کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علت هاي ناخن جويدن کودکان

16 مرداد 1391 ساعت 6:45


ترس از سرزنش، اضطراب و افسردگي از علت هاي ناخن جويدن کودکان
بسياري از والدين زماني که متوجه مي شوند فرزندشان در حال جويدن ناخن هايش است، ناراحت و آزرده خاطر مي شوند و او را از اين کار منع مي کنند. والدين از اين که ناخن جويدن مانند مکيدن انگشت، تاباندن موي سر و چرخيدن در اتاق به شکل يک رفتار درآيد، نگران اند. معمولا عادت با تکرار يک رفتار ايجاد مي شود و بهتر است والدين قبل از اين که جويدن ناخن به عادت کودکشان تبديل شود، براي رفع آن اقدام کنند.

ازجمله دلايلي که موجب ناخن جويدن کودک و نوجوان مي شود، آن است که او سعي مي کند با انجام اين کار از ميزان استرس خود بکاهد.به دليل اهميت بررسي ابعاد مختلف اين اختلال و راهکارهاي درماني آن، با يکي از متخصصان گفت وگويي کرده ايم که در ادامه مي آيد.

ناخن جويدن موضوع مهمي در بحث روان شناسي و روان پزشکي است؛ زيرا تعدادي از افراد درگير اين اختلال هستد. دکتر عليرضا اکرمي نژاد متخصص اعصاب و روان پزشک خانواده در اين باره مي افزايد: در کشور ما نيز آمارها نشان مي دهد، يک سوم کودکان دبستاني، نيمي از نوجوانان دوره راهنمايي و يک چهارم دانش آموزان دبيرستان عادت به جويدن ناخن دارند.اين اختلال باعث ايجاد مشکلات متعددي ازجمله بيماري هاي جسمي مي شود و احتمال بروز عفونت هاي قارچي، باکتريايي و ويروسي را افزايش مي دهد. از طرفي وجود اين اختلال در کودکان، به دندان آسيب مي رساند و در برخي موارد باعث تغيير شکل ناخن و قرمزي اطراف انگشتان دست کودکان مي شود. بروز اين اختلال، علل متفاوتي دارد. کارشناسان معتقدند معمولا افرادي که ناخن مي جوند دچار اضطراب و افسردگي هستند و کمتر در جمع حضور پيدا مي کنند. همچنين ترس از سرزنش ديگران، عادت و يا الگو گرفتن از اطرافيان، از ديگر عوامل بروز اين اختلال است. البته خوب است بدانيد، نتايج بررسي ها نشان مي دهد، اين رفتارها در برخي موارد علت ژنتيکي دارد. وي افزود: با توجه به عوارض جويدن ناخن، پيش گيري و درمان آن اهميت زيادي دارد. اما پرسش هايي که در اين زمينه مطرح مي شود اين است که چگونه مي توان از اين اختلال پيشگيري و آن را درمان کرد و نقش بزرگ ترها در کمرنگ شدن اين عادت چيست؟ بايد گفت والدين هرگز نبايد فرزند خود را براي ناخن جويدن تنبيه کنند، زيرا خود تنبيه ترس و اضطراب کودک را بيشتر مي کند.


راه کارهاي عملي
اين متخصص اعصاب و روان توصيه کرد براي کمک به اين کودکان مي توان از ناخن آسيب ديده تصويري تهيه کرد و وضعيت آن را با ناخن سالم مقايسه کرد. همچنين هنگامي که کودک مشغول جويدن ناخن است بدون اين که متوجه شود، از او فيلم تهيه کنيد و سپس براي او به نمايش بگذاريد. احتمال دارد با مشاهده فيلم به خود بيايد و اين عادت را کنار بگذارد. قرار دادن آيينه جلوي کودک او را متوجه اين عادت ناپسند مي کند. کودک را تشويق کنيد در مجلات، تصوير دست هاي زيبا را جست وجو کند يا روي کتاب يا آينه بچسباند تا مرتب تصوير اين دست ها را با دست هاي خود مقايسه کند. اقدام ديگري که در اين زمينه مفيد است، شناسايي مکان و زماني است که اين رفتارها در او بيشتر مي شود.

به عنوان مثال، شايد کودک با ايجاد موقعيت هاي خاص به ناخن جويدن مي پردازد.اين حالت را که در او استرس ايجاد مي کند شناسايي و کاري کنيد که در موقعيت هاي استرس زا قرار نگيرد. اگر کودک هنگام تماشاي برنامه تلويزيوني ناخن مي جود، شيئي به دست او بدهيد تا سرش گرم شود. به مکان هايي که اين عادت کودک زياد مي شود نيز دقت کنيد تا علت اين اختلال را بفهميد. هنگامي که اين عادت کم شد، با تعيين پاداش، اين رفتار خوب او را تقويت کنيد. به عنوان مثال، براي تشويق هر بار ناخن نجويدن ستاره اي به جدول برنامه هاي روزانه او اضافه کنيد و به ازاي هر ۱۰ ستاره به او هديه دهيد. اگر فرزند شما دختر است به او لاک يا دستکش هديه کنيد تا با استفاده از آن جويدن ناخن را فراموش کند. اگر پسر است به او ناخن گير يا ذره بين بدهيد تا با استفاده از آن به آسيبي که به ناخن و اطراف آن رسانده است، توجه کند وناخن هاي خود را کوتاه کند. در صورت آسيب رسيدن به دندان هاي کودک به دندان پزشک مراجعه کنيد. اگر اين عادت با اضطراب شديد همراه باشد، حتما از متخصصان بهداشت روان کمک بگيريد. گاهي رفتار والدين يا اطرافيان، زمينه اضطراب کودک را زياد مي کند.


تأثير رفتار والدين بر ناخن جويدن کودکان
متخصصان علاوه بر بررسي رفتار کودک، بر رفتار والدين او نيز تمرکز مي کنند. زيرا عامل اصلي اين رفتار، ممکن است عملکرد والدين و اطرافيان باشد. متخصص در اين شرايط به والدين کمک مي کند تا رفتار و واکنش خود را نسبت به کودک سنجيده تر کنند تا اضطرابي به کودک وارد نشود. کودک با ناخن جويدن به نحوه رفتار والدين يا اطرافيان با او واکنش نشان مي دهد؛ در اين زمينه والدين بايد سعي کنند ناراحتي و مشکلات ناشي از مشغله هاي کاري خود را به منزل منتقل نکنند. وي افزود: ازجمله روش هايي که يک روان شناس مي تواند براي برطرف کردن اين مشکل کودک از آن استفاده کند، روش هاي خاص ريلکسيشن است.

اگر به علت بالا بودن استرس کودک، اين روش درماني نيز جواب ندهد، پزشک داروهايي را تجويز مي کند تا اضطراب کودک کمتر شود.اين متخصص تاکيد کرد: لاک هاي با طعم تلخ که براي مقابله با ناخن جويدن از آن استفاده مي شود، چندان موثر نيست و توصيه نمي شود. والدين نبايد به اين عادت فرزند خود واکنش نشان دهند زيرا در برخي موارد ناخن جويدن روشي براي جلب توجه ديگران است و عکس العمل والدين همان توجهي است که کودک خواستار آن است. در مورد اين عادت با او صحبت کنيد اما درباره رفتارش قضاوت نکنيد.صحبت با او درباره ناخن جويدن نبايد باعث افزايش اضطراب وي شود. به او بگوييد که اين مشکل را با کمک او حل خواهيد کرد.   خراسان/ شماره انتشار 18186


کد مطلب: 13107

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/13107/علت-هاي-ناخن-جويدن-کودکان

میگنا
  https://www.migna.ir