پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۱ / ۱۹:۱۹
کد مطلب: 13518
۰

پزشكي سرآمد دانش‌هاست

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: بايد پزشكي را از ديدگاه فرهنگ، تاريخ و اعتقاد، سرآمد همه دانش‌ها دانست.
به گزارش جام‌جم آنلاين به نقل از روابط عمومي وزارت بهداشت، مرضيه وحيد دستجردي افزود: فلسفه ساير علوم بهره وري انسان از مواهب زندگي است و براي اين‌كه انسان بتواند از كليه مواهب زندگي بهره مند شود بايد سالم باشد. اين هدف نيز جز در پرتو سلامت جسم و سلامت جان ميسر نخواهد شد.

وي با ذكر حديثي از امام باقر (ع) افزود: بدان كه هيچ دانشي چون جستن سلامت و دانش پزشكي نيست و هيچ سلامتي همچون سلامت دل و قلب نيست. اين سخن به روشني نشان مي‌دهد كه دانش يگانه ارجمندي است و در ميان دانش ها، پزشكي ارزشمندترين و يگانه ترين دانش است.

دستجردي، پزشكي را ارجمندترين علوم در جهان خواند و تاكيد كرد: امروز بايد به خود تبريك بگوييم چرا كه از ميان تمامي مشاغل و كسب و كارها، طبابت را انتخاب كرده ايم كه شايسته ترين علوم در جهان است.

وزير بهداشت ضمن تاكيد بر جايگاه ارزشمند و گرانقدر اساتيد پيشكسوت و برجسته پزشكي همچون دكتر طباطبايي، دكتر يلدا، دكتر بهادري، و اساتيد ارجمند ديگري چون دكتر شمس شريعت، دكتر عباس شيباني و دكتر موسوي زادگان كه بسيار به گردن پزشكي حق دارند، عنوان كرد: امروز اين اساتيد چراغ راه ما براي پيمودن مسير خدمت‌گذاري به مردم هستند و در طول تاريخ و به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، خدمت‌گذاري خود را به نحو احسن حتي با ريختن خونشان به مردم نشان دادند.

وي ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهيد دكتر فياض بخش گفت: جامعه پزشكي در جريان پيروزي انقلاب اسلامي بزرگ ترين خدمات را به مردم ارائه كرد و در جريان جنگ تحميلي چه گروهي به جز پزشكان بودند كه به صورت مرتب و دائمي همگي آنها در جبهه ها، بيمارستان‌هاي صحرائي و حتي نقاهتگاه‌هايي كه در معرض بمباران دشمن قرار گرفتند، حضور يافتند. پزشكان برگ زريني از خدمات خود در جريان جنگ تحميلي به جاي گذاشتند.

دستجردي، خاطر نشان كرد: امروز جز فارغ‌التحصيلان علوم پزشكي، چه گروهي را مي‌توان يافت كه براي گذراندن طرح خود به مناطق محروم و غيربرخوردار اعزام شوند. امروز تمام فارغ‌التحصيلان آموزش عالي از خدمات رايگان براي تحصيل استفاده مي‌كنند اما تنها پزشكان هستند كه اين خدمات را در مناطق محروم ارائه داده و به نحوي اين هزينه‌ها را بازمي‌گردانند كه بايستي اين مساله مورد قدرداني قرار گيرد.

وزير بهداشت، با قدرداني از تمام كساني كه سلامت را به مردم هديه مي‌كنند افزود: از همه جامعه پزشكي خصوصا اساتيد بزرگواري كه اين گروه پزشكي را در دامان خود تربيت كردند و آنها را گام به گام در علوم پزشكي پيش بردند تا جايي كه اكنون بهترين پزشكان را در جهان داشته و از بابت پزشكي حرفي در جهان براي گفتن داريم تقدير و تشكر مي‌كنم.

وي بخش عظيمي از پيشرفت‌هاي علوم در كشور را متوجه جامعه پزشكي دانست و تصريح كرد: اگر در ظرف يكي دو هفته ديگر رونمايي حداقل از 8 داروي جديد كه داروهايي با فناوري بالا هستند و چند كيت تشخيصي آزمايشگاهي كه تاكنون هزينه‌هاي ارزي فراواني براي كشور در بر داشتند را داريم، همگي نتيجه تلاش‌هاي شبانه روزي پزشكان و جامعه پزشكي است.

دستجردي، اعتماد مردم را بزرگترين سرمايه جامعه پزشكي خواند و افزود: خوشحاليم كه چنين گروه پزشكاني در كشور هستند و لازم است اعتماد مردم به اين گروه را پاس بداريم و از آن حمايت كنيم و سعي نماييم در اين مسير، حركت رو به ارتقاء داشته باشيم.

وزير بهداشت خاطر نشان كرد: خاكي كه ابوعلي سينا، رازي، جرجاني و اهوازي را در درون خود پرورش داده، مي‌تواند پزشكان جامع نگر و جامعه نگر بيشتري را تربيت كند.

وي افزود: گروه پزشكي از ابتداي ورود به دانشكده‌هاي پزشكي، در درمانگاه ها، كلينيك‌ها و بخش‌ها با مردم رنجور و نيازمند و درد و رنج آنها آشنا مي‌شوند و به جامعه نگري كامل مي‌رسند. امروز خوشوقتيم كه در كشوري زندگي مي‌كنيم كه اساتيد بزرگواري در داخل خود داريم و هرچه كه در كشور در علوم پزشكي، آموزش، بهداشت، تحقيقات و ارائه خدمات درماني داريم همگي را مديون و مرهون اساتيد در كشور هستيم.

دستجردي همچنين با اشاره به فرمايشات رهبر معظم انقلاب كه سلامت، محور همه امور حتي عروج است، اظهار كرد: امروز لازم است طبابت روحاني و حكيمانه را در دانشكده‌هايمان و در مسير خدمت به خلق، تسري و توسعه يابند.

وزير بهداشت در پايان به ارائه خدمات پزشكي در زلزله اخير آذربايجان شرقي نيز اشاره كرد و گفت: آخرين خدمت گروه پزشكي در اين زلزله اخير بود كه در آن 306 تن از هموطنان جان خود را از دست داده و 4 هزار و 500 نفر مجروح شدند، همچنين 700 عمل جراحي بزرگ، هزار و 300 عمل جراحي كوچك در ظرف كمتر از 24 ساعت توسط پزشكان خدوم اين استان صورت پذيرفت.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود