پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۶
کد مطلب: 12827
۰

افزایش شهریه‌ها و سکوت منتقدان دیروز دانشگاه آزاد!

وعده سروسامان دادن به شهریه‌های نجومی چه شد؟
احمدی نژاد در همان ابتدای کار با شعار عدالت انگشت اتهام خود را به سوی جاسبی نشانه رفت و با انتقاد از درآمدهای دانشگاه آزاد وعده کاهش شهریه‌های این دانشگاه را به دانشجویان داد. اما حالا در برابر افزایش شهریه‌ها آن هم در شرایط اقتصادی خاص این روزها کسی سخن از عدالت نمی‌کند!
به نظر می‌رسد تنها خط سیاسی ریاست دانشگاه آزاد عوض شده و این دانشگاه به همان مسیری می‌رود که در زمان ریاست عبدالله جاسبی می‌رفت.
به گزارش قانون، دانشگاه آزاد برای ایجاد منابع مالی، آزمایشگاه‌های مختلف در برخی استان‌های کشور احداث کرده است. اما به گفته فرهاد دانشجو این منابع جدید مالی به هیچ عنوان کفاف خرج دانشگاه را نمی‌دهد و در واقع دانشجویان مجبورند بیشتر از قبل سر کیسه را شل کنند. البته دانشگاه آزاد در این راستا مجوز 1500 رشته را با همکاری دو وزارتخانه علوم و بهداشت گرفته تا بلکه این دانشگاه متقاضیان بیشتری را جذب کند و کاسه‌اش پر شود.
اگر چه ارتقای کیفیت این دانشگاه با تاسیس کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، توجه جدی به تحصیلات تکمیلی، نگاه فرهنگی به فعالیت‌های دانشگاه آزاد و توجه جدی به مواضع فرهنگی به خصوص در بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها از مهم‌ترین محورهای دانشجو برای دانشگاه آزاد است، اما دانشجو وعده تعدیل شهریه‌ها با ایجاد بانک دانشگاه آزاد هم جزء اهداف خود اعلام کرده بود. چندی پیش هم دانشجو در جمع نمایندگان مجلس از گردش مالی 1500 میلیارد تومانی این دانشگاه برای کاهش شهریه‌ها خبر داده بود.

اما چند روز قبل خبر افزایش 15 درصدی شهریه ‌دانشگاه آزاد همه را شوکه کرد و دانشجو آب پاکی را روی دست دانشجویان ریخت. جالب اینکه رئیس این دانشگاه برای توجیه افزایش شهریه می‌گوید که این دانشگاه مجبور است تا به ثمر‌نشستن طرح‌های تجاری در سه سال آینده، با بالا بردن شهریه دانشجویان  نیازهای مالی خودش را تامین کند. دانشجو در آستانه ۳۰ سالگی دانشگاه آزاد و بعد از چندماه از نشستن بر کرسی ریاست این دانشگاه، خبر افزایش شهریه‌ها را به دانشجویان این دانشگاه داد. به گفته او در حال حاضر ۹۹/۹۹ درصد بودجه دانشگاه توسط شهریه دانشجویان تأمین می‌شود. جالب اینکه رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی بر این نکته  تاکید می‌کند که شهریه‌های این دانشگاه زیاد نیست، حتی کمتر از رقم شهریه دبستان‌های غیرانتفاعی است.
بهمن ماه سال گذشته بود که رئیس جدید دانشگاه آزاد اعلام کرد که «تا پایان سال دوم مدیریتم شهریه‌های دانشگاه آزاد را ۲۰ درصد کاهش خواهم داد.» حالا آقای دانشجو باید پاسخ بدهد آن اظهارات چه نسبتی با این تصمیم‌ها دارد و اساسا آن اظهارات صرفا برای از میدان به در کردن رقیب و ایجاد محبوبیت بین دانشجویان بود یا توجیه دیگری هم وجود دارد.

ادامه راه جاسبی
بحث افزایش شهریه دانشگاه آزاد در حالی تصویب شد که محمود احمدی‌نژاد از ابتدای دوره اول ریاست جمهوری‌اش با انتقاد از شیوه‌های مدیریتی در دانشگاه آزاد از جمله میزان شهریه‌های آن، درصدد تغییر دادن عبدالله جاسبی رئیس پیشین دانشگاه آزاد بود. احمدی نژاد در همان ابتدای کار با شعار عدالت انگشت اتهام خود را به سوی جاسبی نشانه رفت و با انتقاد از رویه مرسوم در دانشگاه آزاد وعده کاهش شهریه‌های این دانشگاه را به دانشجویان داد.
احمدی‌نژاد از سال‌های اول حضورش دانشگاه آزاد را تهدید به اقدام انقلابی کرد تا اینکه توانست در هفتمین سال حضورش در ریاست جمهوری صندلی ریاست را از دست جاسبی بیرون بکشد و آن را در اختیار فرهاد دانشجو قرار دهد. هر چند زمزمه‌هایی مبنی بر پشیمانی احمدی‌نژاد از برکناری جاسبی و تلاش برای بازگرداندان وی به هیات امنای دانشگاه آزاد مطرح شده است، اما در واقع خود احمدی‌نژاد مهمترین عامل برکناری جاسبی از ریاست دانشگاه آزاد بود.
در نهایت این روزها بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد از خود می‌پرسند که چرا احمدی‌نژاد دیگر از اقدام انقلابی علیه افزایش شهریه دانشگاه آزاد دم نمی‌زند. به هرحال آن چیزی که در انتهای ماجرای تغییر ریاست دانشگاه آزاد و البته تصمیم‌های ریاست جدید  بر همگان مسجل شده، این است که دفاع از حقوق دانشجویان این دانشگاه صرفا یک بهانه سیاسی بود وگرنه آش همان است و کاسه همان.    

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود