چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۵:۱۶
کد مطلب: 13153
۰

معاون وزير ICT: كاربران اي‌ميل‌هاي ايراني احراز هويت می شوند

افرادي كه ممكن است كمتر از بقيه در فضاي مجازي رفت‌وآمد داشته باشند هم اين روزها با واژه‌هايي مثل اي‌ميل ملي و ايراني، بيگانه نيستند و همگان درباره‌ي راه‌اندازي سرويس‌هاي جديدي كه بتواند با پست‌هاي الكترونيكي خارجي از جمله ياهو و جي‌ميل رقابت كنند، مسائل متعددي را شنيده‌اند. با اين وجود كمتر پيش مي‌آيد كه در مراوداتي كه در فضاي مجازي صورت مي‌گيرد، آدرس پست الكترونيكي فردي آدرسي ايراني باشد.


به گزارش ايسنا، سختي دسترسي به اي‌ميل‌هاي ايراني، ظرفيت محدود آن‌ها و مشكلاتي كه در كار با اين اي‌ميل‌ها وجود دارد، موجب شده است كه كاربران فضاي مجازي هم‌چنان استفاده از اين اي‌ميل‌هاي خارجي را ترجيح دهند كه البته اين نكته از نظر امنيتي مخاطرات متعددي را متوجه كشور مي‌كند.


علي حكيم‌جوادي، رييس سازمان فن‌آوري اطلاعات، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا درباره‌ي مشكلات مختلف اي‌ميل‌هاي ايراني از جمله اطلاعات بسياري كه براي راه‌اندازي آن‌ها خواسته مي‌شود، خاطرنشان كرد: از شركت‌هاي سازنده‌ي اي‌ميل خواسته شده است كه از پرسش اطلاعات غيرضروري خودداري كنند اما با اين وجود ما در تلاش هستيم تا كاربران فضاي مجازي را به نوعي احراز هويت كنيم.

معاون وزير ICT در عين حال خاطر نشان كرد: امروز اگر كسي بخواهد اي‌ميل فارسي داشته باشد، هيچ مشكلي براي او وجود ندارد و ظرفيت‌ها هم در حال افزايش هستند و با خيال راحت مي‌توان گفت كه مشكلي براي دسترسي به اي‌ميل‌هاي ايراني وجود ندارد و در اين زمينه به تنگنا دچار نخواهيد شد.


حكيم‌جوادي در عين حال عنوان كرد: يكي از نكاتي كه معمولا در ارتباط با ايميل‌هاي خارجي مورد كم‌توجهي قرار مي‌گيرد، تفاهم‌نامه‌هايي است كه اين سايت‌ها پيش از راه‌اندازي اي‌ميل جديد با كاربر منعقد مي‌كنند. معمولا به دليل طولاني‌ بودن بند‌هاي اين تفاهم‌نامه اكثر افراد آن‌ها را نمي‌خوانند، اما در آن‌ها تكاليف و وظايف سنگيني براي كاربران اين سرويس‌‌ها در نظر گرفته شده و حتي اين شركت‌ها مجاز شده‌اند كه اطلاعات كاربر را هرگاه كه لازم بود، مورد استفاده قرار دهند و يا اين‌كه هرگاه لازم شد خدمات خود را قطع كنند.


وي ادامه داد: اگر ما بپذيريم كه اطلاعات با ارزشي از طريق اي‌ميل‌هاي ما منتقل مي‌شود و حتي مكالمات دوستانه ما مي‌توانند از طريق واكاوي به منبع با ارزشي براي اطلاعات تبديل شوند، ديگر به ضرورت راه‌اندازي يك پست ايمن شك نخواهيم كرد.



رييس سازمان فن‌آوري اطلاعات هم‌چنين عنوان كرد: اكنون بسياري كشور‌ها به سمتي گام برمي‌دارند كه اي‌ميل‌هاي آن‌ها صحه‌گذاري شود و به عنوان سندي رسمي مورد استفاده قرار گيرد. در شرايطي كه دنيا به اين سمت گام بر مي‌دارد، قطعا لازم است كه اطلاعات سازنده‌ي يك اي‌ميل مشخص باشد و مراحل احراز هويت براي او انجام شود، چرا كه در غير اين صورت شاهد همان اتفاقي خواهيم بود كه امروز در دنياي بهم ريخته فضاي مجازي حاكم است.



حكيم‌جوادي در ادامه ياد‌آور شد: اكنون بسياري از كشور‌ها براي مكاتبات اداري و ارسال اسناد با ارزش توجه بسيار دارند كه هر اي‌ميلي استفاده نشود و تنها پست‌هاي الكترونيكي خاصي كه مورد اعتماد آن كشور هستند، مسوول نقل و انتقال باشند.



وي ادامه داد: در ايران هم لازم است چنين اتفاقي صورت بگيرد و اكنون به واسطه‌ بخشنامه‌هايي كه دستگاه‌هاي اجرايي را ملزم به استفاده از ا‌ي‌ميل‌هاي داخلي مي‌كند، بسياري سازمان‌ها و شبكه‌هاي بانكي ابراز علاقه‌مندي كرده‌اند كه اي‌ميل‌هاي خاص خود را داشته باشند.



حكيم جوادي با تاكيد بر اين‌كه راه‌اندازي چنين اي‌ميل‌هايي كار دشواري محسوب نمي‌شود و اين موضوع مورد حمايت سازمان فن‌آوري اطلاعات قرار دارد، ادامه داد: ما بايد تلاش كنيم قيمت‌ها را نيز كمي كاهش دهيم و با توجه به مجموع شرايط به نظر مي‌رسد كه در زمينه‌ي اي‌ميل‌هاي داخلي دچار تنگنايي نخواهيم شد و حتي اگر فردي همين امروز بخواهد مراودات الكترونيكي خود را از اين طريق دنبال كند، هيچ مشكلي نخواهد داشت.



معاون وزير ICT در ادامه صحبت‌هاي خود از افزايش ظرفيت‌ها خبر داد و گفت: شركت‌هاي خصوصي ابراز علاقه‌مندي كرده‌اند كه اي‌ميل‌هاي جديدي را راه‌اندازي كنند كه اكنون اين مساله در دست بررسي است و پس از تاييد صلاحيت اين شركت‌ها مشكلي براي فعاليت آنها وجود نخواهد داشت.


رييس سازمان فن‌آوري اطلاعات در پايان در ارتباط با اي ميل‌هاي شركت پست كه هم نياز به مراجعه حضوري و هم به پرداخت وجه نياز دارند، توضيح داد: به مسوولان اين شركت تذكر داده‌ايم كه اين شيوه را متوقف كنند و قطعا اگر تاكنون اين اتفاق نيفتاده باشد، در آينده‌اي نزديك بحث مراجعه‌ي حضوري و دريافت وجه منتفي مي‌شود، چرا كه براي راه‌اندازي اي‌ميل نبايد مراجعه حضوري و يا دريافت نقدي صورت بگيرد.



نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند