جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ / ۱۸:۳۱
کد مطلب: 13690
۰

چرا مردم دیگر به جای تلفن زدن پیامک می زنند

کنار هم نشسته و اینترنتی چت می کنند؟

در این دوره زمانه به خصوص در میان جوانان علاقه کمتری به تلفن زده دیده می شود.این روزها اکثرمان پیامک زدن را به برقراری ارتباط تلفنی و رو در رو ترجیح می دهیم.


واقعیت این است که تماس تلفنی ، رو به زوال می رود. بر اساس بررسی های سازمان تحقیقاتی Pew ،تعداد پیامک های متنی  رد و بدل شده بی امریکایی هااز 14 میلیارد پیامک در سال 2000 به 188 میلیارد در سال 2010 رسید. جوانان آمریکایی بین 18 تا 29 سال به طور متوسط 88 پیامک در روز ارسال و دریافت می کنند در حالیکه تنها 17 تماس تلفنی دارند. این میزان با افزایش سن تغییر می کند اما حتی در گروه های بالای 65 سال نیز نسبت پیامک زدن به برقراری تماس تلفنی، 4.7 به 3.8 است. در نظر سنجی هم که TIME انجام داده ،32 درصد پاسخ دهندگان گفته اند که ترجیح می دهند به جای تماس تلفنی با پیامک ارتباط برقرار کنند و این حتی درمورد نزدیکانشان هم صادق است. برتری پیامک به تماس تلفنی در محل کار هم وجود دارد و همکاران بیشتر ترجیح می دهند به وسیله چت کردن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

اما مشکل اصلی این است که با این رویکرد ما در حال از دست دادن برخی از مهارت هایمان هستیم. روانشناسان معتقدند تاثیر ناراحت کننده ارتباطات متنی، به خصوص درباره افراد کم سن و سال تر ، بی قاعده بودن استفاده کودکان از تکنولوژی نیست بلکه مشکل این است که در چنین محیطی بسیاری از مهارت های فردی آنها به درستی شکل نمی گیرد. اکثر بزرگسالان زمانی کار با پیامک موبایلشان را شروع کردند که مهارت برقراری ارتباط های چهره به چهره را کسب کرده بودند . اما چنین چیزی در مورد نوجوان ها صادق نیست. به گزارش تایم، شری ترکل، یکی از روانشناسان MIT، که روی این مسئله کار کرده معتقد است برقراری مکالمه با دیگر افراد به کودکان نیز می آموزد که در اثر گفت و گو حتی با خودشان ، فکر کنند، دلیل بیاورند و عکس العمل نشان دهند و این پایه واساس رشد کودک است.

به گفته ترکل این مهارت های از دست رفته به خصوص زمانی خودش را نشان می دهد که ما به جای گفتن متاسفم برای عذرخواهی کردن تنها به یک پیامک بسنده کنیم. وقتی با کلام و رو در رو از شخصی عذرخواهی می کنید او می تواند ناراحتی را در چشمان شما خوانده و صداقتتان را درک کند. اما هیچ کدام از این مراحل در یک پیام متنی وجود ندارد.

کسانی که به پیامک زدن معتاد هستند نه تنها در روابط فعلی شان ،بلکه به دلیل عدم مهارت در تشخیص نشانه های غیر کلامی بصری حتی در برقراری رابطه های آینده شان هم دچار مشکل خواهند شد.

بدست آوردن چنین مهارت هایی هم تنها با گذشت زمان و کسب تجربه های مکرر ، امکان پذیر می شود. برای برطرف کردن این آسیب ها باید ترس از مکالمه رو در رو را کنار گذاشته و قدم به دنیای واقعی بگذارید. ترکل تاکید می کند وقتی با کودکان در این باره صحبت می کند اکثر انها از ترسشان در مکالمه های رو در رو برایش می گویند. حتی 18 ساله ها هم می گویند که قصد دارند در آینده (اما نه به این زودی ها) برقراری ارتباط از طریق مکالمه را یاد بگیرند.

بزرگسالان از مکالمه کردن نمی ترسند اما از آن اجتناب کرده و پیامک زدن را راه ساده تری می دانند. وقتی به دوستتان پیامک زده و می پرسید که مهمانی چه زمانی آغاز می شود یعنی حوصله ندارید حال و احوالش را بپرسید.

به هر حال هدف ما از بیان این جملات این نبود که شما پیامک زدن را به یکباره ترک کنید بلکه بهتر است که آن را با مکالمه مخلوط کنید. حتی شاید یک تماس اسکایپی هم بهتر از پیامک زدن باشد.

پیامک زدن بیش از حد ، بخشی از روحیات و زندگی واقعی شما را پنهان می کند و این پنهان کاری ها در نهایت به تنهایی شما خواهد انجامید.   منبع:CNN خبرآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد