جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۹
کد مطلب: 12864
۰

استیضاح وزیر آموزش و پرورش توسط همکلاسی‌ها

مشق نانوشته حاجی‌بابایی
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس معتقد است، برخی از صاحبنظران هستند که حرف‌های دقیقی برای گفتن دارند و آموزش و پرورش باید گوش شنوایی داشته باشد تا این دیدگاه‌ها شنیده شود.
به گزارش فارس ، حمیدرضا حاجی‌بابایی 24 آبان ماه سال 1388 به عنوان عالی‌ترین مقام آموزش و پرورش به این وزارتخانه گام نهاد.

حاجی‌بابایی در شرایطی سکان کشتی نظام تعلیم و تربیت را به دست گرفت که وزرای سابق آموزش و پرورش در جهت تحول بنیادین گام‌هایی را برداشته بودند و جلسات متعددی نیز در حال برگزاری بود.

بحث تحول بنیادین ادامه پیدا کرد و در نهایت با تصویب و رونمایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، این وزارتخانه در جهت اجرای آن حرکت کرد و هم اکنون شاهد تغییراتی در ساختار مدارس ابتدایی برای اجرای "3ـ3ـ6" هستیم اما این روزها خبرهایی از استیضاح شنیده می‌شود، خبرهایی که بحث تحول را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

* گلایه‌هایی بی پاسخ

این روزها مجلسی‌ها شاهد حضور گروه‌های مختلفی از مربیان پیش‌دبستانی هستند که برای تعیین تکلیف وضعیت خود در مقابل مجلس تجمع می‌کنند.

در کنار مربیان پیش دبستانی، نیروهای شرکتی، حق‌التدریسی‌ها، برخی آموزشیاران نهضت و فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم نیز از جمله اعتراض کنندگان هستند.

این افراد جدا از تجمع، با تماس‌های پی در پی با نمایندگان مجلس و اصحاب رسانه خواستار تعیین تکلیف و استخدام خود در آموزش و پرورش هستند و گاهی با ارائه مستنداتی، مخاطبان را نسبت به برحق بودن خواسته خود، متقاعد می‌کنند.

در زمانی که هنوز چنین خواسته‌هایی با جنین شدتی مطرح است، صحبت از تحول بنیادین، جای تأمل دارد.

* ماجرای استیضاح وزیر

موسی‌الرضا ثروتی، نماینده بجنورد در مجلس چند روز پیش و در صحن علنی با گلایه از وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش به جای حل مشکلات نیروهای آموزشیار، حق‌التدریس، آموزشکده‌ها، نیروهای شرکتی، پیش دبستانی و تربیت معلم 20 هزار نیروی غیرقانونی را استخدام کرده‌ است که خلاف قانون مدیریت خدمات کشوری است و اگر وزارت آموزش و پرورش از این کار دست برندارد، وزیر آموزش و پرورش را استیضاح خواهیم کرد.

رضا صابری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس امروز به خبرنگار فارس گفت: در این کمیسیون بحث استیضاح مطرح نیست، البته برخی از نمایندگان توقعاتی از وزیر دارند که باید این توقعات در یک ساز و کار قانونی حل شود.

وی ادامه داد: قاعدتاً اگر برای وزیر آموزش و پرورش مجوزهای قانونی صادر شود، بتواند به این توقعات پاسخ دهد و اگر مجلس نتواند شرایط قانونی را فراهم کند، وزیر هم دستش برای اجرای آن باز نیست.

* معتقدیم در فضای تفاهم و همدلی می‌توانیم طرح‌های بنیادین را اجرا کنیم

عباس مقتدایی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرنگار فارس اظهار داشت: با توجه به اینکه آموزش و پرورش در حال اجرای طرح تحول بنیادین است، به نظرم می‌رسد، تمام نهادهای دست‌اندرکار و از جمله کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید کمک کنند تا این طرح به بهترین شیوه و کامل‌ترین ابعاد اجرایی و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: معتقدیم در فضای تفاهم و همدلی می‌توانیم طرح‌های بنیادین، تحولی و کلان را اجرا کنیم، از سوی دیگر معتقد نیستیم که آموزش و پرورش در تمام ابعاد بدون نقد و نقص است اما معتقدیم نقدها باید در فضایی به دور از احساسات و به دور از مباحث و مطالبات فردی صورت بگیرد و بگونه‌ای باشد که ما را به فضای بهتری در بُعد ملی برساند.

مقتدایی با بیان اینکه کسانی که نگاه جزئی، بخشی و جزیره‌ای نسبت به موضوعات دارند، قاعدتاً به روند امور و تحول بنیادین کمکی نخواهند کرد، گفت: معتقدم اگر قرار است سوالی از وزیر شده یا تذکری به او داده شود باید با لحاظ مسائل کلان ملی، این اتفاق بیفتد.

وی افزود: با توجه به اینکه در ماه‌های آینده طرح تحول بنیادین و تغییراتی که از الزامات این تحول است، در آستانه اجراست، باید به اوضاعی آرام و منطقی کمک کنیم تا طرح تحول را با دقت بیشتری پیگیری کنیم.

*‌ بی اطلاعی مخاطبان از طرح تحولی و ارائه آمار نادرست

آموزش و پرورش در طول اجرای تحول بنیادین، با ممنوع کردن حضور خبرنگاران در برنامه‌ها، اولین گام اشتباه را برداشت و به جای اطلاع‌رسانی به مردم، در خفا به حل مشکلات پرداخت.

پنهان‌کاری آموزش و پرورش و نامحرم شمردن رسانه‌ها به حدی پررنگ شد، که نه تنها خبرنگاران تخصصی حوزه آموزش و پرورش به جمع منتقدان این وزارتخانه پیوستند، بلکه عدم اطلاع‌رسانی باعث شد، اخباری منتشر شود که گاهی عملکردها را دچار تنش می‌کرد.

در این میان، عدم حضور رسانه‌ها در برنامه‌های آموزش و پرورش به عدم آشنایی مخاطبان با برنامه‌های تحولی انجامید و به آنجا رسید که "3ـ3ـ6" به موضوع طنز برنامه های تلویزیونی و رسانه‌ها مبدل شد.

در کنار این شرایط، عدم ارائه آمار شفاف درباره وضعیت فعلی آموزش و پرورش منجر به عدم اعتماد به آموزش و پرورش گردید؛ در شرایطی که مسئولان آموزش و پرورش از ساماندهی کامل و ابلاغ حکم نیروهای ابتدایی سخن می‌گفتند، هنوز ساماندهی به پایان نرسیده بود و از این دست موارد به بی اعتمادی نسبت به وزارتخانه منجر شد.

* بی توجهی به انتقادات به آموزش و پرورش لطمه می‌زند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وزیر آموزش و پرورش و همکاران او باید با دقت تمام نقدهایی که به عملکرد آنها هست را رصد کنند و به دور از هرگونه حب و بغض، حرف‌های منطقی که در لابلای این نقدها وجود دارد را شناسایی کرده و در برنامه‌های خود لحاظ کنند.

وی با بیان اینکه بی توجهی به این انتقادات، آموزش و پرورش را مورد لطمه قرار خواهد داد، ادامه داد: برخی از صاحبنظران هستند که حرف‌های دقیقی برای گفتن دارند و آموزش و پرورش باید گوش شنوایی داشته باشد تا این دیدگاه‌ها شنیده شود.

مقتدایی اضافه کرد: اگر آموزش و پرورش از ظرفیت نقد در دوره تحول بنیادین استفاده کند، بهتر می‌تواند این پیچ تاریخی آموزش و پرورش کشور را طی کند.

* نمایندگان درباره اجرایی بودن نظام تحول بنیادین خاطر جمع نیستند

صابری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم اظهار داشت: نمایندگان درباره اجرایی بودن نظام تحول بنیادین خاطر جمع نیستند؛ برخی از نمایندگان نسبت به شرایط جامعه برای اجرای سند تحول اظهار نگرانی دارند.

وی افزود: برخی افراد در آموزش و پرورش بودند و حضورشان در این وزارتخانه برای آنها ایجاد حق کرده است اما آموزش و پرورش شرایطی برای استخدام آنها ندارد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: مهمترین کاری که مجلس و دولت در این مقطع حساس می‌توانند انجام دهند یعنی زمانی که دشمنان حمله‌های سختی را به نظام دارند، جز همدلی و همکاری، کار دیگری نیست.

وی ادامه داد: معتقدیم خیلی از مسائل و مشکلات را باید قانونی حل کرد و از طریق برخوردهای خارج از عرف همکاری نباید حل کرد.

صابری افزود: فکر می‌کنم برگزاری نشست‌های مشترک در کمیسیون ‌های مجلس و دولت می‌تواند بسیاری از برداشت‌ها را به هم نزدیک کند و فهم مشترکی را برای ادامه مسیر ایجاد کند.

به گزارش فارس، حضور رسانه‌ها در برنامه‌ها و برگزاری نشست‌های خبری گام دیگری است که می‌تواند کمک کننده باشد؛ استفاده از نظرسنجی ها مردمی درباره برخی از اقدامات تحولی آموزش و پرورش نیز می‌تواند راهگشای برخی مشکلات باشد که در کنار اطلاع‌رسانی از طریق نظرسنجی، میزان شفافیت فضای کار را نیز مشخص می‌کند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی