شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۵
کد مطلب: 13469
۰

هر یك ساعت 16 طلاق!

در بهار امسال، در هر ساعت، 16 زوج جوان به یك دفتر طلاق مراجعه كردند تا خط پایانی بر زندگی مشترك خود بكشند و دو مطلقه را به جمع مطلقه‌های این كشور اضافه كنند. اگرچه بیشترین ترکیب طلاق ثبت شده مربوط به مردان 25 تا 29 ساله و زنان 20 تا 24 ساله بوده است اما آخرین آمارها نشان می دهد 37 هزار كودك مطلقه و بیوه در رده سنی 10 تا 18 سال در كشور زندگی می‌كنند. هرچند مراجع رسمی معتقدند هنوز كفه نرخ ازدواج بر طلاق سنگینی می‌كند اما اعداد و ارقام ارائه شده نشان می‌دهد نمودار طلاق طی چند سال اخیر رشد صعودی داشته است.

به گزارش تهران امروز ؛ به گفته علی‌اكبر محزون مدیر کل دفتر اطلاعات آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال در سه ماهه نخست امسال 34 هزار و 759 مورد واقعه طلاق به ثبت رسیده که 29هزار و 299 مورد در شهرها و 5 هزار و 460 مورد نیز در روستاها بوده است. به این ترتیب در هر ماه 11 هزار و 586 واقعه طلاق رخ داده كه سهم هر شبانه روز از آن 382 مورد بوده است. این در حالی است كه پای لایحه پیشگیری از طلاق و خبرهای مربوط به آن از دو سال پیش به رسانه ها باز شده اما هنوز خبری از تصویب و ابلاغ آن نیست. روند رو به رشد طلاق نشان می دهد اقدامات ستاد پیشگیری از طلاق كه در مركز زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری تشكیل شده نیز تاكنون كافی نبوده است. استان البرز در طلاق رتبه نخست را كسب كرده است. تهران و خراسان رضوی نیز در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند. به همه اینها رشد روز افزون طلاق‌های توافقی را نیز اضافه كنید. طلاقی كه در صورت به همراه داشتن گواهی عدم بارداری زوجه، ظرف 15 دقیقه، گواهی عدم سازش برای آن صادر می‌شود!

در راهروهای دادگاه

جوان است آنقدر جوان كه انگار از پشت نیمكت‌های مدرسه به دادگاه آمده، آن طرف تر مرد جوانی ایستاده هر چند دقیقه یكبار نگاهی به زن جوان می‌اندازد. روشنك اما بی‌تفاوت رویش را از همسرش برگردانده است. 19سال بیشتر ندارد و یك سالی می‌شود كه ازدواج كرده. همین كه از دلیل آمدنش به دادگاه می‌پرسم اشك از چشمانش سرازیر می‌شود. با صدایی كه سعی می‌كند پایین نگه‌اش دارد ، می‌گوید:«من كجا و این جا كجا؟ توی خواب هم نمی‌دیدم این بلا سرم بیاد.» و از روزهایی برایم می‌گوید كه عاشق شده است:«فكر می‌كردم می‌ریم سر خونه و زندگی خودمون. اون كار می‌كنه و منم خونه داری. اما سركار نمی‌رفت. انگار عادت كرده بود كه باباش خرج خونه ما رو بده.» مرد میان صحبت‌های زنش می‌دود:«من نخواستم كار كنم؟ منو كشیدی اینجا كه جلوی خودم بد منو به دیگران بگی!» انگار كار میانشان بالا می‌گیرد. یكی مرد می‌گوید و یكی روشنك.

احمد و سارا اما آرام گوشه‌ای ایستاده‌اند. آمده‌اند برای طلاق توافقی و دعوایی هم ندارند. آنها سه سال است كه ازدواج كرده‌اند. پیش مشاور هم رفته‌اند اما به خانواده‌هایشان از طلاق چیزی نگفته‌اند. سارا می‌گوید:«نمی‌خواستیم حرف‌هایی بزنن كه دست و دلمون برای طلاق بلرزه. نمی‌خواستیم منصرفمون كنن.» احمد حرف‌های زنش را تایید می‌كند و معتقد است احترامی بینشان بوده كه دیگر نیست! و با این شرایط نمی‌شود زندگی كرد. سارا هم سرش را به نشانه تایید تكان می‌دهد.

گوشه دیوار زهره تكیه داده است. با پدرش آمده و دلش برای كودك 5 ساله‌اش كه پیش مادربزرگ در خانه مانده مثل سیر و سركه می‌جوشد. زهره می‌گوید:«معتاد بود. برادرم می‌گه این اواخر شیشه هم مصرف می‌كرد. سه ساله منو گذاشته رفته. هیچ سراغی هم ازم نمی‌گیره.» راهروی مجتمع قضایی پر است از زهره‌ها و احمدها و ساراها. انگار همه با یك درد مشترك اینجا ایستاده‌اند. همه از انتخاب شریك زندگی خود ناراضی‌اند و حاضرند برای تمام كردن این وصلت ناجور، لقب مطلقه به نامشان پیوند بخورد.
بیكاری و اعتیاد، متهمان ردیف اول

ایران در طلاق، چهارمین كشور جهان است. چرا كه از هر 6 - 5 ازدواج در كشور یكی به طلاق می‌انجامد و این یعنی سقف آشیانه یك زوج از هر 6 زوج دیر یا زود فرو می‌ریزد. كارشناسان عوامل متعددی را به عنوان عامل طلاق اعلام كرده‌اند. چندی پیش اعلام شد كه عدم تفاهم جنسی بین زوجین متهم ردیف اول در وقوع طلاق است حتی 90درصد طلاق‌ها هم به این عامل نسبت داده شد. عواملی مانند مشکلات اقتصادی، نداشتن تفاهم، ازدواج‌های اجباری و ناخواسته، عدم تناسب فرهنگی و فکری، مشکلات جنسی و اعتیاد همسر همواره از جمله علل بروز اختلاف بین زوجین بوده است اما حالا در جدیدترین اظهارنظرها بیشترین سهم در متلاشی شدن خانواده و وقوع طلاق به اعتیاد داده شده است. عبدالرضا عزیزی، رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس در این‌باره به تهران‌امروز می‌گوید:«افزایش طلاق در جامعه علل متعددی دارد كه می‌توان آنها را به دو دسته تقسیم كرد. یكی علل قبل از ازدواج و دسته دوم علل بعد از ازدواج.»

او در تشریح علل قبل از ازدواج می گوید:«انتخاب ها منطقی نیست. یعنی بین زوجین تطابق فرهنگی و مذهبی و تحصیلی و اقتصادی وجود ندارد. سقراط می گوید كه بهترین سود آن است كه به‌دنبال زیان نروید! اما متاسفانه بسیاری از ازدواج ها این روزها در پی آشنایی در اینترنت است یا دوستی های خیابانی. گذشته از آن اگر آشنایی ها از این راه ها هم نباشد، افراد یكدیگر را به خوبی نمی‌شناسند و خانواده ها شناخت درستی از هم ندارند. از سوی دیگر فرزندان هم برای سازگاری در زندگی مشترك تربیت نشده اند. »

عزیزی عللی كه بعد از ازدواج به وجو دمی آید و در طلاق نقش دارد را نیز اینگونه برمی‌شمارد:«بیكاری یكی از مهمترین عوامل است. متاسفانه اعتیاد هم با آن مرتبط است و هر دو یكدیگر را تشدید می‌كنند. به همراه این دو، یك دنیا آسیب به خانواده حمله می‌كند. در جامعه ما خانواده همه چیز است. خانواده كه آسیب ببیند همه چیز آسیب دیده است.» او با اشاره به اینكه اقدام مسئولان برای تامین شغل مناسب برای جوانان كافی نبوده است، می گوید:«امروز دیگر همه می‌دانند كه اقتصاد، یك ركن مهم برای پایداری خانواده است. اما متاسفانه بسیاری از جوانان ما بیكار هستند و این موضوع هم در بالا رفتن سن ازدواج نقش دارد و هم طلاق.»

15هزار نوجوان مطلقه!

فرشید یزدانی، عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان معتقد است كه آمار ازدواج و طلاق در میان کودکان 10 تا 18 سال طی چند سال اخیر در کشور افزایش پیدا كرده است. او می گوید:«براساس آمار ثبت‌احوال در سال 89، 42 هزار ازدواج کودکان 10 تا 14 سال به ثبت رسیده و طی چند سال اخیر آمار مربوط به ازدواج کودکان 10 تا 15 سال در کشور بیشتر شده است و به تبع آن طلاق و جدایی نیز در میان کودکان افزایش داشته است.» او با اشاره به اینکه از سال 84 تا 89 حدود 45 درصد ازدواج و طلاق درمیان کودکان افزایش یافته، ادامه می دهد:«آمار سال 89 نشان می دهد که 37 هزار کودک 10 تا 18 سال مطلقه و بیوه درکشور وجود دارد.»

به عقیده این عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان مهم‌ترین دلیل ازدواج کودکان 10 تا 15 سال، فقر اقتصادی و پس از آن فقر فرهنگی است. او می گوید:«تعداد ازدواج‌های کودکان به دلیل رسم و رسومات سنتی در مناطق روستایی بیشتر از نقاط شهری است اما براساس آمارها با توجه به مهاجرت روستاییان به شهرها آمار ازدواج کودکان در نقاط شهری 55 درصد و در روستاها 45 درصد است. آخرین سرشماری انجام شده در سال 89، نشان می‌دهد که 342 هزار کودک زیر 18سال در کشور ازدواج کرده‌اند. همچنین تعداد ازدواج کودکان 10 تا 14 سال نیز 42 هزار واقعه بوده است.»

این فعال حقوق کودک از افزایش ازدواج کودکان زیر 10 سال نیز خبر داد و گفت: در سال 89 تعداد ازدواج‌های کودکان زیر 10 سال 716 مورد بوده که نسبت به سه سال قبل آن حدود دو برابر آمار این ازدواج‌ها در کشور افزایش یافته است. وی همچنین به آمارهای سال 86 تا 89 نیز اشاره کرد و گفت: «براساس این آمارهای در هر سال 800 کودک دختر 10 تا 14 سال و 15 هزار کودک دختر 15 تا 19 سال در کشور طلاق گرفته اند.» همین آمارهاست كه زنگ خطر را به صدا در آورده است. زنگ خطری كه اگر به آن توجه نشود گوش‌های جامعه را كر می‌كند. بدون شك همین حالا كه مشغول خواندن این گزارش بودید، زوج‌های جوانی یا تصمیم به طلاق گرفته اند یا در محضرخانه، پای سند طلاق را امضا می كنند!



نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...