جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۶
کد مطلب: 13842
۰

آغاز سال تحصیلی دانشگاهی؛ زودهنگام وخاموش

سال تحصیلی که همیشه با ˈاول مهرماهˈ گره خورده بود امسال بی سر و صدا و خاموش دو هفته زودتر از هر سال برای دانشجویان آغاز شد.
به گزارش ایرنا براساس اختیاراتی که از سوی وزارت علوم به دانشگاه ها داده شده است برخی از دانشگاه ها از امروز، 18 شهریورماه به استقبال سال تحصیلی 92-1391 رفته و کلاس های درس خود را شروع کردند.

زمزمه شروع زودهنگام سال تحصیلی دانشگاهی و تعیین زمان آن از نیمه دوم شهریورماه چندسالی است که از برخی محافل آموزش عالی شنیده می شد و هرچند در آغاز راه، شروع سال تحصیلی جدید به صورت شناور از نیمه دوم شهریورماه تا اول مهرماه به اختیار دانشگاه ها گذاشته شده است اما به نظر می رسد این شروع آزمایشی، در سال های آتی تثبیت شود.

درمورد دلایل آغاز سال تحصیلی از نیمه دوم شهریورماه توجیهات متعددی عنوان می شود که استفاده بیشتر از اوقات نیمسال تحصیلی اول و دوم از آن جمله است.

یکی از دلایل این امر از دیدگاه معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم این است که در شرایط فعلی که سال تحصیلی از مهرماه آغاز می شود و نیمسال اول در بهمن ماه پایان یافته و نیمسال دوم نیز از اواخر بهمن یا اوایل اسفند شروع می شود دانشگاه ها به طور طبیعی در مناسبت های مهمی همچون هفته دفاع مقدس و ایام دهه فجر تعطیل هستند.

ˈغلامرضا خواجه سرویˈ معتقد است با جابجایی آغاز سال تحصیلی می توان ظرفیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را در برگزاری مناسبت های هفته دفاع مقدس در شهریورماه و دهه فجر در بهمن ماه بکار گرفت.

مسوولان آموزشی دانشگاه ها نیز از سوی دیگر عنوان می کنند که اغلب دانشجویان در ابتدای سال تحصیلی به کلاس درس نمی آیند و هفته اول معمولا به حذف و اضافه واحدهای انتخابی دانشجویان می گذرد بنابراین می توان از با آغاز زودهنگام سال تحصیلی، فعالیت های حذف و اضافه و دیگر هماهنگی های لازم را در شهریورماه انجام داد تا دانشجویان عملا از مهرماه در کلاس درس حاضر شوند.

دست اندرکاران دانشگاهها و اعضای هیات علمی اغلب منتقد کوتاه بودن نیمسال دوم تحصیلی هستند و براین عقیده اند که واقع شدن تعطیلات نوروز در میانه این نیمسال و حاضر نشدن دانشجویان یک هفته قبل و یک هفته بعد از تعطیلات نوروز باعث کوتاه شدن ترم دوم و افت کیفیت آموزش در این نیمسال می شود.

مسائل آب و هوایی و اقلیمی نیز یکی دیگر از دلایل موافقان آغاز زودهنگام سال تحصیلی به شمار می آید و به گفته این افراد با شروع سال تحصیلی در نیمه شهریورماه، دانشگاه هایی که در مناطق سردسیر واقع شده اند می توانند از دو هفته پایانی تابستان و هوای مطلوب آن استفاده بیشتری داشته باشند و نگرانی کمتری برای تعطیلی احتمالی دانشگاه در پی بارندگی و نامساعد بودن هوای زمستانی ایجاد می شود.

از سوی دیگر دانشگاه های واقع در مناطق گرمسیر نیز می توانند در نیمه دوم شهریورماه که از گرمای هوای تابستان کاسته شده کلاس های درس خود را شروع کنند و ترم دوم که مصادف با تیرماه است را نیز به همان نسبت زودتر به اتمام برسانند و دانشجویان مجبور به تحمل گرمای شدید تابستان نباشند.

هرچند به نظر می رسد شروع زودهنگام سال تحصیلی دانشگاهی، توجیهات منطقی داشته باشد اما تغییر تقویم دانشگاهی با انتقاداتی نیز روبه رو است.

منتقدان این طرح معتقدند که آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان در حافظه ایرانیان همواره با اول مهرماه گره خورده و برای آنها دارای بار سمبولیک معنایی و فرهنگی است و برخی نیز چنین تصور می کنند که تغییر زمان سال تحصیلی و همزمانی تقریبی آن با آغاز سال تحصیلی کشورهای خارجی و غربی در ماه سپتامبر (شهریورماه) چندان خوشایند نیست و نمادهای آغاز سال تحصیلی ملی در تاریخ اول مهرماه باید حفظ شود.

در مجموع با تمام نظرهای موافق و مخالف، امسال به دانشگاه ها این اختیار داده شده که بتوانند فعالیت های آموزشی خود را از شنبه، 18 شهریورماه آغاز کنند و هر دانشگاه برای به اجرا درآوردن این طرح تا فاصله زمانی مهرماه فرصت خواهد داشت.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از دانشگاه هایی است که از طرح شروع زودهنگام سال تحصیلی جدید استقبال کرده به گونه ای که مسوولان این دانشگاه اعلام کردند که کلاس های درس آنها از امروز، 18 شهریورماه دایر است و تاریخ 26 شهریورماه نیز برای انجام حذف و اضافه واحدهای انتخابی دانشجویان درنظر گرفته شده است.

در شرایطی که هنوز نتایج آزمون سراسری اعلام نشده است دانشجویان تازه وارد به دانشگاه به طور طبیعی، ثبت نام و تحصیلات خود را دیرتر از دیگر دانشجویان آغاز خواهند کرد و شروع کلاس های درس آنها به هفته پایانی شهریورماه یا همان اول مهر موکول خواهد شد.

اگرچه به نظر می رسد باز گذاشتن دست دانشگاه ها در آغاز سال تحصیلی خود، دایره اختیارات دانشگاه ها را وسیع تر می کند تا مراکز دانشگاهی بتوانند متناسب با سیاست ها و اهداف و همچنین اقتضائات منطقه ای و جغرافیایی خود،‌ تقویم آموزشی خود را تنظیم کنند اما به هم خوردن نظم قبلی و تعیین تاریخ های جداگانه برای هر دانشگاه در ابتدا ممکن است سردرگمی هایی را برای دانشجویان ایجاد کند.

در این شرایط دانشجویان باید به طور مرتب، سایت دانشگاه محل تحصیل خود را بازبینی کنند تا از زمان شروع سال تحصیلی و دیگر زمان های مرتبط با امور آموزشی اطلاع یابند و از تقویم آموزشی دانشگاه عقب نمانند.

با وجود اینکه سال تحصیلی 92-1391 برخلاف سال های تحصیلی گذشته دانشگاه ها تقریبا بی سر و صدا و بدون تشریفات معمول آغاز شد اما امید است نوای پیشرفت های فراوان مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهی در عرصه های ملی و بین المللی در این سال تحصیلی بیش از پیش طنین افکن شود.   گزارش از:زینب کارگر

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.