جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۱ / ۲۰:۵۹
کد مطلب: 13861
۳
۱۶

آسانترین راه جلوگیری از پوسیدگی دندان در چند ثانیه

کوروش درخشان_  به راستی دندان های سالم و پاکیزه علاوه بر آنکه نعمت خدادادی هستند وجود آنها باعث برکات زیادی است مانند جویدن غذا زیبایی دهان و چهره ، درست حرف زدن ، سلامت گوارش .

ولی متاسفانه ما انسانها زمانی قدرشان را میدانیم که یا دیگر آنها را نداریم یا به سلامت گذشته نیستند و این عدم دقت شامل سایر اعضای بدنمان هم میشود.

بنابراین  شایسته است تا دیر نشده به تامل در سلامت خویشتن بیاندیشیم.

حوزه توجه به سلامتی مختلف است که باید به هریک در جایگاه خودشان پرداخت لذا در این بخش به سلامت دهان و دندان بصورت فوری می پردازیم.

بسیاری از انسانها چندان مقید به بهداشت دهان و دندان خود نیستند بخصوص کارمندان و کارگران و رانندگان و کاربران کامپیوتر و اینترنت چون به علت اشتغال ذهنی فرصت رسیدگی به این موضوع مهم را ندارند بنابراین توصیه ما بیشتر به این دسته افراد است که نمی توانند دقایقی چند را به مسواک زدن اختصاص دهند و یا مسواک زدنشان بعلت مصرف چای و قند بی تاثیر میشود بخصوص کارمندان و رانندگان و کاربران کامپیوتر. توجه داشته باشید باقی مانده های خوراکیها مانند گوشت و نان و هرنوشیدنی و خوراکی دارای قند بزرگترین دشمن دندان شماهستند.

مانند نوشابه و آب میوه های کارخانه ای ضمن اینکه نوشابه از درون هم باعث پوکی استخوان و دندان میشود حتی دوغ های کارخانه ای و ترشیجات ، هم مواد نگهدارنده دارند و هم اسید و لذا بهتر است خودتان دوغ و ترشی درست کنید یا از دوغ های کم اسید و با تاریخ ماندگاری چند روزه استفاده کنید اما دوغ کارخانه ای به مراتب بهتر از نوشابه است.متاسفانه همه نوشیدنی ها و خوردنی های تولید کارخانجات بعلت داشتن مواد نگهدارنده برای دندانها و گوارش به شدت مضر هستند سعی کنید در صورت نیاز جدی به خریدشان در هنگام دسترسی آسان و فوری از کم ماندگارتریشان خرید کنید.

قبل و بعد از خوردن داروی آهن به شیرخواران باید دهانشان را با آب خیس کنید و مراقبت کنید دندانشان را از آثار دارو پاکیزه کنید.

آسانترین روش ممکن :

در اینگونه موارد ، باید از روش فوری بهره برد آسانترین روش بهداشت دهان و دهان استفاده از دهان شویه است . کافی است به اندازه یک قاشق مرباخوری از دهان شویه را داخل دهان ریخته و با زبان به همه قسمتهای دهان برده و به مدت یک دقیقه گردش داده و به دستشویی تخلیه کنید بعد از آن نباید دهانتان را بشویید و نیز حداقل یک ساعت نوشیدنی و خوراکی میل نکنید.

اگر این عمل را برای بعد از وعده های اصلی غذا یعنی صبحانه ناهار عصرانه شام انجام داده اید بهتر است با نخ دندان و یا لااقل با خلال دندان حتما باقی مانده غذا بخصوص گوشت و نان را از مابین دندانها بیرون بکشید و تخلیه کنید.

به یاد داشته داشته باشید مسواک را هرگز نباید جایگزین این روش کنید چون این روش فقط برای زمانها و مکانهایی مانند پشت میز کار و رانندگان در حالت توقف وسیله نقلیه و پشت کامپیوتر و گردش و تفریح در بوستانها و خارج از شهر است.

مصرف روزانه شیر و یا کلسیم همراه با ویتامین د۳ همچنین جلوگیری از استفاده خشن و قدرتی از دندانها مثلا شکستن پسته در بسته و کشیدن و ... بازدید دوره ای شش ماه به شش ماه دندانها توسط پزشک متخصص دهان و دندان و لثه ، عدم مصرف نوشیدنی و خوراکی خیلی سرد یا داغ و یا فاسد از اقدامات تامین و نگهداری دهان و دندان است.

جلوگیری از برخورد شدید مسواک با لته تعویض دوره ای هر سه ماه به سه ماه مسواک استفاده از دهان شویه معمولی بصورت روزانه و دهان شویه دارای فلوراید بصورت هفتگی رسیدگی فوری به دندان پوسیده و عفونی شده و لق شده و دندانهای عقل نهفته و نیمه نهفته از سایر ملزومات سلامتی دندانهای شماست.

اگر دندان هایتان پس از درمان باز هم به گرما و سرما حساس است باید از دهان شویه و یا خمیر دندان "ضد حساسیت" بصورت متناوب بهره ببرید.

متاسفانه به دلیل عدم حمایت شرکتهای دولتی و خصوصی بیمه باید بخشی از حقوقتان را بعنوان پس انداز رسیدگی به هزینه های سنگین درمان اختصاص دهید بنابراین توجه به موارد مطروحه بسیار حائز اهمیت است و به یاد داشته باشید پیشگیری بهتر از درمان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سلام ، مطالب بسيار مفيدي بود كه در عين خلاصه بودن ، براي حفظ سلامتي حائز اهميت هستند چون پيشگيري از درمان بهتر استمتشكرم
Iran, Islamic Republic of
دست شما درد نكند استفاده كرديم
قربانی
Iran, Islamic Republic of
ممنووووووووووووووووون........
Turkey
سلام با سپاس از مطالب بسیار ارزشمندی که در این زمینه نوشته شده .
در صورت امکان عوامل فشار دادن دندان ها را به روی هم چه تاثیری در سرنوشت دندانهای ما دارد و چگونه می توان جلوگیری کرد
مهدی
Iran, Islamic Republic of
سلام مطالب بسیار آموزنده ایی بود واقعا باید قدر این دندونارو دونست الان که دارم این مطلبو تایپ میکنم از مطب دندانپزشک دارم میام دوتا از دندونام عصب کشی شدن و فردا باید برم پرش کنم
marzieh
Iran, Islamic Republic of
Salam mamnon az matalebe mofideton
Russian Federation
دهانشویه حاوی مقادیر بالای فلوراید می باشد و به شدت برای بدن مضر بوده و نقشی هم در جلوگیری از پوسیدگی دندان ندارد. لطفا مردم بیشتر دقت کنند.
مصیب نعمتی
Iran, Islamic Republic of
عامل پوسیدگی دندان خمیر دندان است
اگر خواسته باشید دندان های سالم داشته باشید بایددندانهای خود رافقط باآب نمک مسواک بزنید تاهیچ وقت نیاز به دندان پزشک نداشته باشیدچون آب نمک باعث خنثی شدن اسید می شود و اسیدهایی که ازمواد غذایی موجود دردهان بوجود می آید راازبین می برددیگر اسید ی در دهان باقی نمی ماند که باعث خرابی دندان شودو وقتی شما با خمیردندان مسواک می زنید خود خمیر دندان با دارابودن مواد قندی باعث تولید اسیددر دهان می شوددرنتیجه این اسید تولید شده باعث خرابی دندان می شود وشما هروقت که صورت خود رامی شویید مقداری آب نمک دردهان قرقره کنید ویا با مسواک دندان های خود رابا آب نمک مسواک بزنید تاعلاوه برسلامتی دندان خود باکتری ها وویروسی های دهان خود را ازبین ببرید چون دانشمندان بررسی کرده اند که حدود500نوع باکتری و ویروس در دهان انسان وجوددارد که باآب نمک ازبین می رودوهیچنین آب نمک باعث می شود که شما هیچ وقت به بیماری سرماخوردگی دچارنشویدبا توجه به اینکه بچه های ما دردوره ابتدایی چون با خمیردندان مسواک می زنند. بیشتر دندان هاشان خراب است واگر آنها یاد بگیرند که فقط چند بار درشبانه روز آب نمک قرقره کنندو دندان هاشان راباآب نمک مسواک بزننددندان های آنهاهرگز خراب نخواهدشد . همان طور که می دانید آب دریا شور است واین به این علت است تا آب دریا هیچ وقت اسیدی نشود وآب دریاها همیشه ، برای استفاده موجودات دریایی مفید باشد واگر آب دریا شور نمی بود ،می گندید و با عث خرابی دندان های موجودات دریایی می شد شما فکر کنید اگر دندان یک کوسه یا نهنگ که عمری بسیار طولانی دارد خراب می شدچه اتفاقی می افتاد .شما می توانید بادرست کردن مقداری آب نمک در یک ظرف نوشابه خانواده آن را با یک لیوان کوچک کنار دستشور قرار دهید وهر وقت لیوان شما ازآب نمک خالی شد مقداری آب نمک از ظرف نوشابه خانواده درداخل لیوان ریخته وازآن استفاده کنید.
این تحقیق به مدت سیزده سال توسط آقای نعمتی اجرا شده وهیچ گونه دندان خرابی نداردودرضمن خود آب نمک سفید کننده دندان می باشد. درحال حاضر بیش ازچهار سال است که اقوام ،دانش آموزان ،خانواده آنهاوعده ای ازهمکاران وهمسایگان ایشان ازاین طرح استفاده می کنند ومشکلی ندارند.
اگر شما به خمیر دندان عادت کردید ونمی توانید آن راکناربگذارید دندان های خود را بعد ازمسواک زدن حتمأ با آب نمک مسواک بزنید.
روش ازبین بردن جرم دندان
برای ازبین بردن جرم دندان اعمال زیر راانجام دهید.
1-مقدار یک لیوان آب نمک آماده نمایید .
2-به آب نمک های تهیه شده یک قاشق چای خوری سرکه سیب اضافه کنید
3-مقداری آب نمکی که باسرکه مخلوط شده؛ درداخل دهان خود بریزید وبا مسواک خود مسواک بزنید.
4- شستشوی دندان خود را با آب نمک وسرکه هر ماه یک بار انجام دهید .به این ترتیب شما دندان های سفید مرتبی خواهید داشت وبه دندان پزشک نیازی نخواهید داشت.
زکات علم نشرآن است امام علی علیه السلام با چاپ 110 برگه بیاد علی بن ابیطالب باعث سلامتی دندان دیگران شوید.
فرزین
Iran, Islamic Republic of
جناب نعمتی بااینکه تقریبا همه میدونن که اب نمک هم خیلی خوبه ولی با تاپیک وتوضیحات شما من شخصا خیلی واضح وکامل فهمیدم که صددرصد این برای من بهتره خیلی ممنون درباره توضیحات کاملتون😍😍
مریم کوچولو
Iran, Islamic Republic of
صد در صد تایید میکنم چون هر موقع از خمیر دندان و نخ دندان استفاده کردم کارم به دندان پزشک کشیده شده ، در مورد استفاده از نمک اگر نمک دریا باشه خیلی بهتره ، قدیم همیشه از مخلوط خاکستر چوب درخت انگور با نمک استفاده میشده
يه دندون پزشك
Iran, Islamic Republic of
جناب نعمتي من كاملا با شما مخالفم بنده خودم دندان پزشكم و بيشتر كساني كه به من مراجعه كرده اند به خاطر نزدن خمير دندان و مسواك بوده است و همچنين لطفا اين اطلاعات غلط را به مردم ندهيد
نعمتی
Iran, Islamic Republic of
شما دوست عزیز که دندان پزشک هستید می توانید امتحان کنید معلوم هست که اصلا مطلب بنده را خوب نخواندید یا اگر خواندید متوجه شدید که شغل شما به خطر افتاده
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
اگه کسی دندونش خراب نشه دندون پزشکا هم کمتر پول مردومو میچاپن....این دکترا میگن خمیر دندان واسه اینه کاسبیشون خراب نشه
United States
براووو👏
یوسف
Iran, Islamic Republic of
سلام داداش واقعاً راست گفتی این دکترای دندان پزشک یکیشون وجدان نداره وای بحال کسی که بخواد بره طرفشون پدرش در میارن ان شاءالله پولهای که اضافی از مردم میگیرن براشون مثل زهرمار بشه
Iran, Islamic Republic of
مرسی خیلی خوب بود...
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.