کنترل مرزها و کاهش عرضه پیش سازهای شیشه از مرزهای غربی نظیر عراق و سوریه در کاهش کشفیات تاثیرگذار بوده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر همدان عنوان کرد: کاهش عرضه تریاک توسط قاچاقچیان عمده برون مرزی نظیر افغانستان، موجب افزایش 40 درصدی قیمت تریاک شده است.

میزان کشفیات مواد مخدر دوبرابر شد

اشتری گفت: میزان کشفیات مواد مخدر و دستگیری تهیه و توزیع کنندگان مواد مخدر در سال گذشته نسبت به سال ماقبل به ترتیب 192 و هشت درصد افزایش داشته است.

وی افزود: 28 باند به همراه دو شبکه تهیه و توزیع مواد مخدر سال گذشته در همدان منهدم شد و در این راستا یک هزار و 189 نگهدارنده و حمل کننده مواد افیونی دستگیر شدند.

وی اظهار داشت: ارتقا امنیت اجتماعی هشت درصد، اجرای طرح های پاکسازی مناطق آلوده 86 درصد و کنترل محورهای مواصلاتی 144 درصد در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه اعتیاد در دستور کار پلیس مبارزه با مواد مخدر است، گفت: در این زمینه پنج هزار و 48 نفر ساعت زن و مرد در جلسات توجیهی شرکت کرده و 40 هزار عدد انواع سی دی و بروشور در سطح استان توزیع شده است.

امسال کشف مواد مخدر در همدان 263 درصد افزایش یافت

جانشین فرمانده انتظامی همدان گفت: کشفیات مواد مخدر در سه ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 263 درصد افزایش داشته است.


حاجی محمد مهدیان نسب با بیان اینکه پلیس مباره با مواد مخدر مجاهدانه و اعتقادی در این زمینه کار کرده است، بیان کرد: عوامل انتظامی این استان بیش از پنج تن و 800 کیلو انواع مواد مخدر را در سال گذشته کشف و ضبط کردند.

وی با بیان اینکه بزرگترین شبکه تهیه و توزیع مواد مخدر که دامنه توزیع آن غرب و شمال غرب بود در همدان منهدم شد، اضافه کرد: آگاه سازی و اطلاع رسانی به مردم یکی از اولویت های انتظامی همدان است و در این راستا عوامل انتظامی با حضور در مجامع و محافل عمومی نظیر مساجد والدین را نسبت به ضرر و زیان مواد مخدر آگاه می کنند.

مصرف کنندگان مواد مخدر تعهدی به والدین، همسر، فرزندان، جامعه و نظام ندارند

وی با بیان اینکه مصرف کنندگان مواد مخدر تعهدی به والدین، همسر، فرزندان، جامعه و نظام ندارند، گفت: باید با انجام اقدامات فرهنگی و در راس گرفتن پرداختن به موضوع مواد مخدر و جرم اعتیاد را برداشت و روز به روز اعتیاد را کاهش داد.

سرپرست استانداری همدان نیز در خصوص معضل اعتیاذ استان همدان از احداث اردوگاه اجباری درمان اعتیاد در همدان خبر داد.

علی اکبر فامیل کریمی با بیان اینکه در این مراکز به مدت شش ماه مهارت های شغلی و زندگی به معتادان آموزش داده می شود و آنها را برای ترک اعتیاد و ورود مؤثر به جامعه آماده می کند، گفت: باید در هر سه مقوله درمان، پیشگیری و مقابله امور را به درستی انجام داد.

112 مرکز در بخش درمان معتادان در استان همدان فعال است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 112 مرکز در بخش درمان معتادان در استان همدان فعال است، گفت: این مراکز خدمات مشاوره، مددکاری و دارودرمانی را برای بیش از 28 هزار نفر از معتادان ترک مواد مخدر انجام می‌دهند.


علی اکبر فامیل کریمی با تاکید بر اینکه در استان همدان برنامه‌ریزی بسیار گسترده‌ای برای مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است، به طرح جمع آوری معتادان خیابانی از سال گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: معتادان و کارتن خواب‌ها معضل جدی برای استان است.

سرپرست استانداری همدان بهترین وضعیت مبارزه با مواد مخدر در استان را در شهرستان ملایر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در استان همدان اولویتی بالاتر از مقابله با مواد مخدر وجود ندارد و مواد مخدر تمام حوزه‌ها بیشترین آسیب را به همراه دارد بنابراین مقابله با این پدیده شوم نیز نیازمند همت و جدیت تمامی مسؤولان و مردم است.

مصرف کننده بودن همدان در بحث مواد مخدر هشداری جدی است

وی مصرف کننده بودن همدان در بحث مواد مخدر را هشداری جدی دانست و بر همکاری هرچه بیشتر رسانه‌ها در جهت مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد.

فامیل‌کریمی همچنین به استفاده از شربت به جای قرص متادون اشاره کرد و گفت: تغییر وضعیت درمانی معتادان از قرص به شربت از سوی وزارتخانه کارشناسی و تخصصی شده است بنابراین در استان همدان نیز باید اجرایی شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه شیوه‌های تربیتی در خانواده‌ها کمرنگ شده است، گفت: 95 مرکز خصوصی ترک اعتیاد در همدان فعال است.

تلاش‌های صورت گرفته در مبارزه با مواد مخدر تاکنون کافی نبوده است

وی با بیان اینکه تلاش‌های صورت گرفته در مبارزه با مواد مخدر تا کنون کافی نبوده است، افزود: مواد مخدر در دنیای کنونی در سه مقوله تهدید، توطئه و آسیب شناساسی، برنامه ریزی شده است.

فامیل کریمی با بیان اینکه باید این سه مقوله را شناخت و منشا خواستگاه آن را مشخص کرد، گفت: در این راستا باید برای مبارزه با مواد مخدر گام برداشت.

معاون سیاسی امنیتی استاندارهمدان با اشاره به اینکه ایران در همسایگی بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در دنیا واقع شده است، افزود: متاسفانه استفاده از مواد مخدر صنعتی افزایش یافته و دشمن از این حربه برای انحراف جوانان برنامه ریزی کرده است.

متاسفانه شیوه‌های تربیتی در خانواده‌ها کمرنگ شده است

فامیل کریمی با بیان اینکه متاسفانه شیوه‌های تربیتی در خانواده‌ها کمرنگ شده است، گفت: در حال حاضر طبق برخی آمارها بیش از 16 میلیون معتاد قطعی در دنیا شناسایی شده‌ است.



وی با بیان اینکه رنج سنی اعتیاد به مواد مخدر کاهش یافته است، گفت: طبق آمارها 35 درصد از معتادان در کشور بین 20 تا 25 سال و 41 درصد نیز بین 25 تا 40 ساله هستند.

معاون سیاسی امنیتی استاندارهمدان با تاکید بر اینکه این آمار زنگ خطری در جامعه است، گفت: تمام اقشار جامعه از جمله جوانان، دانش آموزان و دانشجویان در معرض این آسب بزرگ هستند.

مبارزه با مواد مخدر نیازمند عزم و اراده ملی است

وی با بیان اینکه با نگاه تک بعدی نمی‌توان به مواد مخدر نگاه کرد، گفت: مبارزه با مواد مخدر نیازمند عزم و اراده ملی است و در این راستا در سه حوزه پیشگیری، مقابله و درمان برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته و در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه حربه‌های قاچاقچیان مواد مخدر هر روز بیشتر می‌شود و دشمنان از راه‌های گوناگون در توزیع مواد مخدر اقدام می‌کنند، گفت: باید از ظرفیت‌های موجود در مبارزه با مواد مخدر کمال استفاده را داشت.

فامیل کریمی با بیان اینکه متاسفانه از ظرفیتها به درستی استفاده نشده است، گفت: نباید اجازه فعالیت آزادانه را به قاچاقچیان مواد مخدر داد.

سند راهبردی مبارزه با مواد مخدر تدوین شده است

وی از اجرای سند راهبردی مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: طبق این سند برنامه‌های راهبردی زیادی در کشور پیش بینی شده است که با 14 هدف کلان و 60 هدف کمی دستگاههای زیادی برای اجرای آن پای کار هستند.

فامیل کریمی افزود: محورهایی شامل درمان، پیشگیری، حمایت‌های اجتماعی و توسعه روابط بین المللی از مهمترین محورهای این سند است.

فامیل کریمی بر مبارزه همه جانبه مسئولان و مردم با مواد مخدر تاکید کرد و گفت: در استان همدان نیز برای مبارزه با مواد مخدر برنامه ریزیهای زیادی صورت گرفته است.

95مرکز در بخش درمان اعتیاد در همدان خصوصی است

وی اظهار داشت: در حال حاضر 112 مرکز در بخش درمان اعتیاد در استان همدان فعال است که 95 مرکز خصوصی است.

فامیل کریمی اظهار داشت: در دو سال گذشته نیز دو مرکز به عنوان مراکز سرپناه برای زنان و مردان در همدان فعال شده است که به 800 نفر زن و مرد بی سر پناه خدمات داده است.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان نیز گفت: در سال گذشته 213 نفر در استان همدان به دلیل سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند.
علی احسان صالح افزود: این رقم در مقایسه با سال 1389 که تعداد فوت شدگان ناشی از اعتیاد 249 نفر بود، 14 و نیم درصد کاهش یافته است.

چهار زن بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان باختند

وی اضافه کرد: در سال گذشته در استان همدان 209 مرد و چهار نفر زن بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان باختند در حالیکه در سال 89 تعداد مردان فوت شده بر اثر اعتیاد این استان، 242 نفر و زنان هفت نفر بوده ‌است.

حال با این تفاسیر پرواضح است که سهولت دسترسی به مواد موجب شده تا بیشترین خسارت به جامعه وارد شود و باید به دنبال یک برنامه مداوم و مستمر، ضربتی و فراگیر با قوانین سختگیرانه برای مهار اعتیاد و حذف کامل سهولت دسترسی به مواد در داخل شهرها بود.

بسنده کردن به برگزاری چند نشست در طول سال و بحث پیرامون وضعیت اعتیاد در استان همدان که هر روز اوضاع آن وخیم تر می شود، چاره راه نیست و باید به طور جدی با این پدیده خانمان سوز به مبارزه پرداخت.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا زنان همدان را میگید بی زحمت تشریف ببرید کرمان وزاهدان بعد از تکمیل اطلاعات متن بنویسید
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.