جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۴:۵۸
کد مطلب: 12881
۰

یک آمار فاجعه آمیز: 30 درصد از ازدواج تهرانی ها منجر به طلاق می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: متاسفانه ۳۰ درصد از ازدواج‌های شهر تهران منجر به طلاق می‌شود و ۵۰ درصد ازدواج‌ها نیز اگر چه منجر به طلاق نمی‌شود اما دارای آشفتگی هستند‌.
به گزارش ایلنا، اعضای شورای شهر تهران طرح «تحکیم بنیاد خانواده، آموزش مهارتهای زندگی مشترک زوجین قبل از ثبت ازدواج» را با وجود اصرار معصومه آباد و معصومه ابتکار تصویب نکردند تا کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بررسی بیشتری را برای این طرح انجام دهند.

این طرح پس از مطالعات مختلف در ‌‌‌نهایت در این کمیسیون بررسی و به عنوان طرح «حمایت از بنیاد خانواده» تغییر یافت تا برای بار دوم برای تصویب شورا به صحن ارسال شود.

مرتضی طلایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه برای اجرای این طرح نیازمند آموزش پیش از ۱۰۰ مربی هستیم، اظهار کرد‌: متاسفانه ۳۰ درصد از ازدواج‌های شهر تهران منجر به طلاق می‌شود و ۵۰ درصد ازدواج‌ها نیز اگر چه منجر به طلاق نمی‌شود اما دارای آشفتگی هستند‌.

وی ادامه داد‌: بیشتر آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی کنونی از خانواده‌ها آشفته رخ می‌دهد و باید تلاش کنیم که علاوه بر حفظ بنیان خانواده این آسیب‌ها را کاهش دهیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهر تهران تنها ۲۰ درصد از ازدواج‌های تهران را متعادل دانست و گفت: ما می‌توانیم از تمامی ظرفیت‌های سرای محلات برای اجرای طرح مذکور بهره گیریم البته تا پایان سال ۹۲ می‌توانیم مراکز مشاوره حمایت از بنیاد خانواده را در ۳۷۵ محله شهر تهران با حضور کار‌شناسان عملیاتی کنیم. ‌

طلایی با اشاره به ماده ۲ این طرح که در آن به هیات وزیران پیشنهاد می‌شود به منظور حمایت از بنیاد خانواده دوره‌های آموزشی مهارتهای زندگی مشترک برگزار و در قالب گواهینامه توسط زوجین به دفا‌تر ازدواج ارایه شود، تصریح کرد‌: این اقدام بسیار خوب است و خانواده‌ها را به این سمت سوق می‌دهد تا پیش از تشکیل زندگی مشترک دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی مشترک را فراگیرند‌.


بعید می‌دانم بیمه‌ها خدمات مشاوره خانواده قبول کنند
معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران درباره ماده ۲ این طرح که نهادهای بیمه‌ای را الزام به تحت پوشش قرار دادند خدمات مشاوره روان‌شناسی می‌کند، تصریح کرد‌: بعید می‌دانم بیمه‌ها زیر بار این الزام بروند. ما تنها می‌توانیم از دولت بخواهیم شرایطی را فراهم کنند تا در بخش مشاوره خانواده تسهیلاتی به زوجین ارایه شود‌. ‌

وی ادامه داد‌: بیمه‌ها مستقل‌اند و زیر بار ارایه خدمات مشاوره آن هم با قیمت کنونی خدمات مشاوره نمی‌روند چرا که برای آن‌ها مقرون به صرفه نیست‌.

عضو شورای شهر تهران همچنین نسبت به این ماده گفت‌: ‌ما تنها می‌توانیم به دولت پیشنهاد دهیم که در راستای حمایت از بنیاد خانواده اقداماتی را انجام دهند که گذراندن دوره‌های آموزشی و تحت پوشش قراردادن خدمات مشاوره خانواده در کنار تنظیم طرح نظام خدمات سلامت روان کشور و طرح نظام مراقبت‌های اجتماعی خانواده از جمله این موارد است‌. ‌

مرتضی طلایی با بیان اینکه قطعا اگر به خانواده‌ها در زمان پیش از ازدواج و حین ازدواج مشاوره‌های لازم ارایه شود قطعا آمار طلاق کاهش می‌یابد، تصریح کرد‌: باید شرایط ارایه خدمات مشاوره‌ای خانواده همانند تنظیم خانواده رایگان شود قطعا در این شرایط است که در کاهش آمارهای طلاق و آشفتگی خانواده‌ها گام موثری برداشته می‌شود. ‌

به گزارش ایلنا، طالب‌نژاد دبیر کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران از وجود طرح بنیاد حمایت از خانواده در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی فرهنگی خبر داد و گفت: در برنامه چهارم نسبت به این موارد بندهایی وجود داشت و این بند‌ها به نوعی در برنامه پنجم توسعه نیز وجود دارد از این رو بهتر است مطالعاتی بیشتری انجام شود.

‌انتقاد معصومه آباد از نبود متولی نطام خانواده در کشور
معصومه آباد رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران با انتقاد از نبود متولی مشخص در زمینه خانواده در کشور تصریح کرد‌: متولی خاصی که تنها به مقوله خانواده در کشور بپردازد وجود ندارد بااین حال تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها خود را موظف می‌دانند که نسبت به این مساله ورود کرده و بودجه‌ای را برای این امر تخصیص دهند که قطعا شهرداری تهران نیز نمی‌تواند خود را نسبت به این مساله بی‌تفاوت نشان دهد‌.

وی ادامه داد‌: در سایر کشور‌ها پرداختن به مقوله خانواده توسط سازمان و نهاد مستقل پیگیری می‌شود‌. ‌این مساله موجب شده است که نرخ آمار طلاق کاهش و میزان سازگاری در بین زوج‌ها بیشتر باشد. بهتر است در کشور ما نیز متولی خاصی برای این امر ایجاد شود‌.

آباد ادامه داد‌: اگر قرار بود مطالعات و فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهای مختلف در زمینه ازدواج نتیجه‌بخش باشد نباید امروز شاهد افزایش آمار طلاق و جدایی رسمی و عاطفی میان زوجین باشیم‌. ‌این آمار بیانگر کارآمد نبودن فعالیت‌های صورت گرفته است‌.

‌ عضو شورای شهر تهران با اشاره به برخی اقدامات مرکز امورزنان ریاست جمهوری در بخش تحکیم خانواده گفت‌: اگر فعالیت این مرکز نتیجه بخش بود باید تاثیر آن را در جامعه می‌دیدیم. شهرداری تهران می‌توانداز ظرفیت‌های موجود برای گذراندن دوره‌های آموزشی زوجین به منظور تحکیم خانواده استفاده کنند‌.

معصومه ابتکار عضو شورای شهر تهران در راستای چگونگی الزام زوجین به گذراندن دوره‌های آموزشی شهرداری تهران گفت‌: به طور طبیعی نمی‌توان زوجین را به گذرندان این دوره‌های پیش از ازدواج وادار کرد، مگر اینکه تسهیلات از جمله وام ازدواج شهرداری به آن‌ها ارایه شود که شنیده‌ها حاکی از ان است که این وام که مبلغ آن ناچیز است دیگر ارائه نمی‌شود.

‌ آباد نیز در این باره گفت‌: بسیاری از زوجین به این مبلغ نیاز ندارند از این رو سپری کردن دوره‌های آموزشی را نمی‌توان با ارایه وام به زوجین تحمیل کرد‌.

در‌‌‌نهایت طرح حمایت از بنیاد خانواده در ۷ماده به تصویب کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا رسید و قرار است به زودی با اصلاحات انجام شده برای تایید نهایی به صحن شورای شهر تهران ارائه شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!