جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۹
کد مطلب: 13723
۰

کل درآمد 103 ساله نفت ایران چقدر است؟

معاون اسبق وزارت نفت با بیان اینکه کل درآمد نفتی ایران در طول 103 سال گذشته تاکنون حدود یکهزار و 116 میلیارد دلار بوده است، اعلام کرد: با افزایش بهای طلای سیاه، درآمد نفتی در دولت نهم و دهم تاکنون به 531 میلیارد دلار رسیده است.

اکبر ترکان در نشست تخصصی رویکرد‌ها و استراتژی‌های نوین تامین مالی پروژه‌های زیرساخت و انرژی با رویکرد مدیریت صحیح منابع مالی موجود، با بیان اینکه در 103 سال گذشته مجموع درآمدهای نفتی ایران به بیش از یکهزار و 116 میلیارد دلار رسیده است، گفت: از دوره حکومت مظفر‌الدین شاه تا سال 1352 شمسی درآمد‌های نفتی ایران حدود 26 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است.

این کارشناس اقتصاد انرژی با اعلام اینکه حجم درآمدهای نفتی ایران در سال 1352 شمسی تا زمان پیروزی انقلاب به 112 میلیارد و 700 میلیون دلار رسیده است، اظهار داشت: در مجموع پیش از پیروزی انقلاب نزدیک به 140 میلیارد دلار درآمد نفتی نصب اقتصاد کشور شده است.

معاون وزیر نفت در دولت نهم همچنین مجموع درآمد‌های نفتی ایران را از ابتدای پیروزی انقلاب تا پایان فعالیت دولت هشتم را حدود 445 میلیارد و 400 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: بر این اساس سهم دولت اول و دوم از درآمد‌های نفتی 25.8 میلیارد دلار، دولت سوم و چهارم 110.6 میلیارد دلار، دولت پنجم و ششم 141.7 میلیارد دلار و دولت هفتم و هشتم 157.2 میلیارد دلار بوده است.

وی مجموع درآمدهای نفتی دولت نهم و دهم را بیش از 531 میلیارد دلار اعلام کرد و یادآور شد: در شرایط فعلی 80 درصد درآمدهای نفتی ایران از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی است.

این عضو سابق کابینه دولت نهم خواستار تبدیل دارایی‌های زیرزمینی به ثروت زمینی و دارایی‌های بین نسلی شد و تاکید کرد: با این وجود، در شرایط فعلی تمام درآمدهای حاصل از فروش و صادرات نفت خام صرف امورات نسل موجود می شود.

ترکان همچنین از افزایش وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی در دو سال گذشته خبر داد و گفت: آمارهای نشان می دهد که از سال 1384 تا پایان سال گذشته بیش از 483 میلیارد دلار درآمد نفتی صرف واردات کالا از خارج کشور شده است.

معاون اسبق وزیر نفت با یادآوری اینکه از این مقدار سهم کالاهای سرمایه‌ای حدود 17 درصد و سهم کالاهای واسطه‌ای و مصرفی 83 درصد است، اظهارداشت: پیشنهاد می‌شود دولت بخش عمده ای از درآمدهای نفتی را صرف افزایش ظرفیت و تثبیت تولید نفت و گاز طبیعی در کشور بکند.

ترکان با بیان اینکه صرف درآمدهای نفتی به طرح‌های افزایش تولید طلای سیاه از نان شب هم واجب تر است، تصریح کرد: با توجه به کاهش درآمدهای نفتی پس از تحریم باید واردات با مدیریت بودجه‌ای انجام شود.

وی همچنین خواستار اختصاص ردیف بودجه‌های جداگانه ای از درآمدهای نفتی به طرح و پروژه‌های نفتی شد و اظهار داشت: با افزایش سرمایه گذاری باید سقف و ظرفیت تولید نفت خام ایران افزایش یابد.   نام دولت درآمد نفت/ میلیارد دلار حکومت مظفرالدین شاه تا سال 1352 26.8 1352تا 1357 112.7 کل درآمد نفتی قبل از پیروزی انقلاب 140 دولت اول و دوم 25.8 دولت سوم و چهارم 110.6 دولت پنجم و ششم 141.7 دولت هفتم و هشتم 157.2 دولت نهم و دهم 531 خبرگزاری مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو