جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۴:۵۴
کد مطلب: 12838
۰

بهترین الگوی برای آموختن مهارت‌های زندگی به فرزندان!

ابهری گفت: والدین بهترین الگو رفتاری برای آموختن مهارت‌های زندگی به فرزندان هستند، همچنین آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نیز باید این مهارت‌ها را تقویت کنند. مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی در گفت‌وگو با برنا اظهار داشت: هشت درصد از معتادان توانایی نه گفتن را نداشتد، با توجه به این‌که مهارت‌های زندگی اصول ضروری برای زندگی بهتر، جامعه منظم‌تر و روابط اجتماعی عالی‌ترین ارکان ضروری است. متاسفانه از آن جایی‌که در هیچ یک از مراحل تحصیل مهارت‌های زندگی به‌صورت اصولی و عملی مورد توجه و تدریس قرار نمی‌گیرد بسیاری از ناهنجاری‌های رفتاری در یک اجتماع ثمره ضعف این مهارت‌ها است.

آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین اصول مهارتی در روابط اجتماعی و رفتاری مرتبط توانایی گفتن نه به خواسته‌های غیر معقول و غیر منطقی است اگر فرزندان ما یاد بگیرند به دعوت‌های غیر اخلاقی از کشیدن سیگار و قلیان تا آزمایش مواد مخدر نه بگویند مشکلات موجود در جامعه اصولاً خلق نمی‌شوند.

ابهری افزود: از نگاه رفتار شناسی یکی از اصلی‌ترین دلایل ضعف این مهارت اعتماد به نفس و ترس از مسخره شدن است، نوجوانان و جوانان ما باید یاد بگیرند از تمسخر دیگران هیچ گونه ناراحتی به خود راه ندهند. عبارتی مثل بچه مثبت، کودک پاستوریزه، ترسو و امثال آن‌ها کلماتی هستند که معمولاً به دنبال دعوت‌های غیر منطقی و مقاومت در مقابل آن‌ها بیان می‌شوند. خودباوری و اعتماد به نفس در جوانان باید از خانواده شروع شود. تحقیر، تبعیض، مقایسه و تنبیه از وسایلی هستند که خودباوری در فرزندان ضعیف کرده را از بین می‌برند.

وی با اشاره به این مطلب که والدین بهترین الگوی رفتاری برای آموختن مهارت‌های زندگی به فرزندان هستند، گفت: آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها نیز باید این مهارت‌ها را تقویت کنند و دوستی‌های بی‌سرانجام، افسردگی و خودکشی و اعتیاد ثمره تلخ ناتوانی در کاربرد این مهارت هستند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو