پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۹:۰۱
کد مطلب: 12903
۰
۲

پایان نامه نویسی استاد جای دانشجو!

فروش پایان‌نامه‌های دانشجویی که در سال‌های اخیر به پدیده رایجی در کشور تبدیل شده موضوع چندان جدیدی نیست؛ آنچه مهم است وجود مراکز مشاوره پایان نامه و فروش پایان نامه‌های دانشجویی پشت نقاب این گونه مراکز است ولی تأسف بارتر از این موضوعات حضور و فعالیت جامعه علمی کشور یعنی اساتید در این بازار سیاه است.
آنا نوشت: در حال قدم زدن در خیابان انقلاب مُدام با خود فکر می کردم حالا که درسم تمام شده و به آخر خط درس و دانشگاه رسیدم چگونه از شرّ نوشتن پایان نامه خلاص شوم؛ من که با زور پدر و مادرم دیپلم گرفته و با کمک معلم خصوصی و پول پدرم در دانشگاه قبول شدم چگونه آخرین مرحله از هفت خوان رُستم درس و دانشگاه را تمام کنم تا دیگر سرکوفت پدر و مادرم را نشنوم که فلان بچه فامیل در فلان رشته دانشگاهی درس می‌خواند.

در همین حال و هوا بودم که ناگهان چشمم به آگهی‌های روی دیوار خیابان افتاد؛ کنجکاو شدم و ایستادم تا یکی از آنها را بخوانم؛ آگهی‌ها زیاد بودند ولی بر روی همه آنها نوشته شده بود "پایان نامه تحقیق پروپوزال" بعد از دیدن این آگهی‌ها یاد حرف دوستم افتادم که برای دلداری دادن من می‌گفت "یکی از دوستانم پول داده تا برایش پایان نامه بنویسند؛ تو هم این کار را انجام بده".

تصمیم گرفتم شماره آگهی را بردارم، وقتی به خانه رسیدم، به یکی از شماره‌ها زنگ زدم. خانمی گوشی تلفن را برداشت، از او پرسیدم "شما برای پایان نامه مشاوره می‌دهید؟ گفت: بله؛ رشته تحصیلی شما چیست؟ رشته‌ام را گفتم، او گفت که رشته شما تخصص آقای دکتر بوده ضمن اینکه آقای دکتر عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است؛" این خانم که با حرف‌های خود سعی داشت مرا قانع کند تا مرکز مشاوره آنها را برای پایان نامه‌ام انتخاب کنم، گفت: البته شما باید به اینجا بیایید چون من نمی‌دانم که شما پایان نامه می‌خواهید یا تحقیق، در چه مقطعی هستید و چه قدر تا زمان دفاع فرصت دارید.

با ترس و لرز پرسیدم اگر پایان نامه آماده بخواهم شما دارید؟ چون اصلاً فکر نمی‌کردم که یک استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه در مرکز مشاوره خود، پایان نامه آماده کرده و تحویل دهد.

اما خانمی که پشت خط بود، گفت که پایان نامه را برایتان آماده می‌کنند، مشکلی وجود ندارد، حتی موضوع را به شما می‌دهند؛ ما ظرف یک هفته و حتی 10 روز پایان نامه را تحویل می‌دهیم چرا پایان نامه آماده می‌خواهید که فردا صاحب پایان نامه پیدا بشود و مدرک شما را باطل کنند؛ این کار دزدی است ما از این کارها نمی‌کنیم ولی کار شما را به بهترین نحو انجام می‌دهیم به گونه‌ای که شما با حضور در محل موسسه فصل به فصل کارتان را تحویل می‌گیرید، می‌خوانید و سپس کار برای شما توضیح داده می‌شود تا اگر استاد راهنما از شما سوالی پرسید بتوانید جواب بدهید.

این خانم که مُدام در گوش من می‌خواند که به مرکز مشاوره آنها بروم، می‌گفت که اصلاً نیازی نیست که شما دنبال کار پایان نامه خود بروید فقط باید بیایید و با ما قراردادی را ببندید و بیعانه بدهید؛ پس از آماده شدن پایان نامه شما مرحله به مرحله کار خود را تحویل می‌گیرید و اگر هم اشکالی داشته باشید اساتید دانشگاهی برای شما اشکالگیری می‌کنند ضمن اینکه شما شانسی که دارید این است که آقای دکتر مرحله به مرحله به شما کمک می‌کند و اگر پایان نامه شما اصلاحاتی داشته باشد همه را انجام می‌دهد.

زمانی که در مورد هزینه کار از این خانم سوال کردم گفت که هزینه کار بالای یک میلیون تومان است و بستگی به میزان کاری که می‌خواهید دارد اما مشکلی نیست چون اگر هزینه برای شما سنگین باشد آقای دکتر به شما می‌گوید که کارهای سبک را انجام بدهید و ایشان نتیجه‌گیری را برای شما می‌نویسد.

این خانم که به من دلداری می‌داد که اصلاً برای نوشتن پایان نامه به فعالیت شما نیازی نیست،ادامه داد که ما روزی 20 تا 30 تا سفارش پایان نامه داریم و حتی در رشته‌های مهندسی و علوم پزشکی هم پایان نامه ارائه می‌دهیم. بعد از این تلفن با شماره دیگری که بر روی دیوار خیابان انقلاب چسبانده شده بود تماس گرفتم.

باز هم خانمی گوشی را برداشت و من از او پرسیدم که آیا پایان نامه آماده دارید؟ در پاسخ گفت، باید ببینم پایان نامه آماده داریم یا نه! این خانم هم می‌گفت که اگر پایان نامه آماده نداشته باشیم مشکلی نیست و نیازی نیست شما کاری انجام دهید؛ استاد کل کارهای شما را انجام می‌دهد؛ ما پروپوزال را ارائه می‌دهیم اگر تصویب شد پایان نامه انجام می‌شود حتی خودمان موضوع را مشخص می‌کنیم و نیازی نیست که شما کاری کنید یعنی لقمه حاضر و آماده است.

هزینه را سوال کردم و او هم گفت که هزینه موضوع و پروپوزال روی هم می‌شود 150 هزار تومان البته کسی پایان نامه زیر یک میلیون تومان انجام نمی‌نویسد و اگر موسسه‌ای زیر یک میلیون تومان پول بگیرد آن پایان نامه را کسانی که مدرک فوق لیسانس دارند انجام می‌دهند که به کار آنهااعتمادی نیست.

چند سالی است که فروش مدرک و پایان نامه به پدیده رایجی در کشور تبدیل شده است اما جدای از اینکه مراکز فروش پایان نامه به صورت مخفیانه در کشور فعالیت می‌کنند، برخی مراکز مشاوره پایان نامه با دارا بودن مجوز اقدام به فروش پایان نامه در قبال دریافت هزینه‌های هنگفت می‌کنند.

آنچه که تأسف آور است فعالیت جامعه علمی کشور یعنی اساتید در این بازار سیاه است به گونه‌ای که برخی از اساتید دانشگاهی با حضور در مراکز مشاوره پایان نامه در کنار ارائه مشاوره و شاید هم برای پوشش اقدامات خود زیر نام مشاوره به تهیه، آماده سازی و فروش پایان نامه اقدام می‌کنند.

اما آنچه جای تأمل دارد جای خالی دستگاه‌های نظارتی بر مراکزی است که تحت عنوان مراکز مشاوره پایان نامه به دانشجویان خدمات ارائه می کنند؛ امیدواریم که مسئولان کشور چشم تیزبین خود را بر فعالیت این گونه مراکز و حتی اساتید دانشگاهی بیشتر باز کرده و جلوی دانشجو نماهایی که با پول اقدام به گرفتن مدرک می‌کنند را بگیرند تا در آینده کشور شاهد کمبود نیروی متخصص نباشد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
این مقاله همش مزخرفه
دانشجو نما چیه
پس همه خونه اینترنت دارن چرا میرن کافی نت
حسین
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست عزیز
من خودم با کمال تاسف، پایان نامه می نویسم و همواره عذاب وجدان می کشم اما چاره ای ندارم.
دانشجوی دکترا هستم. متاهلم و بیکار. سواد علمیم هم خوبه. غیر از این کار هیچ کاری تو جامعه پیدا نکردم. چیکار کنم؟ باور کنید اگه دانشگاه بخواد، هر بیست روز براش یه طرح پژوهشی بکر مینویسم اما نمیخواد. چاره ای نیست. میدونم کارم خوب نیست اما چاره ای ندارم . خرج زندگیمو از کجا بیارم؟؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن