پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ / ۲۰:۴۲
کد مطلب: 13761
۰

با همسر خیانتکار چه کنیم؟


دکتر محمود گلزاری/ روان شناس و مدیرگروه روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی :


  مرد خیانت دیده ای، ماجرای خطای همسرش را برای من فرستاده و درخواست کرده بود تا درباره چگونگی برخورد با همسرش او را راهنمایی کنم. با توجه به آنچه در این نامه ذکر شده بود توصیه مهم من به او این بود که اگر همسرتان پشیمان است، رازداری کنید.  برای درک بهتر مسئله ابتدا مشکل مطرح شده را عنوان کرده و در ادامه توصیه هایی برای برقراری مجدد ارتباط با همسر خیانتکار را ارائه خواهم کرد.


      "مردی 45 ساله هستم و 2 سال است که در کانادا زندگی می‌کنم. در سن 20 سالگی به اصرار خانواده با دختری ازدواج کردم و اکنون 3 فرزند دارم. همسرم قبل از مسافرت به کانادا از لحاظ تقوی و نجابت شهره‌ی فامیل بود ولی پس از مسافرت متوجه ارتباط او با یکی از دوستانم شدم. برای روشن شدن موضوع اقدام به ضبط صدای او در زمانی که در منزل نبودم کردم و متأسفانه شکّم تبدیل به یقین شد. این ارتباط در حد یک تلفن نبود. طبیعی است که مدتی به زد و خورد و جنگ و دعوا گذشت. به مادرش از طریق تلفن خبر دادم ولی او نیز باور نکرد. همچنین دکتر معالج وی، به داشتن افسردگی شدید او بر اثر تنهایی و حس کینه‌ی شدید از من به خاطر مسافرت و جدایی از خانواده اذعان کرده است. ماه گذشته او به همراه فرزندانم به ایران برگشتند. اکنون فرزندانم برای آشتی دادن ما تلاش می‌کنند. با توجه به شرایط سنی آنها نمی‌توانم وخامت اوضاع را بیان کنم و از طرفی مطمئن هستم که این زن به من حلال نیست. نمی‌دانم چه کنم؟ هم‌اکنون دختر بزرگم به شدت از من کینه دارد که چرا این قهر و دعوا را تمام نکردی و به شدت عصبی شده است.  پسرم هر شب با نیت آشتی من و مادرش دعای توسل می‌خواند. قبول نکردن خواهش فرزندانم ضربه‌ای جبران‌ناپذیر دارد. از طرف دیگر، همسرم نیز به شدت از کرده‌ی خود پشیمان است. لطفا من را راهنمایی کنید."



بلا در معارف اسلامی به معنای آزمایش است. «اذابتلی ابراهیم ربه بکلمات» (بقره؛ 124) و نیز دقت کنید در معنای آیه‌ی 35 سوره‌ی انبیاء که خداوند می‌فرماید: «و نبلوکم بالشر و الخیر فتنه؛ ما شما را از طریق شرها و خیرها آزمایش می‌کنیم.» امیدوارم شما و همسرتان از این آزمایش شری که پیش آمده سربلند بیرون آیید. برای این کار توجه شما را به نکات زیر جلب می‌کنم:
1- همسرتان با آن که مرتکب گناهی کبیره شده، همچنان بر شما حلال است و عقد شرعی شما با کار خطای او فسخ و باطل نشده است.
2- انسان غیرمعصوم از کوچک و بزرگ به دلیل اختیاری که دارد در معرض انواع اشتباهات و گناهان است. ما هر روز، دانسته و ندانسته، گناهان ریز و درشتی را انجام می‌دهیم و متأسفانه چون حالت پشیمانی به ما دست نمی‌دهد، به فکر اصلاح خودمان نمی‌افتیم!
3- اصل توبه که بازگشت به وضعیت پاک و سالم است، «پشیمانی» است و همسر شما بر خلاف بسیاری از گناهکاران براستی پشیمان است و این خود نشانه‌ی پذیرفته‌شدن توبـه‌ی او است. قدر این حالت زیبا و معنوی‌ا‌ش را بدانید.
4- درباره‌ی مشکل پیش آمده رازداری کنیــــد. حتی اگر فرزندانتان چیزی دانسته‌اند، بگویید اشتباه کرده‌اند و منکر آن شوید. آبروریزی از بندگان خداوند، از هر گناهی بزرگتر است.
5- از یک روان‌شناس با تجربه و دین‌باور برای بازسازی همه‌ی اعضای خانواده کمک بگیرید و به کمک او نقاط ضعف هر کدام از شما دو نفر، زن و شوهر، و مشکلی را که در ارتباط با هم داشته‌اید با واقع‌بینی بررسی کنید.
6- به خداوند و خودتان قول دهید که دیگر در ذهنتان مسئله را مرور نکنید تا چه رسد به اینکه با صراحت و کنایه آن را به همسرتان گوشزد کنید.
7- در پایان این گفته‌ی مولای موحدان، امام علی(ع) را به خاطر بسپارید: « گناهی که باعث اصلاح و رشد تو شود، بهتر از کار خوبی است که بر خودبینی و غرورت بیفزاید.»     خبرآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن