جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۳
کد مطلب: 13972
۰

زمان مناسب برای بچه دار شدن

در فـرهنگ برخی از خانواده ها زوجین بلافــاصله پس از ازدواج بچــــــه دار می شوند درصورتی كه لازم است مدتی بگذرد تا عشق وعلاقه بین آن ها به وجود بیاید و توافق اخلاقی بیــن انها مشخص شود
زوجین باید بـا درایت و بـرنامه ریزی تصمیم بـه بچه دار شــدن بگیرند زیرا كه داشتـن فـــرزند و پــرورش آن یك شغل ۲۴ ساعتـه است و این شغل تا پایان عمر گریبان گیر والدین خواهد بود.

متأسفانه بسیاری از حــاملگی ها ناخواسته است و زنـان هنگامـی متوجـه آن میشوند كــه مرحلـه تشكیـل سیستمهای عصبی و عـروقی و قـلبی گذشته و به عبارتی دوران طلائی را جهت پیشگیری ازبرخی ناهنجاری ها از دست داده اند برای داشتن فرزند سالم وجود توافق اخــلاقی بین زوجین و داشتن زندگـی آرام و استطاعت مالی و وقت كافی لازم است همچنین سلامت جسم و روان زوجین و داشتـن اطلاعات كافی در مورد حاملگی و پرورش كودك از ضروریات است.

قبل از بچه دار شدن زوجین از هم شناخت پیدا كنند

در فـرهنگ برخی از خانواده ها زوجین بلافــاصله پس از ازدواج بچــــــه دار می شوند درصورتی كه لازم است مدتی بگذرد تا عشق وعلاقه بین آن ها به وجود بیاید و توافق اخلاقی بیــن انها مشخص شود. در صورتیكه ثابت شــود میتوانند زندگی راحتی در كنار هم داشته باشند آنوقت میتوانند در مورد داشتن فرزند اقدام نمایند.

حاصل یك زندگی با عشق وعلاقه همراه با آگاهی كامل زوجین از وظایف خود درزندگی مشترك وعمل به آن فرزندی خواهد بود سالم كه میتواند انسانی متعالی شده وبرای خانواده و جامعه مفید باشد.

عده ای معتقدند كه یك یا دو سال بعد از ازدواج زمان مناسبی برای بچه دار شدن است اما برخی دیگر از كارشناسان نیز معتقدند بهتر است بعد از ۳ تا ۴ سال به فكر بچه دار شدن افتاد.

به طور كلی پیشنهاد می شود كه در ابتدا باید زوجین به شناخت كامل از یكدیگر برسند و با توجه به در نظر گرفتن سنشان و شرایط عاطفی خود و و امكانات مادی تصمیم به بچه دار شدن بگیرند. این یك باور كاملا غلط است كه اگر در سنین بالا ازدواج می‌كنید، باید بلافاصله بچه‌دار شوید زیرا اول باید از تداوم رابطه‌تان مطمئن شوید و بعد مرحله جدیدی را آغاز كنید اما گذر از این مرحله باید سریع‌تر باشد.

باید توجه داشت كه بچه‌دار شدن نمی‌تواند یك زندگی زناشویی متزلزل را ترمیم یا تحكیم كند و با حضور یك نوزاد، مشكلات چند برابر هم می‌شود. باید قبل از اینكه صاحب فرزندی شوید ، خود و همسرتان را به‌خوبی بشناسید ، خالصانه به یكدیگر علاقه‌مند باشید و رابطه میان شما صمیمی و كاملا باثبات باشد. به بیان دیگر باید آینده رابطه شما روشن، مطمئن و قابل پیش‌بینی باشد.

برای بچه دار شدن شغلی با امنیت و درآمد كافی داشته باشد

شكی نیست كه حداقل رفاه و امكانات اقتصادی برای خانواده لازم است تا قادر به تولید مثل و برآوردن نیازهای زن درهنگام حاملگی وسپس نیازهای اولیه كودك و سایر دوران باشد.

برای بچه‌دار شدن باید از توان مالی مناسبی برخوردار باشید. یك كودك با وابستگی‌های مالی فراوانی به این دنیا می‌آید كه این وابستگی‌ها با گذشت زمان افزایش می‌یابند. هزینه‌های نگهداری و پرورش كودك زیاد است و از هزینه زایمان، هزینه‌های درمانی، نیازهای تغذیه‌ای و پوشاك و اسباب‌بازی شروع می‌شود و به شهریه مدرسه و دانشگاه، پر كردن اوقات فراغت، ازدواج و... می‌رسد.

این به این معنی نیست كه زوجین باید در رفاه كامل باشند و تمامی امكانات رفاهی را در اختیار داشته باشند بلكه برخورداری از امنیت شغلی و مالی با درآمد مككفی و پایدار و پس انداز نسبتا خوب می توان بچه دار شد. اما اگر زوجین شغلی ثابت ندارند و از نظر مالی در مضیقه هستند بهتر است تا ثابت شدن شرایط مالی خود بچه دار شدن خود را به تعویق بیاندازند.

بر سر آینده فرزند خود با همسرتان همراه شوید

اگر شما و همسرتان از یك فرهنگ یا حتی طبقه اجتماعی متفاوت باشید یا حتی درباره چگونگی تربیت كودك هم‌عقیده نباشید، این تفاوت‌ها می‌تواند طی پرورش كودك زمینه‌ساز مشاجره و كشمكش‌های فراوانی شود. البته لازم نیست در مورد همه چیز هم‌عقیده باشید اما ضروری است درمورد اینكه چگونه در آینده با فرزندتان رفتار كنید به تفاهم برسید. یعنی بهتر است قبل از بچه دارشدن با همسرتان در مورد تربیت فرزندتان و اینده ای كه برای او در نظر گرفته اید صحبت كنید و به یك جمع بندی كلی برسید.

نباید فراموش كنید كه فرزندپروری یك علم است. شما باید از مراحل رشد و تكامل كودك، نحوه مراقبت از كودك و روان‌شناسی كودك و نوجوان آگاهی كامل داشته باشید و بدانید چگونه باید با یك كودك خردسال یا یك نوجوان رفتار كنید.   افكار
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.