چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۸:۵۱
کد مطلب: 13710
۰

چطور با وجود مانع‌تراشي ذهن ورزش كنيم

همه مي‌دانند كه بايد ورزش كنند. بارها شنيده‌ايم كه ورزشكاران از لحاظ روحي و جسمي از ديگران سالم‌ترند. احتمال سكته قلبي، ديابت و پوكي استخوان با ورزش كردن كمتر مي‌شود و مشكلات خواب و افسردگي را مي‌توان با اختصاص دادن نيم ساعت ورزش در روز به حداقل رساند. با اين همه وقتي زمان ورزش مي‌رسد، با هر بهانه‌يي كه بتوانيم آن را به تعويق مي‌اندازيم. بهانه‌يي كه ظاهرا قانع‌كننده به نظر مي‌رسد اما در حقيقت چندان واقعي نيست. اما اين بهانه‌ها چه چيزهايي هستند و چطور مي‌توان آنها را ناديده گرفت؟



بهانه اول: وقت ندارم

جالب است كه براي نگاه كردن به تلويزيون وقت داريم اما براي ورزش وقت نداريم. اما مي‌توانيم در اين زمان ورزش كنيم تا هم سرگرم باشيم و هم تكاني به خودمان بدهيم. استفاده از وزنه يا راه رفتن درجا مي‌تواند مفيد باشد. در محل كار هم مي‌توان به راحتي با چند حركت نرمشي عضلات را سفت و ورزيده كرد. حركاتي كه براي انجام آنها حتي لازم نيست از جايتان بلند شويد. براي حركت كردن لازم نيست حتما به شكل رسمي كفش و لباس ورزشي بپوشيد و به باشگاه برويد. با چند تغيير كوچك در سبك زندگي‌تان مي‌توانيد بدن‌تان را به تحرك واداريد. اين تغييرات مي‌تواند حتي در استفاده از پله به جاي آسانسور يا پياده راه رفتن در طول مسير به جاي گرفتن تاكسي باشد. در هر حال كليد موفقيت در انجام مستمر ورزش تبديل آن به يك عادت است. اگر به ورزش كردن عادت كنيد از كارهاي ديگرتان به خاطر آن خواهيد زد.



بهانه دوم: خيلي خسته‌ام

ممكن است اين حرف كليشه‌يي به نظر برسد اما ورزش در حقيقت خستگي شما را برطرف مي‌كند و به شما انرژي مي‌دهد. زماني كه بدن‌تان به ورزش كردن عادت كند احساس خستگي و خمودي و حتي درد در عضلات از بين مي‌رود. با آزاد شدن هورمون‌ها در اين مرحله، بدن ديگر به دراز كشيدن روي تخت و مبل عادت نمي‌كند. مطالعات نشان مي‌دهد ورزش كردن صبح زود براي از بين بردن احساس خستگي در طول روز خيلي مفيد است و كساني كه به ورزش صبحگاهي عادت مي‌كنند در حقيقت آن را با استمرار بيشتري ادامه مي‌دهند. اگر به صبح زود بيدار شدن عادت نداريد نگران نشويد. مي‌توانيد عصرها يا شب ورزش كنيد. در هر حال زماني ورزش كنيد كه از لحاظ روحي در بهترين شرايط هستيد.



بهانه سوم: بچه‌ها وقتي براي ورزش كردن من نمي‌گذارند

براي حل اين مشكل يك راه‌حل بيشتر وجود ندارد. همزمان هم ورزش كنيد و هم از بچه‌ها مراقبت كنيد. اگر فرزندتان كوچك است او را با كالسكه روزانه به گردش ببريد. اگر بچه‌ها به مدرسه مي‌روند به جاي رساندن آنها با ماشين پياده برويد. از تفريحات خانوادگي براي فعاليت بيشتر استفاده كنيد.

در خانه موسيقي بگذاريد و همه با هم برقصيد و سعي كنيد بچه‌ها را به انجام بازي‌هايي تشويق كنيد كه در آنها لازم است تحرك بيشتري داشته باشند و خودتان در بازي‌هاي آنها مشاركت كنيد. زماني كه پدر و مادر انرژي دارند و فعال هستند احتمال داشتن بچه‌هاي چاق و خسته نيز كمتر مي‌شود. زمان ورزش بي‌شك براي همه اعضاي خانواده مفيد است.

بهانه چهارم: ورزش خسته‌كننده است

به ورزش نبايد به عنوان يك وظيفه دردناك نگاه كرد. ورزش بايد حال شما را بهتر كند نه بالعكس. پس اگر ورزش كردن را دوست نداريد و آن را خسته‌كننده مي‌بينيد شايد بايد در تمريناتي كه به عنوان ورزش انتخاب كرده‌ايد تجديدنظر كنيد. ورزشي را بيابيد كه دوست داريد و از انجام آن لذت مي‌بريد. شايد براي شما ورزش در باشگاه مناسب نيست و بايد در فضاي آزاد به انجام تمرينات بپردازيد. استفاده از هدفون و گوش كردن به موسيقي در زمان ورزش نيز مفيد است و باعث مي‌شود گذر زمان را كمتر حس كنيد. ورزش‌هاي گروهي كه در آن جمعي حضور دارند و اهداف تيمي شكل مي‌گيرند مي‌توانند انگيزه خوبي براي كساني باشد كه از ورزش‌هاي تكي خوش‌شان نمي‌آيد. با دوستان‌تان براي دويدن در پارك قرار بگذاريد و در طول دويدن باهم صحبت كنيد. ورزش را با چيزهايي همراه كنيد كه تكراري بودن آن را از بين ببرند.



بهانه پنجم: دوست ندارم حركت كنم

ممكن است دوست داشته باشيد اوقات‌تان را به كتاب خواندن يا فيلم ديدن بگذرانيد. اما واقعا خريد كردن و گشت زدن در پاساژ‌ها را هم دوست نداريد؟ خب اگر به خريد كردن علاقه‌مند هستيد و دوست داريد ويترين مغازه‌ها را نگاه كنيد روزي 20 دقيقه اين كار را بكنيد و مي‌بينيد كه بدون آنكه خودتان را به دردسر بيندازيد ورزش كرده‌ايد. اگر دوست نداريد بيرون برويد به ورزش‌هايي بپردازيد كه براي آن لازم نيست زياد حركت كنيد مثل يوگا. دليل عدم علاقه‌منديتان را پيدا كنيد و آن را از بين ببريد. اگر مفاصل زانويتان درد مي‌گيرد ورزش را در آب شروع كنيد. اگر اضافه وزن داريد و از اينكه در معرض عموم ورزش كنيد خجالت مي‌كشيد، ويدئوي آموزش ورزش در خانه را امتحان كنيد.



بهانه ششم: من كه هميشه بعد از مدتي ورزش را ترك مي‌كنم

قدم‌هاي كوچك و واقع‌بينانه ‌برداريد. به خودتان براي انجام ورزش‌ها پاداش بدهيد. انجام حركات ورزشي را در شبكه‌هاي مجازي اعلام كنيد. مثلا بنويسيد امروز پنج دقيقه ورزش كردم. خواهيد ديد كه به مرور سعي مي‌كنيد براي ديدن تشويق ديگران به مدت آن اضافه كنيد. پيدا كردن كساني كه به شكل مستمر به انجام حركات ورزشي مي‌پردازند سخت نيست. شايد در پارك نزديك خانه‌تان بتوانيد آنها را پيدا كنيد. به آنها بگوييد علاقه‌مند هستيد كه باهم ورزش كنيد. در اين صورت مي‌توانيد از انگيزه فرد ديگري نيز انرژي بگيريد.

منبع:Fitness magazine

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.