کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محروميت يک ميليون و ۱۸۳هزارمتقاضي تحصيلات تکميلي از ورود به دانشگاه

27 شهريور 1391 ساعت 10:38


يک مسئول در وزارت علوم با اشاره به اين که از مجموع يک ميليون و ۲۸۰هزار متقاضي تحصيلات تکميلي (ارشد و دکترا) تنها حدود ۹۷هزار نفر شانس ورود به دانشگاه را يافته اند و يک ميليون و ۱۸۳ هزار نفر از ورود به تحصيلات تکميلي محروم شده اند، گفت: امسال در کارشناسي ارشد ۹درصد و در دکترا ۴درصد متقاضيان پذيرفته شده اند. دکترسعيد قديمي، مديرکل برنامه ريزي وزارت علوم با بيان اين مطلب، به خراسان گفت: امسال براي کارشناسي ارشد يک ميليون و ۱۰۰ هزار نفر متقاضي وجود داشت که تنها حدود ۹۰هزار نفر پذيرفته شدند که ۹درصد متقاضيان را شامل مي شود. وي افزود: در دکترا نيز از مجموع ۱۸۷هزار متقاضي حدود ۷هزار نفر پذيرفته شدند که ۴درصد متقاضيان را تشکيل مي دهد. قديمي گفت: بنابراين امسال يک ميليون و ۱۸۳هزار نفر از ورود به تحصيلات تکميلي محروم شده اند.

شايان ذکر است، همه ساله به دليل محدوديت پذيرش در تحصيلات تکميلي بخش عظيمي از متقاضيان از ورود به دانشگاه محروم مي مانند که بخشي از آن ها براي تحصيل در دانشگاه هاي ديگر کشورها از کشور خارج مي شوند. وي دليل اين مسئله را نامتناسب بودن گسترش رشته هاي تحصيلي ذکر کرد و گفت: ادامه تحصيل در کشور ما برخلاف کشورهاي ديگر بدون ارزيابي از نياز بازار کار است، به اين معنا که ظرفيت کمتري در مقاطع تحصيلات تکميلي ايجاد شده و بيشترين گسترش در تحصيلات کارداني و کارشناسي بوده است.مديرکل برنامه ريزي وزارت علوم گفت: در حالي که پذيرش دانشجو بايد بر اساس استاندارد ۳ تا ۷ کارشناس به ازاي يک کارشناس ارشد و ۳ تا ۵ کارشناس ارشد به ازاي يک دکترا باشد. وي افزود: برنامه هايي براي گسترش تحصيلات تکميلي در دستور کار قرار دارد که اميدواريم با اجراي آن در تربيت نيروي انساني بر اساس نياز جامعه به توازن برسيم.


محروميت ۹۰درصد متقاضيان تحصيلات تکميلي از ورود به دانشگاه
دکترفرهاد بشيري، عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز در اين باره به خراسان گفت: متاسفانه بر اساس گزارش هايي که وزارت علوم به کميسيون ارائه داده است، ميزان پذيرش در تحصيلات تکميلي (کارشناسي ارشد و دکترا) به دليل فراهم نبودن زيرساخت ها بسيار کم است و ۹۰درصد متقاضيان اين تحصيلات از ورود به دانشگاه باز مي مانند.وي افزود: بخش زيادي از اين افراد تحصيل در دانشگاه هاي ساير کشورها را انتخاب مي کنند و از کشور خارج مي شوند، در حالي که اکثر اين افراد جزو افراد مستعد و نخبه کشور محسوب مي شوند و اين مسئله علاوه بر خروج ارز از کشور و ضررهاي اقتصادي، باعث خروج نخبگان و افراد مستعد از کشور مي شود. بشيري گفت: بر اساس قانون برنامه پنج ساله پنجم، دولت موظف به افزايش سقف سهميه دوره هاي تحصيلات تکميلي شده است تا حداقل بخشي از افراد متقاضي جذب اين آموزش ها شوند. وي افزود: اما براي توسعه تحصيلات تکميلي ضروري است تا زيرساخت ها و امکانات نظير اعضاي هيئت علمي و فضا ايجاد شود. متاسفانه در حال حاضر تعداداعضاي هيئت علمي به قدري نيست که پاسخگوي نيازها باشد. بنابراين در وهله اول وزارت علوم بايد نسبت به جذب اعضاي هيئت علمي دانشگاه اقدام کند.

وي افزود:گرچه بر اساس گزارش معاون رئيس جمهور به کميسيون آموزش شيب خروج نخبگان نسبت به قبل کمتر شده است، اما باز هم ما با خروج افراد مستعد متقاضي تحصيل از کشور رو به رو هستيم که بايد هرچه زودتر در اين زمينه برنامه ريزي شود. شايان ذکر است، چندي قبل يک مسئول در وزارت علوم گفته بود سال گذشته ۲۰هزار دانشجوي ايراني در خارج کشور ۲0۰ميليون دلار ارز از کشور خارج کرده اند که جاي نگراني دارد.


کد مطلب: 14031

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/14031/محروميت-يک-ميليون-۱۸۳هزارمتقاضي-تحصيلات-تکميلي-ورود-دانشگاه

میگنا
  https://www.migna.ir