جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۵
کد مطلب: 12886
۰
۱

توصيه هايي براي انتخاب رشته تحصيلي در دانشگاه

انسان در زندگي با فراز و نشيب هاي فراواني روبه رو مي شود که برخي از آن ها سرنوشت ساز هستند و بي توجهي به آن ها، ضربه شديدي به زندگي شخص وارد مي کند و خسارات جبران ناپذيري به همراه دارد. انتخاب رشته تحصيلي و انتخاب شغل از جمله اين موارد است.

بنابراين شما داوطلب عزيز که پس از ۱۲ سال تحصيل به نقطه اي حساس از زندگي خود رسيده ايد، بايد سعي کنيد آگاهانه به انتخاب رشته تحصيلي اقدام کنيد، انتخابي که وضعيت تحصيلي و شغلي آينده شما را رقم مي زند.اما براي انتخاب آگاهانه و درست به اطلاعاتي درباره رشته هاي دانشگاهي، نحوه انتخاب رشته، نحوه گزينش دانشجو، شرايط پذيرش دانشگاه ها، انواع رشته ها و... نياز داريد، زيرا در صورت دستيابي به اين اطلاعات، مي توانيد انتخاب درست و آگاهانه داشته باشيد، به همين منظور در اين نوشتار اين نکات را به شما يادآوري مي‌کنيم به اميد اين که با بهره گيري از آن ها بتوانيد اين انتخاب مهم را با اطمينان خاطر انجام دهيد.


گام هايي اساسي براي انتخاب رشته در دانشگاه
گام اول: با توجه به علاقه، استعداد وتوانايي خود، حداقل ۱۰ الي ۲۰ رشته دانشگاهي را در يک برگه A4 فهرست و سپس آن ها را به ترتيب علاقه و توانايي خود اولويت بندي کنيد.

گام دوم: مدت زمان باقي مانده تا اعلام نتايج کنکور را بين تعداد رشته ها تقسيم کنيد و سپس هر روز را به يک يا ۲ رشته اختصاص دهيد و درباره آن ها تحقيق کنيد تا اطلاعات لازم را درباره توانايي هاي لازم براي انتخاب هر رشته، امکان ادامه تحصيلات تکميلي، گرايش هاي هر رشته، موقعيت حرفه اي آن ها در آينده، درس هاي پايه و تخصصي و... گردآوري کنيد.

پشت سر گذاشتن اين دو گام در پيش از اعلام نتايج مي تواند در شما انگيزه ايجاد کند، از سردرگمي و نگراني رها شويد و با اطمينان بيشتر به انتخاب رشته دانشگاهي اقدام کنيد.


منابع پيشنهادي براي کسب اطلاعات درباره رشته هاي تحصيلي 1- سايت میگنا / بخش كنكور   www.migna.ir
2- سايت گزينه دو www.gozine2.ir

3 - سايت شبکه رشد reshteha.roshd.ir

4 - سايت پرتال دانشگاهي www.unp.ir 5 - کتاب سامان رشته همراه با CD

6 - مصاحبه با صاحبان مشاغل


چگونه مي توانيم انتخاب رشته درستي داشته باشيم؟
انتخاب رشته درست مستلزم رعايت چند نکته اساسي و مهم است که شما با توجه جدي به آن ها، مي توانيد امکان قبولي و موفقيت خود را در دانشگاه افزايش دهيد.

نکته اول:خواندن دقيق دفترچه شماره ۲ که هم زمان با اعلام نتايج کنکور، از طريق سايت سازمان سنجش در اختيار شما قرار مي گيرد. اين دفترچه را مي توانيد از اينترنت دانلوديا از مراکز پست خريداري کنيد. اين دفترچه در برگيرنده اطلاعاتي درباره رشته هاي متمرکز و نيمه متمرکز، ظرفيت پذيرش دانشگاه ها، دانشگاه هاي خاص و رشته هاي خاص، رشته هاي کشوري، ناحيه اي، استاني و قطب، سهميه ها، انواع دانشگاه ها و شرايط هر يک و... است. شما بايد اين دفترچه را دقيق مطالعه کنيد و نکات مهم و تذکرات آن را با ماژيک مشخص کنيد تا مراجعه به آن راحت باشد و از ايجاد مشکلات احتمالي در انتخاب رشته جلوگيري شود.

نکته دوم: با اعلام نتايج از سوي سازمان سنجش يک کارنامه در اختيار شما قرار مي گيرد. کارنامه اي که اطلاعاتي از جمله رتبه کشوري، رتبه در سهميه، نمره کل يا حداکثر نمره، زير گروه و در صد هر درس در آن درج شده است. لذا قبل از انتخاب رشته، توجه و دقت لازم به مندرجات اين کارنامه گامي اساسي و مهم است. زيرا شما بر اساس اين اعداد و ارقام بايد انتخاب رشته کنيد.آن چه در اين کارنامه بسيار مهم و اساسي است نمره کل و رتبه شما در هر زيرگروه است يعني هرچه نمره کل شما بالاتر و عدد رتبه پايين تر باشد، نشان مي دهد که وضعيت شما نسبت به ديگران بهتر و احتمال قبولي شما بيشتر است. ضمن اين که در هر زيرگروهي که نمره کل بيشتري داشته باشيد شانس قبولي شما در آن زير گروه بيشتر است، بنابراين بايد در انتخاب رشته از اين نکته غافل نشويد.


تفاوت رشته هاي متمرکز و نيمه متمرکز
رشته هاي متمرکز

در بيشتر رشته هاي کنکور سراسري، پذيرش دانشجو به روش متمرکز انجام مي شود. دراين روش داوطلب در يک مرحله و بر اساس نمره کل آزمون و ظرفيت هر رشته دانشگاهي، پذيرش مي شود.

رشته هاي نيمه متمرکز

اين رشته ها به مصاحبه، آزمون عملي يا امتحان تخصصي نياز دارد. بنابراين در اين رشته ها اسامي داوطلبان چند برابر ظرفيت اعلام مي شود. سپس بعد از انجام مصاحبه، از بين مصاحبه شوندگان، بر اساس نمره نهايي داوطلب پذيرش مي شود.

مهم ترين نکته درباره رشته هاي نيمه متمرکز اين است که حتما بايد در ۱۰ انتخاب اول فرم انتخاب رشته نوشته شود و اگر بعد از ۱۰ اولويت اول قرار گيرند بررسي نمي شود و انتخاب شما از دست مي رود.انتخاب اين رشته ها در ۱۰ انتخاب اول هيچ  تاثير منفي بر ساير رشته هاي انتخابي يا شانس قبولي شما ندارد.نتايج اين رشته ها مهرماه اعلام مي شود و کساني که به مصاحبه دعوت مي شوند اگر در جلسه مصاحبه شرکت کنند و پذيرفته شوند بايد از رشته متمرکز خود انصراف و در رشته نيمه متمرکز ادامه تحصيل دهند اما اگر علاقه اي به رشته نيمه متمرکز نداشتند، مي توانند در مصاحبه شرکت نکنند و در همان رشته متمرکز ادامه تحصيل دهند.رشته هاي خاص هم مثل رشته هاي نيمه متمرکز هستند. لذا قبل از انتخاب رشته بايد اطلاعات مربوط به هر يک را دقيق مطالعه و سپس آن را در فرم انتخاب رشته ثبت کنيد.


رشته ها را چگونه در فرم انتخاب رشته ثبت کنيم؟
نحوه چيدمان رشته ها در فرم انتخاب رشته، بر اساس نوع دانشگاه به ترتيب روزانه، شبانه، غيرانتفاعي، پيام نور، نيمه حضوري، مجازي، بين الملل و... و بر اساس مقطع تحصيلي به ترتيب دکترا، کارشناسي ارشد، کارشناسي و کارداني است، اما از آن جا که هر فردي علايق خاص خود را دارد، بنابراين منطق هر فرد براي انتخاب رشته با ديگري تفاوت دارد. پس بايد در انتخاب رشته منطق را در نظر بگيريد. آيا شهر براي تان مهم  است يا رشته يا هر دو؟

برخي افراد که رشته خاصي را مدنظر دارند، ممکن است تحصيل در رشته مورد علاقه شان در دانشگاه پيام نور را بر رشته ديگر در دانشگاه روزانه ترجيح دهند. يا کسي که شهر برايش مهم است ممکن است تحصيل در دانشگاه غيرانتفاعي شهر خودش را بر دانشگاه روزانه شهر ديگر ترجيح دهد؛ بنابراين در انتخاب رشته بايد به علايق و اولويت هاي خود توجه کنيد.پس ابتدا رشته ها، شهرها و دانشگاه ها را به ترتيب منطقي فهرست کنيد؛ سپس بر اساس علايق و اولويت بندي خودتان آن ها را جابه جا کنيد. در واقع بايد رشته اي که بالاترين ارزش را براي شما دارد، در اولويت هاي نخست باشد.نکته ديگر در تکميل فرم انتخاب رشته اين است که به رشته هاي بومي و گزينش بومي هم توجه کنيد.

برخي رشته ها استاني، ناحيه اي و قطبي است که شما با توجه به استان خود، شانس قبولي بيشتري در اين رشته ها داريد، بنابراين با انتخاب اين رشته ها شانس موفقيت خود را افزايش مي دهيد.

هم چنين در انتخاب دانشگاه هاي پيام نور هم دقت کنيد که شهرهاي خاصي را مي توانيد انتخاب کنيد. با مراجعه به دفترچه شماره ۲ مي توانيد اسامي اين شهرها را استخراج کنيد.نکته آخر اين که فقط بر اساس علاقه خود، رشته ها را در فرم انتخاب رشته بنويسيد.به اميد اين که بهترين انتخاب اين دوره از زندگي تان را انجام دهيد.     خراسان / شماره انتشار 18178
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سلام میخواستم بپرسم دانشگاه فرهنگیان گزینش نیمه متمرکز داره؟؟؟؟؟؟؟؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن